Jump to content

Autopilot i alubåt - klarer ikke holde rett kurs. Noen som har tips om hva som kan gjøres?


nofish

Recommended Posts

Jeg har fått installert Raymarine autopilot (EV 100 med P70 Rs)  i en Buster, og den klarer ikke å holde rett kurs. Piloten jobber konstant så jeg blir kjørende i sikksakk. Jeg har testet "kompassforholdene" i båten med et vanlig kompass og da går nåla i hytt og pine. 

Er det noen som har vært borti dette og har noen gode tips??

 

Link to post
Share on other sites

På min båt uten rorgiver måtte hard over time settes til 40 sek. Da ble den ganske stabil. Videoen anbefaler 10. 
Ser at de sier den skal bli bedre etterhvert. 
Det føles ut som å måtte vente på at en alkoholiker skal bli edru. 

 

Nå har jeg montert rorgiver.  

Link to post
Share on other sites

Swingswong skrev 1 time siden:

På min båt uten rorgiver måtte hard over time settes til 40 sek. Da ble den ganske stabil. Videoen anbefaler 10. 
Ser at de sier den skal bli bedre etterhvert. 
Det føles ut som å måtte vente på at en alkoholiker skal bli edru. 

 

Nå har jeg montert rorgiver.  

Tenkte også på det med rorgiver etter å ha sett litt på YouTube.  Jeg skal snakke med de som har installert piloten på tirsdag. Håper at dette lar seg kalibrere på nytt og at det er der feilen ligger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei , dette er et kjent problem. De har mye feil på kompasset fra Raymarine.

Er det garanti får du kalibrert dette hos Raymarine Norge... ( support ).

Det jeg anbefaler er at du kjører en software oppdatering på piloten din.

Det har kommet en software som heter 3.05 nå og den samkjører alle enhetene dine

slik at du får denne til å virke. Har gjort dette på flere piloter som har samme problem.

Du trenger da et eksternt ekkolodd som har minnebrikke plass og kabler ( spurkabel - t stykke og backbonekabel )

til dette. Ambassadører har som regel dette og kan låne ut. Anbefales på det sterkeste.

Har du Raymarine ekkolodd selv , trenger du bare kablene for å koble de opp til pilot.

Redigert av tcic1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei og takk for tips og innspill.

foreløpig status er at alt virker som tidligere. Altså; dårlig.

De som installerte utstyret har hatt båten inne for en annen jobb og samtidig hatt en runde med autopiloten. De flyttet kompasset opp og prøvd ny kalibrering. Like dårlig. De mener at det enten kan være en feil på kompasset eller at det rett og slett er for mye utstyr, for tett på hverandre på «targa- bøylen». Ikke utenkelig da jeg har skvist inn AIS antenne, VHF antenne og radar så alt står tett. Kanskje for tett ??

De som gjør jobben er flinke karer så jeg tror de virkelig har prøvd. En som jobber der nevnte at han har vært borte i at kompasset som ble levert måtte byttes og at det mest sansynlig der feilen ligger. 
Jeg skal henge på videre )))

Link to post
Share on other sites

tcic1 skrev On 6.6.2021 at 21.06:

Hei , dette er et kjent problem. De har mye feil på kompasset fra Raymarine.

Er det garanti får du kalibrert dette hos Raymarine Norge... ( support ).

Det jeg anbefaler er at du kjører en software oppdatering på piloten din.

Det har kommet en software som heter 3.05 nå og den samkjører alle enhetene dine

slik at du får denne til å virke. Har gjort dette på flere piloter som har samme problem.

Du trenger da et eksternt ekkolodd som har minnebrikke plass og kabler ( spurkabel - t stykke og backbonekabel )

til dette. Ambassadører har som regel dette og kan låne ut. Anbefales på det sterkeste.

Har du Raymarine ekkolodd selv , trenger du bare kablene for å koble de opp til pilot.

Det er en skandale at man ikke kan oppdaterer på annet vis enn å ha et ekkolodd/MDF for å oppdatere autopilot.😅

Link to post
Share on other sites

Hvor vsr

nofish skrev for 3 timer siden:

Hei og takk for tips og innspill.

foreløpig status er at alt virker som tidligere. Altså; dårlig.

De som installerte utstyret har hatt båten inne for en annen jobb og samtidig hatt en runde med autopiloten. De flyttet kompasset opp og prøvd ny kalibrering. Like dårlig. De mener at det enten kan være en feil på kompasset eller at det rett og slett er for mye utstyr, for tett på hverandre på «targa- bøylen». Ikke utenkelig da jeg har skvist inn AIS antenne, VHF antenne og radar så alt står tett. Kanskje for tett ??

De som gjør jobben er flinke karer så jeg tror de virkelig har prøvd. En som jobber der nevnte at han har vært borte i at kompasset som ble levert måtte byttes og at det mest sansynlig der feilen ligger. 
Jeg skal henge på videre )))

 

Hvor var kompasset opprinnelig montert? 

 

Har vært borti store støyproblemer med ekkolodd i aluminiumsbåter. Løsningen har vært riktig jording av utstyret. Varierende støystrømmer i aluminium kan også gi forstyrrende magnetfelt. 

 

Den beste løsningen på problemet er sannsynligvis et satelittkompass, men disse koster fra ca 10 tusen og oppover. 

Link to post
Share on other sites

nofish skrev On 2021-8-1 at 22.46:

(Beklager sexy legs...)))

Det er er  ok, Men antennene dine er ikke  fancy,  de sender rett ned og rett opp.

image.png.b5e7e2417168f237a544a906272509c7.png

Mulig kompasset får det bedre langt under radaren.

ser Raymarine flerer steder hevder at rorgiver er tingen. 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 45 minutter siden:

Det er er  ok, Men antennene dine er ikke  sexy, de sender rett ned og rett opp.

image.png.b5e7e2417168f237a544a906272509c7.png

Mulig kompasset får det bedre langt under radaren.

ser Raymarine flerer steder hevder at rorgiver er tingen. 

Jeg må vinkle antennene for å komme under ei bru...så av og til blir de stående slik hele dagen.

Takk for tips angående kompass og rorgiver. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...