Jump to content

Trenger hjelp til å koble Sidepower trådløs fjernkontroll RC-21E til Quick AT1524 ankervinsj


TideRace

Recommended Posts

Jeg har Sleipner baugpropell hvor jeg tidligere har installert Sidepower RC-21 E fjernkontroll. Dette fungerer som det skal.

 

2.jpg.71dff4c7fa6bfbcadeafd581a3b6ef13.jpg1.jpg.05331d9a878f799bfe8b15252a4bb2dc.jpg

 

Planen er å koble Quick-ankervinsjen på baugen til fjernkontrollen, slik at også denne fungerer trådløst.

I dag er det dekkskontakt og kablet oppkobling til ankerstyringen med en slik:

 

3.jpg.ac90709dfab9ad6825d670f4d22290e5.jpg

 

Hvis jeg har lest manualen for den trådløse Sidepower-styringen (mottager) riktig, er det BLÅ og GRÅ kabel nedenfor som styrer opp/ned til vinsj.

 

4.jpg.b9a4fcdd1bff92664ccd30ec47788fdb.jpg

Dette skal være kontaktene som styrer opp/ned på releet til Quick-vinsjen.

 

 

5.jpg.2f263d35cd845985ecaf5ccae71dfcd2.jpg

Har i dag forsøkt å koble på blå/grå-kontakter fra Sidepower-pluggen til kontaktene over på Quick-releet, men dette fungerer ikke. Dette er dødt, ingen ting skjer.

 

Sidepower-mottageren og Sleipner baugpropellen er koblet til eget adskilt 110A-batteri i baugen.

Quick-vinsjen i baug og releet til denne går på forbruksbanken (360A).

 

Jeg mistenker derfor at Sidepower-mottageren ikke fungerer mot releet til Quick-vinsjen fordi disse antagelig ikke har felles jord.

Denne kontakten på releet går til jord på forbruksbanken:

6.jpg.d55c8bb6891853b129ff2496e4c9c807.jpg

Er det så enkelt å trekke en ledning fra minus på forbruksbanken til minus på batteriet i baugen, slik at de deler felles jord, selv om dette er to adskilte batteribanker? Kan dette få konsekvenser jeg ikke ser? Eller ligger løsningen for å få dette til å fungere et annet sted?

 

Båten er en Bavaria 40 Cruiser, 2012-modell. Sleipner baugpropellen og Quick-vinsjen er originalmontert. Regner derfor med at flere av dere allerede har samme løsning og koblet dette sammen tidligere :)

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post

Det er riktig Sidepower-system som du har funnet skissen til over, @TrikkerN Lønning, og det kan sikkert stemme at dette er pluss-styrt.

 

Det er tre batteribanker ombord, 1) til motor 2) forbruk + Quick ankervinsjen foran + Lewmar-vinsj bak (som har egen dedikert fjernkontroll allerede) + navigasjon ++,  og 3) til Sleipner baugpropellen + Sidepower fjernkontroll-mottageren.  Alle tre batteribankene har egen hovedstrømbryter på pluss, omtrent som bildet under.

 

"Har C-klemmen samme potensiale,som pluss som på Kontaktor? Eller er disse klemmene potensialfri?

 

"...samme potensiale som pluss på kontaktor" og om dette er "potensialfritt" ligger utenfor mitt kompetanseområde. Men i følge skjemaet til vinsjen skal altså C-klemmen gå rett på batteri-minus.

111.JPG

Link to post

Jeg måtte inn å finne hele tegningen til kontaktorer.😊(jeg har ikke vært borti denne vinsjen)

 

De tre klemmene som er nederst på kontaktorer er tilkobling for spolen, og har ingen forbindelse til hovedstrømmen(M1,M2, + og -).

Kan du bekrefte det?(potensialfri)😊

 

C-klemmen skal ha minus som du sier, kablene fra Sleipner tilfører + til spolen, slik at kontaktorer slår inn.

 

Derfor må du du ha minus fra samme batteri som tilfører Sleipner strøm.

Men slik du beskriver anlegget ditt så har du felles minus?

 

 

eller evt trekke en tre leder(opp/ned og -) fra styringen til Sleipner.

 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 4 timer siden:

Jeg måtte inn å finne hele tegningen til kontaktorer.😊(jeg har ikke vært borti denne vinsjen)

 

De tre klemmene som er nederst på kontaktorer er tilkobling for spolen, og har ingen forbindelse til hovedstrømmen(M1,M2, + og -).

Kan du bekrefte det?(potensialfri)😊

 

C-klemmen skal ha minus som du sier, kablene fra Sleipner tilfører + til spolen, slik at kontaktorer slår inn.

 

Derfor må du du ha minus fra samme batteri som tilfører Sleipner strøm.

Men slik du beskriver anlegget ditt så har du felles minus?

 

 

eller evt trekke en tre leder(opp/ned og -) fra styringen til Sleipner.

