Engers Startet 5.April.2021 Del på Facebook Startet 5.April.2021 Jeg har en Victron 600 batterimonitor i båten. Hvilespenningen på forbruksbanken viser gjerne 12, 7 - 12,75 V når de er fulladet, og SOC på Victron viser 100%. Ved sommertemperaturer. Når jeg har koblet til laderen viser det en ladespenning på ca 14,4V ( Tror det er litt mer når det er kaldt- minusgrader ) Alltid når batteriene er fulladet, går ladespenningen ned til ca. 13,5 V. I vinter ser jeg at hvilespenningen på forbruksbanken er nede i ca. 12,5-12,6 når det er kaldt ute, og batteriene ikke har vært ladet på et par - tre uker. Samtidig står SOC på 100% Det jeg da er nysgjerrig på, er altså om temperaturen påvirker batterispenningen? Om det nå står SOC 100% og en batterispenning på ca. 12,5V, er dette fornuftig, siden det da lenge nå har vært mellom 0 og 5 grader celsius. Eller burde spenninga være 12, 7V uavhengig av temperatur Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 (redigert) Enkle svaret er ja😊 batterienes hvilespenning faller med temperatur. en lader med temp sensor tilpasser ladingen til temperatur. Normert ladespenning er ofte angitt ved 25 grader, så +/- 0,03 V per grad. Jo kaldere jo høyere spenning fra lader. Dette står i manualen til laderen. SOC regnes fra shunten din, dvs hva som er forbrukt. Denne funksjonen på batterimeteret må kalibreres regelmessig. Både ved at man fullader batteriene, så kalibrerer den når batteriene er fulle. Har batteriene vært koblet fra over vinteren må dette gjøres. Også må man justere ned antall amp i batteribanken etterhvert som batteriene slites. Det kan feks være 5% tap per år på en bank som brukes aktivt. Begge deler står godt beskrevet i manualen til Victron 7xx batterimeter Redigert 5.April.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Takk for svar Bitteliten. Det var et enkelt svar jeg var ute etter. he he he. Altså et toppladet batteri som står i kaldt vær et par uker, vil altså helt normalt ha noe lavere spenning enn 12,7V Som feks. 12,5 - 12,6 Ellers vet jeg litt om det du forteller om Victron monitoren. Når jeg har ligget eksempelvis et døgn i uthavn, så lades jo batteriet når jeg drar hjemover, og også om jeg kobler inn landstrømmen. Jeg kan da se i displayet at den har blitt kalibrert, når batteriene er toppladet igjen. Det laveste jeg har vært i SOC på batteriene, er 64%, så jeg har vel ikke akkurat "kvælt" batteriene mine noen gang. Når de var på 64% hadde jeg en spenning på kun 12,2 - 12,3 , men da var jo batteriene innkoblet og hadde sikkert litt forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.