Fjell&hav Startet 3.April.2021 Del på Facebook Startet 3.April.2021 Har flere tråder her inne om "sommer 2021 prosjektet" med å seile en stor nordlandsbåt fra Tromsø til Kristiandsund N. Nå jakter jeg på fine steder å besøke underveis som er tilgjengelig fra sjøsiden. Gjerne gamle krimskramsbutikker/museum, bakerier, pub'er, fiskevær, idylliske plasser å foreta strandhugg, fjellturer etc. Kanskje noen vil ha besøk på egen kai også? Foreløpig har disse plassene blitt merket av som spennende på etappen Tromsø-Svolvær. * Sommerøya * Meløyvær (rykter om bryggepub her?) * Grøtavær * Lokanfjorden og Møysalen (topptur) * Trollfjordhytta * Svolværgeita (topptur) * Henningsvær Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Fjell&hav skrev 21 minutter siden: Har flere tråder her inne om "sommer 2021 prosjektet" med å seile en stor nordlandsbåt fra Tromsø til Kristiandsund N. En ting jeg lurer på er hvorfor du starter ny tråd for det minste lille spørsmål. Prosjektet ditt er interessant å følge her på forumet, men det vil ville vært mye enklere om hele prosjektet var dokumentert i en tråd. Til sammenligning, jeg hadde en syv-ukerstur fra Trøndelag og sørover hele kysten til Østlandet og tilbake igjen i 2017. Da ble alt dokumentert i en og samme tråd. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Fjell&hav Svart 3.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2021 Det er vel argumenter både for og imot en eller flere tråder. Personlig mener jeg det er ryddigere å ha en tråd for hvert tema. Hvis en er interessert i problemstillinger rundt kommunikasjon generelt klikker en ikke på en tråd som omhandler ankringsplasser lokalt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Det er fritt valg hvordan man organiserer slike prosjekter. De som ønsker å følge med kan se trådene som er opprettet i profilen. Man kan også lage en oversikt i signaturen. God tur videre. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Torghatten hadde kanskje vært artig? Træna også, men er ganske langt til havs. Kanskje verdt å se monsen, monsen og Mattis? Der var de mange fine plasser. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
chrisrik Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Synes du har lagd en grei oversikt allerede jeg. For tilføyelser; - Senja Fjordhotell Google-maps link Ligger passe på ruta og serverer god mat og øl - Tranøy Gård (Google-maps link) fin øy å spasere på. Tilrettelagt med kai og greier - "Lagunen" på Helløya (google-maps). Fin og lun uthavn Litt avhengig av hvor mye omvei du gidder å ta, men søk opp Digermulskanalen, dersom du kommer igjennom kanalen (?), men et sveip igjennom der ut til Risvær Brygger, så har du krydra etappen fra Risøyrenna til Svolvær ganske brukbart. Trenger du en ankringsplass på veien, er det ikke omgivelsene så verst på Brottøya, ved innløpet til Raftsundet. Men sjekk dybden, området er ikke for alle båter og båttyper... :) God tur! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Fjell&hav Svart 3.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2021 Veldig gode tips! Finner ikke mye info om Digermulskanalen, men via flyfoto tror jeg at det skal være mulig å komme igjennom selve kanalen på flo sjø. Men ser det er en vei på østsiden. Hvor stor klaring er det under den mon tro... ? Blir litt styr om jeg da må vente på fjæra sjø for å komme videre... 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Gungne Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Du kommer deg gjennom kanalen i Valen på flo sjø, hvis du skal under brua må du ned med mast (Hvis du har) Jeg pleide å gå gjennom her som guttunge når jeg skulle levere fisk på bruket i Risvær, eller nå jeg skulle sette uersnik nord for Hyshanka. Men siden du tenker Trollfjorden og Svolvær, så blir dette uansett en omvei. Regner med at du går Øyhellsundet. Hvis du skulle finne på å ha behov for en liten stopp etter Øyhellsundet, så vil jeg foreslå at du tar turen innom Haversand på sørenden av Storemolla. Denne stranden er laget av 100% skjell og koraller. Sitér dette innlegget Link to post
Fjell&hav Svart 3.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2021 (redigert) Takk for info om Digermulkanalen! Blir notert! Skal videre fra Svolvær, så er ingen omvei. Skal notere Haversand på kartet også! 👍 Redigert 3.April.2021 av Fjell&hav (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 (redigert) Her går jeg igjennom kanalen for endel år siden. Men brua er nok ganske lik fremdeles :) Redigert 3.April.2021 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Fjell&hav Svart 4.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2021 Husker du hvor dyp kanalen er (kommer en seg igjennom på fjære sjø) og evt omtrentlig hvor stor forskjell det er på flo og fjære i området? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Forskjellen på Flo og fjære er veldig varierende avhengig av dato/månefase. Du finner den sånn høvelig ved å gå inn i tidevannstabellen på nett, og bruke nærmeste oppgitte havn og aktuell dato. Nå skal du ikke flytte deg mye før tidspunktet er merkbart forskjøvet, og lokal geografi kan påvirke tidspunkt. En annen mulighet er f.eks. Boating-appen til Navionics. Den har tidevannsfunksjon, og du kan sette inn aktuell dato for å se når det er flo/fjære i aktuelt område, og hvor stor forskjellen er. Hvor dypt stikker forresten båten du skal seile med? Kan ikke være mye vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Fjell&hav Svart 4.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2021 Båten kan umulig stikke dypere enn 50-70cm, så det burde være mulig å lure seg forbi de fleste plasser på flo sjø 😊 Skal teste ut appen! Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Gungne Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Jeg har opplevd å måtte ut av båten og bruke fangline fra land. Dette var på en 18 fots Rana trebåt. Men i akkurat dette tilfellet var det veldig lav fjære. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Du får litt valgets kval om du ikke vil gjøre store omveier. Lofoten bør sees, både Områdene du kommer først til i østre Vågan, Trollfjorden, Risvær, Molla, Skrova, Svolvær, Henningsvær og videre utover til Nusfjord og Reine. Men det samme gjelder Hamarøya, Strausmhavn, Dalsvær, Engeløya, Nordskot, Helnessund osv. Som evt. betyr tilbakeseilas. Du kan også bøye utover etter Risøyrenna og ta med de fantastisk fine plassene på yttersida av Vesterålen, Barkestad, Øksnes Vestbygd, Skipnes osv. og så hente deg inn ved å fortsette rundt Bø, Gaukværøya, seile under Hadselbrua og kurse rett på Lonkanfjorden for Møysalen. Det er mye mer å se der enn gjennom Sortlandssundet og nedover Hadsenfjorden. Her kan du godt bruke dagesvis om været er fint da det er et utall fantastisk fine plasser og små øyer med sandstrender etc. Blir litt valgets kval. Greit å legge opp backupplaner som oppdekning for vær og vind, skiftende retninger osv. Sitér dette innlegget Link to post
Gungne Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 (redigert) Helt enig med @Chiefengineer her - hvis vær og tid tillater det, så anbefaler jeg yttersiden av Vesterålen. Det gamle handelsstedet Tinden er verdt en stopp. Nysund før det like så. https://www.tindenhandelssted.no/ I Vågan er det naturlig å ta turen innom Lofotmuseumet i Kabelvåg. Her der gamle rorbuer, nordlandsbåter, krimskrams, og mye å se på for dem som er interessert i kysthistorie. Her er masse bilder fra Lofotmuseumet https://no.tripadvisor.com/Attraction_Review-g1188599-d2449616-Reviews-Lofoten_Museum-Kabelvag_Austvagoya_Lofoten_Islands_Nordland_Northern_Norway.html Redigert 4.April.2021 av Gungne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjell&hav Svart 4.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.April.2021 Det begynner å bli mye en bør få med seg.. . Burde kanskje vurdere å finne et sted båten kan være i opplag igjennom vinteren og bruke 2 somre i området... Til og med det kan kanskje bli litt lite 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Gungne Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Vi kommer med forslag, og du som høvedsmann må velge seilingsruta selv :) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Fjell&hav skrev for 20 timer siden: Husker du hvor dyp kanalen er (kommer en seg igjennom på fjære sjø) og evt omtrentlig hvor stor forskjell det er på flo og fjære i området? Men der var vel en bro der på filmen til Crisrik...kommer du under den..? Tenker på masten din... Sitér dette innlegget Link to post
Fjell&hav Svart 7.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2021 Godt poeng, Ida! Men tror det er en relativt grei sak å legge ned masta på en slik båt. Den jeg er vant med som er noe mindre er det gjort på 5min. Men hadde jo vært tidenes om vi satte avgårde og glemte masta... 😁 Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Fjell&hav skrev 10 minutter siden: Godt poeng, Ida! Men tror det er en relativt grei sak å legge ned masta på en slik båt. Den jeg er vant med som er noe mindre er det gjort på 5min. Men hadde jo vært tidenes om vi satte avgårde og glemte masta... 😁 Ok.. Er dette en båt med "Løfting" akterut...?? Hadde vært artig med et bilde av den her... Sitér dette innlegget Link to post
Fjell&hav Svart 8.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2021 Ja, det er løfting i hekken på denne. Bilder skal bli, men akkurat nå er det langt mellom meg og båten. Så blir bilder når jeg kommer meg ombord utpå tidligsommeren. Blir det noe av turen, skal jeg legge ut en tråd her inne! :) Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 Båten er vel lignende denne (løfting og gaffelrigg / sneseil): https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=179673286 (gammel annonse jeg hadde lagret, for jeg har en sweet spot for de) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ida Marie III Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 Ja, det er vakre linjer....Viking skipet lever ennå...😊 Hvor tung er løftingen...? Greier 2 man og løfte den av..? Er det dørk i løftingen..? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 @Fjell&havBle det noe av turen? :) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.