 

 

Ja, jeg mener klemmene på releet til vinsjen ikke har kontakt med hovedstrømmen som du beskriver over.

Du ser på skjema her hvordan originale dekkskontakter og kablet fjernkontroll er koblet opp.

7.jpg.4a35e74ffe45d7d61b3bab4582ceb8c6.jpg

 

Jeg synes det litt pussig at jeg ikke har felles jord mellom disse. Alle tre batteribanker er koblet opp mot en Cristec 40A lader og denne skal i følge skjema har felles jord med batteribankene. Hvorfor jeg da ikke får felles jord med disse to komponentene ser jeg ikke...   

 

Men tanken min var å trekke en tredje kabel fra den midtre kontakten på releet til minus på Sidepower-mottageren, altså rød kabel ut (som jeg vanligvis forbinder med "pluss" ...), se under. Da forstår jeg at det ikke blir feil, selv om disse to komponentene eller batteribankene av en eller annen grunn ikke deler felles jord annet sted?

 

8.jpg.913990adf193913b9140056fe3749c4d.jpg

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post

Er usikker på hva du mener med "alle bryterne på".

Både vinsj-og truster fungerer hver for seg som det skal, så minus må jo være der, men fra tilsynelatende hver sin batteribank. Det er kun fjernstyringen til vinsjen som det står på. Fjernstyring til truster fungerer som det skal.

Er i båten nå, så skal forsøke å måle litt på minus-siden (og lkke jord .. 🙂.. lærer noe hver dag).

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
TideRace skrev for 1 time siden:

Er usikker på hva du mener med "alle bryterne på".

Både vinsj-og truster fungerer hver for seg som det skal, så minus må jo være der, men fra tilsynelatende hver sin batteribank. Det er kun fjernstyringen til vinsjen som det står på. Fjernstyring til truster fungerer som det skal.

Er i båten nå, så skal forsøke å måle litt på minus-siden (og lkke jord .. 🙂.. lærer noe hver dag).

Alle strømbrytere er på, mener jeg?😊 (slik du sendte bilde av)

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
TrikkerN Lønning skrev for 2 timer siden:

Alle strømbrytere er på, mener jeg?😊 (slik du sendte bilde av)

 

Hehe... ja, forstod det da jeg fikk hodet ut av det mørke skottet  :wink:. Fikk ikke målt ordentlig, hadde en hånd for lite og for korte kabler på multimeteret. Slike bokser er jo i tillegg gjemt bort på de trangeste stedene. Tar derfor med noen lange testkabler med klyper i enden og forsøker igjen i morgen, da får jeg i det minste satt fast målepinnene på kabler og klempunkter og kan bruke hendene på fjernkontroll og multimeter.

 

Hadde håpet en eller annen her inne hadde satt opp dette tidligere og kjente til oppsettet mellom Sidepower/ Quick-vinsj.  Skulle det stoppe helt får jeg heller krype til korset og sende en e-post til Sleipner på tirsdag.

 

Link to post
TideRace skrev 3 minutter siden:

 

Hehe... ja, forstod det da jeg fikk hodet ut av det mørke skottet  :wink:. Fikk ikke målt ordentlig, hadde en hånd for lite og for korte kabler på multimeteret. Slike bokser er jo i tillegg gjemt bort på de trangeste stedene. Tar derfor med noen lange testkabler med klyper i enden og forsøker igjen i morgen, da får jeg i det minste satt fast målepinnene på kabler og klempunkter og kan bruke hendene på fjernkontroll og multimeter.

 

Hadde håpet en eller annen her inne hadde satt opp dette tidligere og kjente til oppsettet mellom Sidepower/ Quick-vinsj.  Skulle det stoppe helt får jeg heller krype til korset og sende en e-post til Sleipner på tirsdag.

 

Ut i fra tegningene så skal dette være veldig enkelt og greit.

Så lenge C-klemmen har samme minus, som batteriet som tilfører strøm til (Sleipner)styringen,så bør det være være plankekjøring😊

 

 

Sjekk følgende :

 

1. Kommer det spenning ut fra styringen?

Hvis ja: Da bør det være mellom kabler fra Sleipner og C-klemmen når du trykker på fjernkontrollen 😊

 

 

 

Har tilsvarende operasjon selv, dog med denne kontrollen :

https://webshop.nettbaat.no/products/fjernkontroll-vinsj-og-baugpropell-mod-400i

 

Engo vinsj og Sleipner baugvisp 😊

 

 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev 29 minutter siden:

Så lenge C-klemmen har samme minus, som batteriet som tilfører strøm til (Sleipner)styringen,så bør det være være plankekjøring😊

 

Sjekk følgende :

 

1. Kommer det spenning ut fra styringen?

Hvis ja: Da bør det være mellom kabler fra Sleipner og C-klemmen når du trykker på fjernkontrollen 😊

 

 

Takker igjen for gode tips, @TrikkerN Lønning :smiley:

Jeg sjekker ut dette i morgen med lengre kabler og testpinner med klyper i enden!

