Bergen780 Startet 4.April.2021 Link til dette innlegget Startet 4.April.2021 Hei, har hatt et lite prosjekt i vinter med bytte av septiktank etter at den gamle tanken begynte å tæres hull i. Tanken ligger under stikkabinen. Det var en del grums i bunnen og dette har ført til en del mugg og angrep på platen som madrassen ligger på. Tenkte å gjøre en liten jobb på denne ved å pusse den ned. Ønsker deretter å behandle den for å forøke å forhindre framtidige soppangrep. Noen som kan anbefale et stoff å behandle denne platen med? Antar olje ikke er å anbefale siden dette tidvis får begrenset mulighet for å «puste»? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Sopp og algedreper. Ikke noe mer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen780 Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 index skrev 58 minutter siden: Sopp og algedreper. Ikke noe mer. Etter å ha pusset ned og fjernet gammelt «angrepet» materiale? Eller uten noen videre mekanisk behandling? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Lakk og disse ttps://caravan.no/Produkt/1/93936/Madrassunderlag-80x200-cm?gclid=CjwKCAjwx6WDBhBQEiwA_dP8rfx2EjlBqoM_gtzLexolN9LLAT8IPAHekKMMPCjE6D0fEMA7dCeTYRoC5KIQAvD_BwE https://maritimstart.no/produkt/madrassunderlag/ https://www.maritim.no/bedflex-enkel-70x200cm-spile-8mm Redigert 4.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Bergen780 skrev 29 minutter siden: Etter å ha pusset ned og fjernet gammelt «angrepet» materiale? Eller uten noen videre mekanisk behandling? Jeg ville ha vasket grundig og deretter sopp og algedreper. Og så latt det tørke. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Familiesnekke Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Jeg hadde tilsvarende utfordring i vår båt. Jeg vasket med 50/50 klor/vann for å drepe mugg/sopp, og så etter tørk penslet jeg på med Boracol. Så grunnet jeg Vinyl Primer og malte med Jotun Shipolin. Jeg kjørte også noen runder med Ozon-generator. Se denne tråden: Jeg hadde også en tråd om behandling av nye plater; der står det også noen tips: Redigert 4.April.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Hei @Familiesnekketakk for råd. Ble sittende og bla gjennom tråden din og må si jeg er imponert over all jobben du har lagt ned!? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Hei. Eg hadde skore til ei ny plata, og eventuelt smurt plata inn med olja eller lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 4.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Hei @Ask platen er ikke så veldig gale, bare litt guffen så hadde tenkt å prøve å redde den Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 @Bergen780; hehe, ja, det tar av litt noen ganger... Del gjerne hvordan du selv løste det til slutt. Jeg tenker det er viktig at du får god lufting på undersiden av platene, på en eller annen måte. Det blir kondens på utsiden av tanker, og denne fuktigheten må ventileres ut, eller så får du bare ny mugg-farm. Det gjelder egentlig alle lukkede skott; luftsirkulasjon er viktig for å redusere «båtlukt». Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Sopp og algedreper, Boracol etc er kanskje ikke noe jeg ville hatt «i senga». Les på flaskene hvor miljøvennlig dette er. Hadde nok vurdert å skjære til nye jeg da... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hakkannen Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 Dørkplatene i båten min luktet mildt sagt inngrodd da jeg kjøpte båten. Var nok en blanding av mye morro som hadde trukket inn. Disse besto av ubehandlet kryssfiner med en film med «teakdekk-utseende» oppå. Jeg vasket over det ubehandlede virket med klorinløsning for å få vekk sopp, lot platene få tørke og så slipte jeg lett over med eksentersliper for å gi et godt grunnlag for maling. Brukte Biltemas tokomponente polyuretanmaling, tre strøk. Resultatet var at platene ikke lengre ga fra seg lukt siden eventuelle rester av lukt ble kapslet helt inne, og den blanke overflaten på malinga er vanskelig for sopp og lukt å sette seg i. Shipolin eller annen blank maling vil sannsynligvis gjøre samme nytten. Drep driten, sperr restene inne og sørg for blank overflate slik at lignende tilstander ikke oppstår igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 20.