Jump to content

Med nordlandsbåt (28fot) langs norskekysten, etappe Tromsø - Svolvær, plasser å besøke

Fjell&hav

Recommended Posts

Har flere tråder her inne om "sommer 2021 prosjektet" med å seile en stor nordlandsbåt fra Tromsø til Kristiandsund N.

Nå jakter jeg på fine steder å besøke underveis som er tilgjengelig fra sjøsiden. Gjerne gamle krimskramsbutikker/museum, bakerier, pub'er, fiskevær, idylliske plasser å foreta strandhugg, fjellturer etc. Kanskje noen vil ha besøk på egen kai også?

Foreløpig har disse plassene blitt merket av som spennende på etappen Tromsø-Svolvær.

* Sommerøya

* Meløyvær (rykter om bryggepub her?)

* Grøtavær

* Lokanfjorden og Møysalen (topptur)

* Trollfjordhytta

* Svolværgeita (topptur)

* Henningsvær

Fjell&hav skrev 21 minutter siden:

Har flere tråder her inne om "sommer 2021 prosjektet" med å seile en stor nordlandsbåt fra Tromsø til Kristiandsund N.

En ting jeg lurer på er hvorfor du starter ny tråd for det minste lille spørsmål. Prosjektet ditt er interessant å følge her på forumet, men det vil ville vært mye enklere om hele prosjektet var dokumentert i en tråd. 

Til sammenligning, jeg hadde en syv-ukerstur fra Trøndelag og sørover hele kysten til Østlandet og tilbake igjen i 2017. Da ble alt dokumentert i en og samme tråd. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Synes du har lagd en grei oversikt allerede jeg.

For tilføyelser;

- Senja Fjordhotell Google-maps link

Ligger passe på ruta og serverer god mat og øl

- Tranøy Gård (Google-maps link) fin øy å spasere på. Tilrettelagt med kai og greier

- "Lagunen" på Helløya (google-maps). Fin og lun uthavn

Litt avhengig av hvor mye omvei du gidder å ta, men søk opp Digermulskanalen, dersom du kommer igjennom kanalen (?), men et sveip igjennom der ut til Risvær Brygger, så har du krydra etappen fra Risøyrenna til Svolvær ganske brukbart.

Trenger du en ankringsplass på veien, er det ikke omgivelsene så verst på Brottøya, ved innløpet til Raftsundet. Men sjekk dybden, området er ikke for alle båter og båttyper... :)

God tur!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Veldig gode tips!

Finner ikke mye info om Digermulskanalen, men via flyfoto tror jeg at det skal være mulig å komme igjennom selve kanalen på flo sjø. Men ser det er en vei på østsiden. Hvor stor klaring er det under den mon tro... ? Blir litt styr om jeg da må vente på fjæra sjø for å komme videre... 😁

Du kommer deg gjennom kanalen i Valen på flo sjø, hvis du skal under brua må du ned med mast (Hvis du har) 

Jeg pleide å gå gjennom her som guttunge når jeg skulle levere fisk på bruket i Risvær, eller nå jeg skulle sette uersnik nord for Hyshanka. 

Men siden du tenker Trollfjorden og Svolvær, så blir dette uansett en omvei. Regner med at du går Øyhellsundet. Hvis du skulle finne på å ha behov for en liten stopp etter Øyhellsundet, så vil jeg foreslå at du tar turen innom Haversand på sørenden av Storemolla. Denne stranden er laget av 100% skjell og koraller. 555958929_Skjermbilde2021-04-03kl_23_03_48.png.b36233eb2a317bf0156a22589240eb77.png1576409476_Skjermbilde2021-04-03kl_23_02_28.png.58c18b8dc9ed235cd48249324eb18285.png  

Forskjellen på Flo og fjære er veldig varierende avhengig av dato/månefase. Du finner den sånn høvelig ved å gå inn i tidevannstabellen på nett, og bruke nærmeste oppgitte havn og aktuell dato. Nå skal du ikke flytte deg mye før tidspunktet er merkbart forskjøvet, og lokal geografi kan påvirke tidspunkt. En annen mulighet er f.eks. Boating-appen til Navionics. Den har tidevannsfunksjon, og du kan sette inn aktuell dato for å se når det er flo/fjære i aktuelt område, og hvor stor forskjellen er. Hvor dypt stikker forresten båten du skal seile med? Kan ikke være mye vil jeg tro. 

Du får litt valgets kval om du ikke vil gjøre store omveier. Lofoten bør sees, både Områdene du kommer først til i østre Vågan, Trollfjorden, Risvær, Molla, Skrova, Svolvær, Henningsvær og videre utover til Nusfjord og Reine. Men det samme gjelder Hamarøya, Strausmhavn, Dalsvær, Engeløya, Nordskot, Helnessund osv. Som evt. betyr tilbakeseilas.

Du kan også bøye utover etter Risøyrenna og ta med de fantastisk fine plassene på yttersida av Vesterålen, Barkestad, Øksnes Vestbygd, Skipnes osv. og så hente deg inn ved å fortsette rundt Bø, Gaukværøya, seile under Hadselbrua og kurse rett på Lonkanfjorden for Møysalen. Det er mye mer å se der enn gjennom Sortlandssundet og nedover Hadsenfjorden. 

Her kan du godt bruke dagesvis om været er fint da det er et utall fantastisk fine plasser og små øyer med sandstrender etc.

Blir litt valgets kval. Greit å legge opp backupplaner som oppdekning for vær og vind, skiftende retninger osv.

Helt enig med @Chiefengineer her - hvis vær og tid tillater det, så anbefaler jeg yttersiden av Vesterålen. Det gamle handelsstedet Tinden er verdt en stopp. Nysund før det like så.  

https://www.tindenhandelssted.no/

I Vågan er det naturlig å ta turen innom Lofotmuseumet i Kabelvåg. Her der gamle rorbuer, nordlandsbåter, krimskrams, og mye å se på for dem som er interessert i kysthistorie. 

Her er masse bilder fra Lofotmuseumet
https://no.tripadvisor.com/Attraction_Review-g1188599-d2449616-Reviews-Lofoten_Museum-Kabelvag_Austvagoya_Lofoten_Islands_Nordland_Northern_Norway.html

Redigert av Gungne (see edit history)
Fjell&hav skrev 10 minutter siden:

Godt poeng, Ida! Men tror det er en relativt grei sak å legge ned masta på en slik båt. Den jeg er vant med som er noe mindre er det gjort på 5min. Men hadde jo vært tidenes om vi satte avgårde og glemte masta... 😁

Ok.. :thumbsup:

Er dette en båt med "Løfting" akterut...??

Hadde vært artig med et bilde av den her...

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...