Jump to content

Gåene Gjenger i "bunnplugg" Volvo Penta MS3B girkasse


kipp36

Recommended Posts

Hei,

Skulle skifte olje på min MS3B girkasse i dag,dette er jo en enkel og grei jobb i utgangspunktet...Men nei...Gjengene røyk før pluggen "bunnet",kjente de var litt rare ved demontering,men så ikke noe på pluggen,så tok sjansen...

Det var jo smart....

Pluggen er helt inne men får verken dratt til,eller skrudd den ut igjen...Frister lite å demontere girkasse nå,og komme til med noe utstyr er jo håpløst...

så mitt spm er:

finnes det noe form for guffe jeg kunne smørt rundt bolt,slik at det ble tett for i sommer,for så og demontere girkasse etter sesong slutt(ser for meg det er eneste utvei)???

iom bolt er helt inne vil det vel uansett ikke oppstå stor lekasje umiddelbart...

er det noen som har erfaring med demontering???er det en overkommerlig jobb??legger ved bilde av plugg.... 

 

plugg.jpg

Link to post

Demontere MS3 trodde jeg skulle være vanskelig, men det er veldig enkelt. Kommer mer an på hvor vanskelig det er å komme til boltene, og om det er greit å fra i giret fra en vinkel:

 

1) Løsne klemflens (mot girkasse) og dytt aksling akterover.

2) Løsne girwire 

3) Skru løs svinghjulskappe (den store sirkelen mellom gir og motor)

4) Dra gir vekk fra motor

 

Da er giret løst. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

@larole litt redd det begynner å dryppe når oljen blir varm,er jo vanlig motor olje,er rimelig tykk nå,men blir jo tynnere ved høyere temperatur. 

 

@Grand Banks jr regnet med det, men kjenner meg selv, og vet at jeg ikke drar av giret for kun å fikse plugg 😂😂 da "Skal jeg bare" osv og vipps så er det midt sommer... hadde så inderlig håpet på at det var en "quick fiks" for sesongen, så tar jeg det av til høsten for repp, da har jeg tid til "Å skal bare" Ser ikke for meg at det er noe annet galt med giret,da det har levd et enkelt liv på md21b'n som utviklet 75 hk i 1983.

Takk for svar, som vanlig god respons på forumet 🙂👍

Link to post

Hvis du ikke vil gjøre noe med den nå, så tror jeg at jeg hadde lagt på dette mellom bolthodet og girkassen (vasket med aceton først) 

 

https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863

 

Den tåler motorolje, og den tåler bra med temperatur. Er lett å legge på med fingeren, og helt grei å løsne etterpå når du vil ha ut bolten.

Lagt til:  Gi den noen dager å tørke på før du heller på olje. 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er ikke sikkert du har samme plugg som meg, men dette er fra første generasjon MS3 gir.

 

Hadde ikke noe gjengemål, men her er i alle fall noe for referanse. Kanskje @Komodo kan se hvilken dim det er?

 

20210404_100327.jpg.06f3771e304482381beaeb7ea71f4030.jpg

 

20210404_100312.jpg.7bb60435cc37e2cd142c3627f874d81d.jpg

 

Ja, det er tommestokken jeg kjøpte til jentungen 😁

 

20210401_144759.jpg.0f4c80ac30043aa51189e6b10e665b90.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Oi, den der var mindre enn jeg hadde trodd ja. Ser nesten ut som om det kan være en M10x1 med litt slitte gjengetopper.

 

Hvis det er tilfelle er det flere aktuelle muligheter. Dersom godset i hullet ikke er helt ødelagt kan man dra gjennom med en tapp i M10x1,5, det er vanlige grovgjenger. Det blir en litt dårlig nødreparasjon, men da kan man bruke en vanlig kort M10 maskinskrue som plugg, bare pakke med litt gjengetape eller Loctite 77, evt. 577 (hvis man får gjort rent). 

 

Dersom det ikke er hold nok i godset til det kan man dra inn en 7/16"-20 UNF tapp. Dette er gjenger som brukes på JIC fittings, så der kan man nok få tak i en blindplugg fra en hydraulikkleverandør (Tess e.l). 

 

En tredje mulighet er å brotsje opp hulet en tanke og dra inn en M12 tapp. Gjengeboret for M12 er 10,2, så dersom en M10 tapp ikke biter kan man nesten gå rett inn med en M12 tapp. 

 

Det var et par kjappe forslag i farta. 

Link to post

Jeg har aldri fjernet bunnpluggen for å skifte olje i min MS3. Stort sett bare etterfylt i blant, og de andre gangene har jeg sugd opp gammel olje med pumpe og slange gjennom enten peilepinne-hull, eller ved påfyllingsplugg (husker i farta ikke hvilken). 

Jeg tror jeg ville kjørt på guffe av egnet slag, dratt det til, og satset på at framtidige oljeskift skjer ved tapping gjennom sugeslange. Må da være absolutt enkleste løsning...?

Link to post
Ronald skrev 17 minutter siden:

Jeg tror jeg ville kjørt på guffe av egnet slag, dratt det til

Han får ikke dratt til. Det biter ikke. Men enig i at den enkleste løsningen er å lage permanent tetting. Kan sikkert gjøres med kjemisk metall eller noe slikt også. 

 

Men hvis det er plass til å løsne giret og løfte det ut uten å løfte ut motoren så er det helt kurant å gjenge opp på nytt. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...