Jump to content

Seigt lag på pvc gummien på rib

Motorbåten

Recommended Posts

Jeg har to ribber, en gammel smartrib og en Silver Marine Angel 330. I tilegg hadde jeg en aquaquick gummibåt som har fått et seigt lag på pvc gummien (Se bilde under). Dette har blitt et problem i det siste. Jeg fant noe som heter Superflex PVC Paint (https://www.polymarine.com/advice/superflex-flexible-pvc-paint/). Har sett andre gummibåter og riber (spesielt aquaquick) som har dette problemet og lurer på om noen som har noe er erfaring med dette produktet eller noen andre løsninger.

unknown.png

Har overflaten begynt å bli seig spørs det om det hjelper så mye med maling dessverre. Kanskje det går godt hvis overflaten ikke har blitt alt for seig og nedbrutt enda. Klart, malinga vil jo dekke over det seige, men heften kan bli så som så.

Malte en Valiant rib på 9 fot for et par år siden. Resultatet og erfaringer ser du her. Som du kan lese og se på bildene virker det som Polymarine Superflex ikke hefter godt nok til de seige områdene. Den løsner, flasser av og bobler opp enkelte steder. Hvis du likevel skulle gå for denne ville jeg ha vasket med MEK i alle fall to omganger. Jeg gjorde det etter eget syn ganske så grundig (siden det totalt kostet meg 2500kr + pensler og ruller), likevel ble resultatet ikke direkte varig, dessverre. Malingen sitter forsåvidt på flatene som ikke var seige før påføring, men også der synes jeg malingen skrapes litt for enkelt av, ut fra prisen på produktet.

I senere tid har jeg tenkt at så lenge jolla er konstant oppblåst (pakker den aldri ned, enten ligger den på dekk eller er i bruk på sjøen) tenker jeg nesten det kunne være like greit å bruke Shipolin med innblandet en skvett Owatrol for økt elastisitet. Det hadde blitt rimeligere og i alle fall for min del sannsynligvis ikke særlig verre resultat. Shipolin har jeg erfart henger skikkelig godt på både tre og metall, også enkelte typer plast, så gjerne verdt å vurdere, hvis du tenker slippe unna med litt rimeligere løsning. Ellers har jeg hørt enkelte har brukt Xtreemcoat gummilakk med greit resultat. Primeren kan fås med farge, om man ikke bare bruker den klare varianten.

Gummibåt er ferskvare. For å forlenge "best før dato", må pontongene beskyttes mot salt, sand og UV-stråler. Nå som skaden allerede har skjedd, og oljene i PVC'en har begynt å vise seg i form av klissete belegg, ville jeg gått i gang med spesialprodukter for pvc, det finnes forskjellige produsenter - sjekk google. Husk egnet voks etter rengjøring!! Acetone/MEK er bare noe man bruker for å forberede områder som skal lappes - noen vasker dessverre jolla med den produkter før salg, slik at den skal se "ny" ut - dessverre gjør dette vondt værre. Lykke til :) 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...