Jump to content

Plexiglass til båtruter


vikers

Recommended Posts

Holder som kjent på med mine prosjekter, og har vel bestemt meg for å sette inn plexiglass i stedet for vanlig glass. Har sjekket litt rundt, men det er et virrvar av forskjellige typer.

 

Hos Plastkomponenter AS i Fredriksstad fikk jeg dette tilbudet:

 

Hei,

 

 

 

Hele plater, 2030x3050mm koster henholdsvis:

 

 

 

3mm, kr. 140/m2

 

4mm, kr. 185/m2

 

5mm, kr. 229/m2

 

 

 

Alle priser er eks. mva. EXW Fredrikstad.

 

 

 

 

Mitt spørsmål blir da: Er klar akryl greit å bruke i mine trebåter, og hvilken tykkelse bør jeg velge?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Ville brukt Lexan. Sprekker ikke så lett, samt er vanskligere å ripe.

Joda, Lexan er kjempesterkt det. Men fy f... hvor matt og "møkkete" den blir etter noen år. Jeg har byttet ut et glassvind (herdet) med lexan i akterkabinen for enkelt å kunne innmontere en ventil. Så bra ut i starten, men nå er vinduet nesten "gjengrodd". Kommer selvsagt ekstra tydelig fram siden de andre vinduene fremstår som krystallklare.

 

Men har du først bestem deg for ikke å bruke glass, så kan det godt hende at plexi'n også mattes på samme måte som lexan'en. I så fall er jeg enig i faxens råd. (Men det skinner vel i så fall gjennom at jeg kanskje ville vurdert glass en gang til...)

 

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvor matt og "møkkete" den blir etter noen år.

Nja, jeg tviler på at det er skikkelig ripsikker polykarbonat du har fått. Brukes endel i vinduer på skip hvor det kan bli belastninger. Sterkt som fy. Har selv brukt det som lysventiler i luker. Like fint etter flere år.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nja, jeg tviler på at det er skikkelig ripsikker polykarbonat du har fått....

Ja, det vet jeg jo selvsagt ikke. Men det ble i alle fall kjøpt som lexan hos anerkjent glassmester. Også prisen var relativt høy (men jeg skulle ikke ha så mye). Som nevnt bruker jeg det akter, og jeg ser ikke bort fra at det er eksosen som påskynder/forårsaker "mattingen" (selv om vinduet ikke står rett ved eksosutløpet).

 

Brukes endel i vinduer på skip hvor det kan bli belastninger. Sterkt som fy...

Enig. Har også fått vite at det brukes som cockpit-vindu på (enkelte?) fly.

 

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda har ripesikket polycarbonat i alle vinduer, skrog og overbygg. Det er vel tre- til fire år siden jeg monterte dem. Alle er helt fine. Glassmesteren anbefalte ufarget og ripesikkert som det beste alternativet når det gjalt varighet. Lexan er GE produktnavn for polycarbonat. Det er flere som lager det samme.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange innspill så langt.

 

Skjønner her at klar akryl ikke er hva jeg skal putte inn?

Det som er noe av det som gjør at jeg forsøker å finne rimeligste "godtatte" måte - er at jeg må sette inn ca. 15 nye ruter av stort og smått på 2 båter - altså 30 ruter totalt.

Frontruter og sidevinduer i overbygg er jo ganske store + alle mindre kahyttvinduer.

Ser for meg at Lexan / Polykarbonat faller fryktelig dyrt ut her, og en glassmester ler vel hele veien til banken om jeg kommer med 30 forskjellige maler for mine vinduer?

 

Ikke lett å finne en enkel løsning her...

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Sjekket ut den linken, og her var det rimelige priser...

 

Polycarbonat 6 mm; 61cm x 250 cm

* TILBUD * kr. 218,-

 

Med "kaninsag" - er det kun en normal stikksag med det rette bladet du tenker på, eller er det en spesialtype sag?

 

Hvis jeg kunne kjøpt inn 3-4 slike plater og selv kuttet til, så ville ikke prisen være skremmende.

 

Kan jeg bruke dette, tro?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Med "kaninsag" - er det kun en normal stikksag med det rette bladet du tenker på, eller er det en spesialtype sag?

