Motorbåten Startet 4.April.2021 Del på Facebook Startet 4.April.2021 Jeg har to ribber, en gammel smartrib og en Silver Marine Angel 330. I tilegg hadde jeg en aquaquick gummibåt som har fått et seigt lag på pvc gummien (Se bilde under). Dette har blitt et problem i det siste. Jeg fant noe som heter Superflex PVC Paint (https://www.polymarine.com/advice/superflex-flexible-pvc-paint/). Har sett andre gummibåter og riber (spesielt aquaquick) som har dette problemet og lurer på om noen som har noe er erfaring med dette produktet eller noen andre løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.April.2021 Del på Facebook Svart 4.April.2021 Har overflaten begynt å bli seig spørs det om det hjelper så mye med maling dessverre. Kanskje det går godt hvis overflaten ikke har blitt alt for seig og nedbrutt enda. Klart, malinga vil jo dekke over det seige, men heften kan bli så som så. Malte en Valiant rib på 9 fot for et par år siden. Resultatet og erfaringer ser du her. Som du kan lese og se på bildene virker det som Polymarine Superflex ikke hefter godt nok til de seige områdene. Den løsner, flasser av og bobler opp enkelte steder. Hvis du likevel skulle gå for denne ville jeg ha vasket med MEK i alle fall to omganger. Jeg gjorde det etter eget syn ganske så grundig (siden det totalt kostet meg 2500kr + pensler og ruller), likevel ble resultatet ikke direkte varig, dessverre. Malingen sitter forsåvidt på flatene som ikke var seige før påføring, men også der synes jeg malingen skrapes litt for enkelt av, ut fra prisen på produktet. I senere tid har jeg tenkt at så lenge jolla er konstant oppblåst (pakker den aldri ned, enten ligger den på dekk eller er i bruk på sjøen) tenker jeg nesten det kunne være like greit å bruke Shipolin med innblandet en skvett Owatrol for økt elastisitet. Det hadde blitt rimeligere og i alle fall for min del sannsynligvis ikke særlig verre resultat. Shipolin har jeg erfart henger skikkelig godt på både tre og metall, også enkelte typer plast, så gjerne verdt å vurdere, hvis du tenker slippe unna med litt rimeligere løsning. Ellers har jeg hørt enkelte har brukt Xtreemcoat gummilakk med greit resultat. Primeren kan fås med farge, om man ikke bare bruker den klare varianten. Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Er det på fenderlista, eller på selve pontongen dette seige belegget er? Hvis det er på fenderlista, kan du prøve å fjerne det med aceton. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Gummibåt er ferskvare. For å forlenge "best før dato", må pontongene beskyttes mot salt, sand og UV-stråler. Nå som skaden allerede har skjedd, og oljene i PVC'en har begynt å vise seg i form av klissete belegg, ville jeg gått i gang med spesialprodukter for pvc, det finnes forskjellige produsenter - sjekk google. Husk egnet voks etter rengjøring!! Acetone/MEK er bare noe man bruker for å forberede områder som skal lappes - noen vasker dessverre jolla med den produkter før salg, slik at den skal se "ny" ut - dessverre gjør dette vondt værre. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Er det noen form for vedlikehold/«gummipolish» man bør gjøre for å holde gummibåten pen? Kjøpte ny Suzumar i fjor, så ønsker jo å holde den best mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Jeg skrapte det av med en smal malingsskrape og gikk over med aceton etterpå. Ble bra. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Da jeg kjøpte seilbåten for 10 år siden, fulgte det med en jolle fra 2004. Altså 16 år gammel nå.... det var en del seig guffe på den og fikk det bort på ett eller annet vis... men jeg husker jeg tenkte at det seige kom av eksosen fra seilbåten. For jolla har jo hengt bak der på slep. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Jeg fikk seig plast-fenderlist på Zodiacen der hvor sola stod på om dagen, vippet opp, men ikke noe der eksosen kommer ut, å ikke sikker på hypotesen din @Eureka. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Det er sola som tar liv av PVC. Det eneste en kan gjøre for å berge den er å dekke den til for sollys. Skal men ha noe som tåler å stå i sola må man på noe annet en PVC. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 1 hour ago, Bårdp said: Skal men ha noe som tåler å stå i sola må man på noe annet en PVC. Hypalon er det materialet som foretrekkes av langturseilere i tropiske farvann Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Erfaringsmessig blir det gradvis verre og verre, og før det i økende tempo blir ganske ille. Men patina har jo også sin sjarm ... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Gummi båten har oppblåsbar dørk med samme symtoner sparklet den med TEK-7 har holdt 2 år. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
5nacks Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 1 hour ago, Euklid said: Erfaringsmessig blir det gradvis verre og verre, og før det i økende tempo blir ganske ille. Men patina har jo også sin sjarm ... Ville ikke tatt på meg finbuksa før jeg satt deg ned på de pontongene det 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Opplevde samme på noen detaljer på vår relativt nye rib. Den lå ute 2-3 måneder et par sesonger denne funka bra og fjernet det meste seige https://seatronic.no/blue-marine-new-magic-gummibatrens Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 6.April.2021 Del på Facebook Svart 6.April.2021 Er vel samme med gardena vannslanger og pvc gummibåter. De tålig ikke å bli utsatt for uv over lengre tid. Nedbryting starter og gummien blir seig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.