Hardtail Startet 5.April.2021 Del på Facebook Startet 5.April.2021 Hei Etter mange år med bowrider vurderer jeg å bytte til en daycruiser ( 21-23 fot type Nordkapp Noblesse eller Ibiza Touring). Jeg er mye utpå uten mannskap om bord, og med sin enkle adkomst til baugen har bowrideren vært rimelig grei å håndtere når det skal legges til/ fortøyes enten i uthavn eller ved brygger. Jeg ser for meg at en daycruiser vil være mer ‘tungvin’ å håndtere på egenhånd i slike situasjoner og er derfor litt i tenkeboksen. Er det noen som har gjort erfaringer eller har synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Vi har hatt 20 fot dc med adgang fremover gjennom vindskjerm. Det fungerte enkelt og uproblematisk synes jeg. Kjørte mye alene og hadde aldri noe problemer. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
PerUlv Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Jeg gikk fra en 20 fot bowrider til en Askeladden C76, så noe større enn du tenker. Min erfaring er at den større og tyngre båten er enklere å håndtere og styre i lav fart og enklere å legge til med. Tyngden gjør den mer forutsigbar. I praksis går jeg mye heller alene med C76 enn bowrideren, men jeg ble egentlig aldri helt fortrolig med min bowrider. Jeg har ingen erfaring med båtene du nevner, men anbefaler deg å prøve hvis det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Hardtail skrev 1 time siden: Hei Etter mange år med bowrider vurderer jeg å bytte til en daycruiser ( 21-23 fot type Nordkapp Noblesse eller Ibiza Touring). Jeg er mye utpå uten mannskap om bord, og med sin enkle adkomst til baugen har bowrideren vært rimelig grei å håndtere når det skal legges til/ fortøyes enten i uthavn eller ved brygger. Jeg ser for meg at en daycruiser vil være mer ‘tungvin’ å håndtere på egenhånd i slike situasjoner og er derfor litt i tenkeboksen. Er det noen som har gjort erfaringer eller har synspunkter på dette? Jeg hadde en Ibiza Touring 20 foter i tre sesonger, og den er enkel å bevege seg frem på dekk når man er alene etter min erfaring. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ArvidKa Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 (redigert) Jeg er 73 år, og stiv og støl. Når jeg kjører alene i min Yamarin 65 daycruiser fortøyer jeg til brygga med akterfortøyning først. Men jeg synes det er småskummelt å gå opp på dekk, bøye seg ned og åpne luken og trekke ut fremre fortøyningstau. Og så har gjerne baugen på båten drevet vekk fra brygga før jeg får sukk for meg.... Jeg har nå et permanent tau på fremre styrbord kryssholt som jeg trekker stramt langs skutesiden, utenfor pulpiten og vindskjermen til et knipekryssholt som jeg har montert på innsiden av ripa i cockpit, rett bak der vindskjermen slutter. Tauet er kappet så kort at om det skulle løsne i fart vil det ikke komme i propellen. Så da går jeg i land fra cockpit til brygga og tar med meg fremre fortøyningstau i land. Superenkelt! Redigert 5.April.2021 av ArvidKa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Men ute i øyene/skjærgården går nok ikke det...😉 Sitér dette innlegget Link to post
ArvidKa Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Nei, det gjør det nok ikke. Men for fortøyning longside til en brygge, f.eks. ved en ustødig utrigger, ved bensinfylling etc. synes jeg det er et godt tips for andre i en slik situasjon..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.