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2021 Tiden går jaggu fort ? grunnet en særdeles travel hverdag for tiden tok det tid før jeg fikk dette på plass. Måtte outsource jobben med platen til min far, som tok oppgaven på største alvor. Vasket først med en sterkt blandet klorinløsning, for så å pusse ned og deretter to strøk Shipolin. Veldig fornøyd med resultatet og lukten er helt borte. Legger ved noen bilder, også ett som viser ny septiktank der den gamle var på siste verset med mange plasser hvor det piplet ut gjennom tæret aluminium. Nå ser vi fram til en luktfri sommer i båten ?? Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 (redigert) @Bergen780; dette ser jo veldig bra ut! Men; den slangen du har stripset kabelen til nivåmåleren på; kan det være luftingen til septiken? Den bør du bytte til skikkelig septikslangekvalitet med en gang; den kommer GARANTERT til å være en kilde til septiklukt om kort tid! Det der er ikke en H2S-tett slange; og det er selve go’lukten i septik! Og; Bare vær litt obs på den Rule-boksen du har ved siden av septiktanken… Dersom enten nivåbryteren eller pumpen ikke virker, og du fyller på vann, så er ikke lokket på Rule-boksen tett, og det renner vann under senga di, og du er tilbake med en kilde til muggsopp og go’lukt fra gråvann! Det er mange som har slik løsning som deg; så budskapet er at du bør følge med og ta en titt på den boksen av og til. Vi hadde også en slik *%##% Rule-boks under senga før, og den er ute nå, for å si det sånn! Slik løste jeg det: Det finnes ferdig løsning også da: https://no-thewetworks.glopalstore.com/products/whale-shower-sink-waste-system-8-litre?utm_campaign=pr_r&utm_source=https://www.thewetworks.co.uk&utm_medium=wi_proxy&utm_content=en_GB&utm_term=b , men den passet ikke helt hos oss. Og; Det ser ut som at du har en skroggjennomføring der med rust på?! Hvis du ikke har kompetanse på det selv, så bør du få noen til å vurdere om gjennomføring, ventil og slange bør byttes. Er det lett å åpne/lukke ventilen, eller sitter den fast? Redigert 21.Mai.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 21.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Familiesnekke skrev 21 minutter siden: @Bergen780; dette ser jo veldig bra ut! Men; den slangen du har stripset kabelen til nivåmåleren på; kan det være luftingen til septiken? Den bør du bytte til skikkelig septikslangekvalitet med en gang; den kommer GARANTERT til å være en kilde til septiklukt om kort tid! Det der er ikke en H2S-tett slange; og det er selve go’lukten i septik! Og; Bare vær litt obs på den Rule-boksen du har ved siden av septiktanken… Dersom enten nivåbryteren eller pumpen ikke virker, og du fyller på vann, så er ikke lokket på Rule-boksen tett, og det renner vann under senga di, og du er tilbake med en kilde til muggsopp og go’lukt fra gråvann! Det er mange som har slik løsning som deg; så budskapet er at du bør følge med og ta en titt på den boksen av og til. Vi hadde også en slik *%##% Rule-boks under senga før, og den er ute nå, for å si det sånn! Slik løste jeg det: Det finnes ferdig løsning også da: https://no-thewetworks.glopalstore.com/products/whale-shower-sink-waste-system-8-litre?utm_campaign=pr_r&utm_source=https://www.thewetworks.co.uk&utm_medium=wi_proxy&utm_content=en_GB&utm_term=b , men den passet ikke helt hos oss. Og; Det ser ut som at du har en skroggjennomføring der med rust på?! Hvis du ikke har kompetanse på det selv, så bør du få noen til å vurdere om gjennomføring, ventil og slange bør byttes. Er det lett å åpne/lukke ventilen, eller sitter den fast? Takk for gode innspill @Familiesnekke :) Det er riktig at det er luftingen; skal sørge for å få byttet denne, det har jeg ikke tenkt på at den vil være en kilde til lukt. Dusjboksen er jeg klar over kan være en problemkilde; det er nok den som har sørget for noe av go`lukten i båten da jeg spylte ut mye hår og dritt fra ett av skottene. Dette luktet rimelig j#vlig. Når det er sagt er ikke dusjen i toalettrommet i bruk, men skal likevel vurdere å ta grep - plutselig er den det.. Ventilen på gjennomføringen går lett og fint - jeg har også gremmes over rusten men har kommet til at det er overflaterust grunnet miljøet som har vært i rommet nedi der. Kan