Link to post

Dagens sjekk med multimeter ser ut til å bekrefte at det ikke er felles minus mellom de to batteribankene. Litt pussig, siden de tre batteribankene ombord er koblet til samme 3-kanals lader. Skulle derfor tro at alle har felles minus.

Er det bare å trekke en "minuskabel", f.eks. 2,5mm, mellom minus på forbruksbanken (hvor Quick-vinsjen er påkoblet) og minus på trusterbatteriet i baugen (hvor Sidepower-fjernstyringen er montert)?

Link to post

En liten Rubiks kube med den minusen, og den kan sikkert ha ulike årsaker. Men, det fønker og etter mitt vett trenger du ikke klusse med det. Utgangen fra Sidepower fjernkontrollenhet er bare et dobbelt rele der ingen av terminalene har forbindelse til noen supply. Så du trenger bare kople forsyning/+ fra samme batteri som driver ankervinsj til ‘red common’ og så bruke blå/grå til å styre retning. Vet ikke hvor selve Sidepower fjernkontrollboks sitter i aktuell båt, men er den under dashbord så er det sikkert enklest å bare kople seg til manuell bryter for ankervinsj som bare må være koplet i paralell med fjernkontroll med ledning/dekksbrytere som angitt på tegning.

 

Fra disse tegningene blir det:

 

Sidepower:                      Quick:

RED - COMMON             BROWN

BLUE - Windlass IN        BLACK

GREY - Windlass OUT    BLUE        

 

Siden Quick ikke oppgir retning er det da 50% sjans for at vinsj går motsatt - i så fall byttes bare BLACK/BLUE.

 

      DD12F78A-A426-4F21-863F-A5B528ABBA41.jpeg.be4daf6bd1336a34caf1d74368d3a829.jpeg

 

F631F135-5705-4979-9341-13EFA61655BC.jpeg.71ddc2c23d04908a060436560ca46a16.jpeg

Link to post

Takker, @Fantino! Jeg tror du har vridd Rubiks kube i riktig retning 🙂!

 

Jeg har koblet "Common +" på utgangen til forsyning/+ på trusterbatteriet, så da er det antagelig her feilen ligger. "Common +" skal altså flyttes til  "+" på forbruksbanken, hvor Quick-vinsjen og -releet  er påkoblet.

 

Den trådløse mottagerboksen til Sidepower er montert i et skott ved det framre toalettet, altså et stykke foran i båten. Det er imidlertid ikke noe problem å trekke en kabel fra "Common+"-utgangen på mottageren til en plussterminal eller bryter/+ for vinsj på forbruksbank som er montert i et "teknisk rom" litt lenger bak.

Dette rekker jeg å teste før sjøsetting neste helg 👍

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeg legger inn avslutningen på denne tråden.

 

Tipset til @Fantino stemte.

 

I mitt tilfelle er mottagerboksen til Sidepower RC-21 E koblet til batteribanken i baugen (som er til baugpropell), mens kontrollboksen til baugvinsjen er koblet til forbruksbanken som står lenger bak i båten. Dette er to separate batteribanker med egne strømbrytere og uten felles "pluss".  Årsaken til denne plasseringen av mottagerboksen RC21E foran i båten er at fjernkontrollen også styrer baugpropellen. 

 

Jeg måtte da trekke en strømkabel fra "+" (pluss) på forbruksbanken hvor kontrollboksen til vinsjen er tilkoblet, til stikket som er merket "Red Common" på kontaktsettet til RC-21 E (stikket har røde kabler inn på kontakten).

Fungerer glimrende!

 

Takk for all hjelp!

 

image.png.ae1b0fe0c0585811a4d16da77cd56078.png

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
TideRace skrev for 6 timer siden:

Fra 12 volt dynamo (VP D2-40 med 115A standard dynamo) blir ladestrømmen fordelt til hver av de tre batteribankene via en Quick ESC 163 ladeseparator med 3 utganger. Jeg har ikke dc/dc-konverter.

 

Landstrømslader er en 3 kanals Cristec 40A-lader, også denne med 3 utganger.

Så dersom ladeseperatoren fikk jobbe litt(motor i gang og oppladet startbatteri) Så hadde det funket?😅😊

 

Flott at det løste seg, kjekt å ha dette på stell 👌

 

 

 

Link to post
TrikkerN Lønning skrev 22 minutter siden:

Så dersom ladeseperatoren fikk jobbe litt(motor i gang og oppladet startbatteri) Så hadde det funket?😅😊

 

 

😂.. ja antagelig, men det fikk jeg aldri testet. Den oppkoblingen kunne jo innby til noen spennende ankringsopplevelser; virker ikke, virker, virker ikke .. ..

Med seil er det ikke ladeseparatoren som jobber mest her ombord 🙂.

Link to post
  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...