Jump to content

Autopilot i alubåt - klarer ikke holde rett kurs. Noen som har tips om hva som kan gjøres?

nofish

Recommended Posts

Jeg har fått installert Raymarine autopilot (EV 100 med P70 Rs)  i en Buster, og den klarer ikke å holde rett kurs. Piloten jobber konstant så jeg blir kjørende i sikksakk. Jeg har testet "kompassforholdene" i båten med et vanlig kompass og da går nåla i hytt og pine. 

Er det noen som har vært borti dette og har noen gode tips??

Jeg trodde ikke aluminium var magnetisk...

Er du sikker på du ikke er i nærheten av noe annet metall ombord..?

Fått innstallert skriver du...om det er et firma som har installert dette for deg, ville jeg kontaktet dem igjen..

Edited by Ida Marie III

Nei aluminium leder ikke magnetisme og kan heller ikke magnetiseres men det er det vi kaller et magnetisk flagg det vil si at den skjermer mot magnetisme. Men tror ikke det er der problemet ligger det er vel mer snakk om å få rett oppsett på piloten.

Har du kalibrert autopiloten? På den jeg hadde var det å ta en runde med 100meter diameter, gjerne to ganger, slik at den fikk referanser. Hvis den pendler, så sett smalere avvik.

Edited by Faxen

Du må gjøre en del innstillinger i piloten. Om du ser i manualen er de godt beskrevet der. 
Om disse innstillingene er feil vil den bruke hele fjorden og korrigerer se selv hele tiden. 

nofish skrev for 11 timer siden:

Da kontakter jeg de som har installert den rett over påske. 

Fint om vi får en oppdatering på hva som var feil.

Det er alt for mange tråder som en ikke får fasitsvaret på. 

På min båt uten rorgiver måtte hard over time settes til 40 sek. Da ble den ganske stabil. Videoen anbefaler 10. 
Ser at de sier den skal bli bedre etterhvert. 
Det føles ut som å måtte vente på at en alkoholiker skal bli edru. 

Nå har jeg montert rorgiver.  

Roger jo skrev for 1 time siden:

Fint om vi får en oppdatering på hva som var feil.

Det er alt for mange tråder som en ikke får fasitsvaret på. 

Enig, det skal jeg huske på.

Swingswong skrev 1 time siden:

På min båt uten rorgiver måtte hard over time settes til 40 sek. Da ble den ganske stabil. Videoen anbefaler 10. 
Ser at de sier den skal bli bedre etterhvert. 
Det føles ut som å måtte vente på at en alkoholiker skal bli edru. 

Nå har jeg montert rorgiver.  

Tenkte også på det med rorgiver etter å ha sett litt på YouTube.  Jeg skal snakke med de som har installert piloten på tirsdag. Håper at dette lar seg kalibrere på nytt og at det er der feilen ligger.

Posted (edited)

Hei , dette er et kjent problem. De har mye feil på kompasset fra Raymarine.

Er det garanti får du kalibrert dette hos Raymarine Norge... ( support ).

Det jeg anbefaler er at du kjører en software oppdatering på piloten din.

Det har kommet en software som heter 3.05 nå og den samkjører alle enhetene dine

slik at du får denne til å virke. Har gjort dette på flere piloter som har samme problem.

Du trenger da et eksternt ekkolodd som har minnebrikke plass og kabler ( spurkabel - t stykke og backbonekabel )

til dette. Ambassadører har som regel dette og kan låne ut. Anbefales på det sterkeste.

Har du Raymarine ekkolodd selv , trenger du bare kablene for å koble de opp til pilot.

Edited by tcic1