Jump to content

Fikse luker på dekk i Hansvik Combi - brunt vann kommer gjennom...

Gungne

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kjøpt en Hansvik 18 Combi som er en del år gammel. Båten er i utrolig god stand til å være midt i 30-årene, men den har noen skavanker som må rettes opp. Aller først er sprekk i den største luken på dekk. Sprekk er vel kanskje feil, det er et hull midt på luka, trolig pga langvarig belastning. Når det regner ute, så kommer det mørkebrunt vann ned i rommet under. Jeg ser at det er en rekke små sprekker i coating på undersiden.  Så det er egentlig lite tvil om hva som er problemet. 

Men noen spørsmål før jeg sløyer luka. 

Noen som har fikset opp slike tidligere, og som kan gi noen små tips? 
Jeg regner med at det er finér eller noe annet inne i kjernen av luka. Noen som vet..? 

Noen som har gode forslag til hvordan lage ny overflate med antiskli?  Den som er nå er skikkelig grov. Det gir godt feste, men er noe jævelskap å holde rent. 

PS: Dette blir mitt aller første arbeid med glassfiber. Er relativt nevenyttig og praktisk av meg, så regner ikke med at det blir noe problem. Det blir moro å lære seg noe nytt. 

Siden dette er 100% ukjent område for meg, så drister jeg meg til å stille noen spørsmål. Dette til tross for at svar trolig finnes i et eller flere innlegg. Jeg har leita, og sett mye på youtube, og begynner å danne meg et bilde av det hele. Men som nybegynnere flest trenger jeg en oppskrift av typen: "1. gjør sånn 2. så gjør du slik 3. deretter må du..."

Hva trenger jeg av utstyr/verktøy ?

Hva må (og bør) jeg kjøpe av faste og flytende stoffer?

Hvilke merker bør jeg satse på? (obs! potensielt brannfakkel-spørsmål dette)  

Reparasjon av gammelt og ukjent kan sjelden gjøres med oppskrift av typen du skisserer. Det kommer an på hva du treffer på når du begynner å grave. Først må du få oversikt over skaden. Det gjør man ved å slipe/skjære bort alt skadd glassfiberlaminat. Så må du sjekke hvor ødelagt kjernematerialet er og erstatte det med friskt materiale. Det er mulig du må fjerne mer glassfiberlaminat for å komme til alt skadd kjernemateriale. Synes jeg ser noe som kan se ut som treverk i bunnen av skaden på bildet fra oversiden. Det er muligens kryssfiner eller noe lignende. Du må fjerne nok glassfiberlaminat til å kunne bytte ut alt som er råttent, og la det stå åpent til alt treverk (eller kjernemateriale av annet materiale) er tørt. Deretter kan du støpe over med glassfiber og polyester. Det er mange tråder her inne som beskriver hvordan du gjør det, f.eks. denne relativt ferske tråden:

Redigert av alf-inge (see edit history)
Gungne skrev On 3.4.2021 at 10.52:

Jeg regner med at det er finér eller noe annet inne i kjernen av luka. Noen som vet..? 

Kjør en kniv ned i det største hullet du viser på bildet, vri den rundt og dra opp litt materiale, så får du det helt korrekte svaret.

(Om du ødelegger noen cm av laminatet rundt hullet så spiller det ingen rolle. Dette må fikses uansett).

Er det treverk, så pirk/skrap med kniven i hullet, så ser du lett om det eventuelt er kryssfinèr.

Redigert av Jannmar (see edit history)

Takker og bukker så mye for svar og kommentarer.

Jeg har funnet to kilder til kunskap som ser ut til å hjelpe meg mye på veien. (I tillegg til det som finnes på forumet her)

https://www.youtube.com/channel/UC0kDqq-pSzdqFUk3oTaHBuA

I tillegg er det en del veiledninger hos westsystems. 

Jeg begynner også å se at jeg trenger litt mer verktøy, og det er jo aldri feil ;)  Hurra!!   

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...