Jump to content

Er det meningen at septor 75 skillerelé skal kunne lade begge veier?

seilfred

Recommended Posts

Jeg rydder opp i elektronikken om dagen, og det er mye å lære og oppdage på gammal båt.

Jeg har tilsvarende opplegg som på bildet:

8E67B292-40CA-4660-90A0-5418DC5DEC95.jpeg.73b63663c33aac7cc79c9042510b1b18.jpeg

Opplegget sikrer jo at når dynamoen lader, så lades startbatteriet først, og når det er fullt så slår septor inn og fortsetter med å lade forbruksbatteriene. Dette fungerer.

Spørsmålet mitt er: batteriladeren sitter på forbruksbatteriet, så når jeg har landstrøm lader naturlig nok dette. Men er det meningen at når forbruksbanken er oppladet, så slår septor over til startbatteriet? Dette skjer nemlig ikke hos meg.

Jeg har 3 idéer om hvorfor:

1. Det er ikke meningen det skal skje (da er det jo greit nok)

2. Det er glipp i opplegget et sted, må bare feilsøke å finne hvor.

3. Strømmen på brygga vår leverer ikke høy nok spenning? Jeg legger merke til at når jeg måler på batteriene (via victron batterimonitor) ved lading fra landstrøm, så får jeg bare 13.8 v. Dette virker lite sammenlignet med andre ting jeg leser om her på BP, men jeg er ikke elektriker og har kun sunn fornuft som bakgrunn og utdannelse. Kan det i teorien være sånn at spenningen er for lav for at septor slår over (hvis det er meningen den skal det)?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Den senser nok bare på startbatteriet.  Så du bør nok flytte laderen dit om du vil lade begge. Eller enda bedre,  kople forbruk som primært batteri. Da sparer du releet for mye strøm som skal til forbruksbanken.

Ellers så lader ikke slike releer batteriene i rekkefølge, de kopler bare bankene sammen når spenningen blir høy nok. Enkle greier.  

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ok, dette gir mer og mer mening. 

Dvs at jeg egentlig aldri har ladet startbatteriet på landstrøm? Noe jeg trodde jeg gjorde....

Vil det også si at jeg ville kunne koble på et relé til fra laderne/forbruksbatteriene til startbatteri, men som var åpent andre veien?

Og at på den måten ville forbruk få lading først ved landstrøm, og startbatteri først når reléet slår inn? 

Hvis jeg bare bytter om «in» og «ut» på eksisterende relé, så får vel aldri forbruksbanken lading fra dynamo.. ??

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Ok, jeg leser og leser og blir stadig klokere (tror jeg):saint:

Det virker faktisk som at denne SKAL kunne lade begge veier:

230 V batterilader:
Da motorbatteriet i en båd normalt er fuldt opladet, tilsluttes batteriladeren, direkte på forbrugsbatterierne. Derved lades der hurtigst og mest direkte på forbrugssiden, og laderen bruges som strømforsyning til f.eks. køleskab og kan lade samtidig. Når forbrugs-batterierne er opladede, og skulle motorbatteriet trænge til lidt ladning, sørger Septor DUO for, at motorbatteriet holdes fuldt opladet ved at lade baglæns på motorbatteri. 
På biler, stand-by anlæg, store både med bovpropel/ankerspil tilsluttet motorbatteri eller lign. kan laderen tilsluttes startbatteriet, men så prioriteres dette og ikke forbrugsbatterierne. Med nye Septor Duo vil denne monteringsmåde være sjælden.

Da er spørsmålet selvfølgelig hvorfor den kun lader én vei? 

Ødelagt? Men hvordan vet jeg det?

Med forbehold om at jeg ikke kjenner det reléet der så er det vanligste at dynamoen lader startbatteriet.

Når spenningen kommer over ett hvist nivå tar reléet det som ett tegn på at start-batteriet er fulladet. Da kobler reléet forbruksbatteriet til slik at dynamoen lader begge batteriene (I praksis har du nå bare en batteribank, men siden startbatteriet allerede er topplaget så går all læringen til forbruksbatteriet).