nok sikkert være fornuftig å planlegge et bytte men ligger ikke våken om nettene da den virker til å være i god stand (annet enn estetisk) :D Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Vel og bra jobb med å fjerne gammel sopp og mugg og hindre at det får permanent feste igjen. Men det er mer tvilsomt om fuktproblemet i seg selv blir borte. Senger i båt er ofte utsatt for fukt når et varmt menneske ligger og damper fuktighet ned i madrassen. I våre strøk er vannet relativt kaldt, og skrog/inventar også relativt kaldt, særlig mot bunnen av båten. Fuktigheten fra kroppen treffer en kald plate under madrassen, og kondens oppstår. Hvis kondensen ikke får en mulighet til å transporteres bort, vil det oppstå oppsamling og muggproblemer etterhvert. Går det ikke i plata, så blir i alle fall madrassen fort preget. Derfor er det bra å ha såkalt køyeunderlag i tillegg under madrassen, slik at det blir mer lufting. Det kan finnes flere typer, her er et som er ganske lett tilgjengelig: https://www.maritim.no/koyeunderlag-2m-bredde-200cm Siden jeg er lite lysten på mugg og lukt i madrassen, har jeg i tillegg sørget for enda mer lufting ved å perforere liggeplata. Det fordrer selvfølgelig at den i utgangspunktet er sterk nok. Det er gjort på denne måten, eksempelbilde fra en hylle i badet hvor det ligger klær og det også er ønskelig med lufting: Enda videre, (hysterisk? :) ), det er også laget luftehuller inn i den "kassa" sengeplata ligger på. Har vurdert noen små PC-kjølevifter der, men har ikke gått så langt. Og så heises madrassen av og til opp i et permanent installert webbing-bånd til tørk for sikkerhets skyld . Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 (redigert) Roger jo, ser først nå at du er inne med køyeunderlagtips....da er vi i alle fall enige . Redigert 21.Mai.2021 av Lucky Strike skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen780 Svart 21.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Lucky Strike skrev 1 time siden: Vel og bra jobb med å fjerne gammel sopp og mugg og hindre at det får permanent feste igjen. Men det er mer tvilsomt om fuktproblemet i seg selv blir borte. Senger i båt er ofte utsatt for fukt når et varmt menneske ligger og damper fuktighet ned i madrassen. I våre strøk er vannet relativt kaldt, og skrog/inventar også relativt kaldt, særlig mot bunnen av båten. Fuktigheten fra kroppen treffer en kald plate under madrassen, og kondens oppstår. Hvis kondensen ikke får en mulighet til å transporteres bort, vil det oppstå oppsamling og muggproblemer etterhvert. Går det ikke i plata, så blir i alle fall madrassen fort preget. Derfor er det bra å ha såkalt køyeunderlag i tillegg under madrassen, slik at det blir mer lufting. Det kan finnes flere typer, her er et som er ganske lett tilgjengelig: https://www.maritim.no/koyeunderlag-2m-bredde-200cm Siden jeg er lite lysten på mugg og lukt i madrassen, har jeg i tillegg sørget for enda mer lufting ved å perforere liggeplata. Det fordrer selvfølgelig at den i utgangspunktet er sterk nok. Det er gjort på denne måten, eksempelbilde fra en hylle i badet hvor det ligger klær og det også er ønskelig med lufting: Enda videre, (hysterisk? :) ), det er også laget luftehuller inn i den "kassa" sengeplata ligger på. Har vurdert noen små PC-kjølevifter der, men har ikke gått så langt. Og så heises madrassen av og til opp i et permanent installert webbing-bånd til tørk for sikkerhets skyld . Det er et godt innspill og har tenkt på dette også :) Skal være forsiktig med å kalle deg hysterisk for det verste som finnes er et muggent og fuktig miljø, særlig der man skal sove! Jeg har ikke sett den "mesh" varianten før, og den var egentlig genial, men har kjøpt denne sengebunnen fra Jysk hvor jeg skal perforere vangene: https://jysk.no/soverom/sengebunner/lamellbunn-basic-a20-90x200 Synes de ferdige løsningene til f eks Maritim blir uforholdsmessig dyr - jeg tenker denne løsningen vil være like god Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 21.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2021 Ja, det er høye priser med en gang ting er merket som båtutstyr. Spilebunn vil nok funke bra, men er vel vanskeligere å tilpasse dersom dette er nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.