 

 

 

 

 

Pendelstikksag, SKIL 4260 Turbo, med trinnløs turtallsregulering. Skråstillbar fotplate 45° til begge sider. Uttak for sponavsug. Verktøyfritt "Click"-feste for alle typer stikksagblader. Leveres med ekstra blader og arbeidsbelysning. Effekt 420W.

 

 

30-8268

 

 

 

clasohlson katalogen

Link to post
Share on other sites

Brukte vanlig plexi da jeg skiftet glass i et styrehusvindu i fjor, men nå er det allerede striper etter pusseren. Da jeg nevnte dette for glassmesteren sa han at jeg burde valgt herdet glass, ikke særlig dyrere (ga 700,- for 4mm 80x80 cm plexi m avrundede hjørner).

Men han nevnte ikke Lexan.... kanskje pga av pris?

Link to post
Share on other sites

Brukte vanlig plexi da jeg skiftet glass i et styrehusvindu i fjor, men nå er det allerede striper etter pusseren. Da jeg nevnte dette for glassmesteren sa han at jeg burde valgt herdet glass, ikke særlig dyrere (ga 700,- for 4mm 80x80 cm plexi m avrundede hjørner).

Men han nevnte ikke Lexan.... kanskje pga av pris?

 

Jeg tror ikke disse platene tåler vinduspussere uansett, de er nok ikke så harde.

Link to post
Share on other sites

Herdet eller laminert glass faller ikke særlig mye dyrere enn plastglass av ymse kvaliteter. Eks. kan jeg levere 5 mm herdet glass 500x500 mm for kr 500,- + frakt. 6,38 mm laminert i samme størrelse til kr 580,-. Annonse kommer i løpet av dagen i leverandørannonser.

 

mvh tuffff

Coolt. Noe av greia, i hvert fall for Hulda, er at polycarbonat dugger mye mindre enn enkletglass. Det som er interessant for meg er doble vinduer i herdet glass laget etter mål. Pris for slike?

Link to post
Share on other sites

Med "kaninsag" - er det kun en normal stikksag med det rette bladet du tenker på, eller er det en spesialtype sag?

 

 

 

 

 

Pendelstikksag, SKIL 4260 Turbo, med trinnløs turtallsregulering. Skråstillbar fotplate 45° til begge sider. Uttak for sponavsug. Verktøyfritt "Click"-feste for alle typer stikksagblader. Leveres med ekstra blader og arbeidsbelysning. Effekt 420W.

 

 

30-8268

 

 

 

clasohlson katalogen

Tusen takk for gode tips :-)

 

Kjøp ikke den f*ens SKIL søpla. Jeg har hatt flere.. Den kommer du til å irritere deg grønn over.

 

Unøyaktig, skramlete og rett og slett et møkkaprodukt.

 

Blå Bosch, Dewalt eller Hitachi anbefales. Koster det dobbelte, minst, og gir det 4 dobbelte tilbake.

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Coolt. Noe av greia, i hvert fall for Hulda, er at polycarbonat dugger mye mindre enn enkletglass. Det som er interessant for meg er doble vinduer i herdet glass laget etter mål. Pris for slike?

Jeg tror nesten jeg ville foreslå laminerte glass (samme som i moderne frontruter i bil) i samme sikkerhetsklasse (F2) som 5 mm herdet. Disse er i så fall 6,38 mm. Like sterke, men blir ikke en million biter dersom det mot formodning knuses. Et to lags isolerglass med 6,38mm + 8mm space + 6,38mm - altså 20,76 mm total tykkelse vil komme på 765,- kr i størrelse 500x500 mm.

Vinkler utenom 90 grader fordyrer noe.

(De første prisene jeg oppga for enkle glass var spinnville - gikk litt for fort.) Riktig pris for disse er 200,- kr for herdet og 235,- for laminert i denne størrelsen.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Vi dette funke på en båt mon tro? Er interessert om noen skaffer seg erfaring med dette.

Jeg har sendt dem en mail med forespørsel på nettopp dette. Kommer tilbake med svaret jeg får....om jeg får. :)

 

Om ikke annet så virker det som om tuffff kan levere gode produkter til forholdsvis lav pris, så jeg tar kontakt etterhvert tuffff.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...