Når motoren skrus av og dynamoen ikke lengre lader begynner spenningen på batteriene å falle ned til hvilespenning. Da slår reléet ut og du har igjen to separate batteribanker.

Har du en landstrømlader koblet på forbruksbatteriet så vil den ikke lade startbatteriet. 

Men det finnes plenty med mer avanserte løsninger som kan mer og har flere funksjoner og den boksen ser litt stor ut til å være ett enkelt laderelé. ?

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

https://koldingmarine.dk/shop/1000040-batterilader--omformer--inverter-mm/10917-septor-skillerelae-1275-12v75a/

Ser ut som at den skal lade startbatteriet etter at forbruksbatteriet er toppladet når du har landstrømladeren koblet til forbruksbatteriet. 

Jeg tipper på at den senser på spenningen på forbruksbatteriet for å se om det er ferdig ladet og den kan begynne å lade startbatteriet. I så fall så kan muligens problemet være at forbruksbatteriet er slitent og ikke når høy nok spenning til at laderen skjønner at batteriet ikke tar mer lading? Men det blir bare spekulasjoner fra min side. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det ble en tur i båten ikveld, og jeg tror jeg har nøsta opp i det. Modellen jeg har heter faktisk bare septor 75, hvilket kan tyde på at den er annerledes eller eldre enn den som heter 1275. Ellers er de til forveksling like. 1275 skal kunne lade begge veier, men jeg tror nå at den jeg har ikke gjør det. Enten det, eller så er den defekt.. Forbruksbanken er helt ny, så ingen problemer der. Jeg gjorde et eksperiment og byttet om inn og ut på septoren, og da virket boksen når jeg satte lading til forbruksbanken.

Har nå bestilt modellen som heter 1275, og satser sterkt på at det ordner seg da. Da skal det jo bli sånn at dynamo lader start først og så forbruk, og motsatt når jeg har landstrøm ettersom laderen sitter på forbruk. Det tror jeg blir en god løsning:thumbsup:

Ja, septor 1275 duo er riktig, og det er også den som er bestilt. Har til nå ikke kunnet se noen som ikke er «duo», bortsett fra min egen, men den virker til å være både eldre og en litt annen modell. 

start og forbruk hos meg er plassert to helt forskjellige steder, og det ville bli mye jobb med å presse nye kabler å trekke om hele systemet slik at dynamo gikk rett på forbruk. Er omtrent 3 meter fra motor til forbruksbatteriene, mens startbatteriet er rett ved motor. Slikt koster også penger, så jeg er ikke sikker på jeg ville ha spart noe på det. 

Dessuten ser jeg det som en fordel at dynamo er koblet til start. Det hender jo i seilbåt at man ikke alltid kjører så lenge før man heiser seil, typ inn og ut av havn.. hvis forbrukerne da ikke er fulladet, så spiser man jo hele tiden av startbatteriet.  

Det gjør du uansett. Releet kopler bankene sammen ved ca 13,7 volt ladespenning, dvs lenge før startbatteriet er fulladet. Og da er de som en bank. Men det funker som du har det nå også,  du bare forkorter levetiden på releet litt. Ingen stor sak.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 8 minutter siden:

Det gjør du uansett. Releet kopler bankene sammen ved ca 13,7 volt ladespenning, dvs lenge før startbatteriet er fulladet. Og da er de som en bank. Men det funker som du har det nå også,  du bare forkorter levetiden på releet litt. Ingen stor sak.

Skjønner. 

Jeg skjønner også at dette kanskje er et brennhett tema på BP fra tidligere??:giggle:

Må uansett si at jeg liker tanken på at dersom releet konker, så er det ikke sikkert man oppdager det med en gang, men jeg vet jeg har lading til start. 

Smakssak regner jeg med..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...