Enzo Startet 5.April.2021 Link til dette innlegget Startet 5.April.2021 Nå koster 33kilo Vulcan og 30kilo spade omtrent det samme. areal er dog 1730cm2 kontra 1400cm2 i favør Vulcan. Er det noen som har sett Vulcan slå spade i det siste ? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Ligger en link til en test i denne tråden, vet ikke om de du nevner er med.., mye tester p youtube: Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Jeg har sett den testen på youtube og der er det vel omtrent likt eller at Spade vinner slik jeg ser det men ble bare litt lettere opptatt av at arealet på Vulcan er større enn på Spade. Har hatt Rocna og har en 20kilos Vulcan som jeg selger i dag så vurderte å kjøpe Spade for forandringens skyld men er litt usikker. Større areal på "spaden" og 3kilo ekstra på Vulcan gjør meg usikker Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Hvis jeg skulle kjøpt nytt anker og prisen var lik ville jeg gått for Spade. Nå var det langtfra slik da jeg kjøpte så det ble Vulcan på meg. Alt jeg har lest tilsier at det er et av verdens beste anker, og John Harris på Attainable Adventure Cruising er meget overbevist. Sett mot Vulcan er tuppen fylt med bly for å bedre penetrere/rette seg ved resetting. Arealet er vel uansett stort nok på et 33kg anker? Står mer enn du sannsynligvis gidder å lese om ankring og Spade her: https://www.morganscloud.com/category/anchoring-mooring/online-book-anchoring/ Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Barbaria Svart 5.April.2021 Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Hos Jimmy Green er Spade nå rimeligere enn Vulcan. Men det er en ny lekekamerat i sandkassa, Lewmar Epsilon ligner veldig på Vulcan og bør kanskje vurderes. Det er i alle fall godt priset å forhold til de to andre klumpene. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Enzo Svart 5.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2021 Barbaria skrev 56 minutter siden: Hos Jimmy Green er Spade nå rimeligere enn Vulcan. Men det er en ny lekekamerat i sandkassa, Lewmar Epsilon ligner veldig på Vulcan og bør kanskje vurderes. Det er i alle fall godt priset å forhold til de to andre klumpene. Bare synd Epsilon ikke er å oppdrive og jeg trenger anker denne uken. Se Maritim forhandler Epsilon men står bare ikke på lager og importøren der står det "lang leveringstid" Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Da ble jeg fristet og har bestilt 10 kg Lewmar epsilon galvanisert til min båt. Hadde originalt 10 kg Delta som jeg ikke var helt fornøyd med og byttet til 15 kg Bruce kopi som fungerte greit(men ankeret måtte hjelpes ut av rulle) og byttet derfor til et 16 kg Delta som kjører ut selv, men det er litt stort og krangler med baugstige. Blir spennende å teste det nye ankeret som skal passe i original rulle på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Har montert 30kilo Spade i dag. Bestilt og levert ferdig på båten fraktfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 27 minutes ago, Enzo said: Har montert 30kilo Spade i dag. Bestilt og levert ferdig på båten fraktfritt. Det var kjapt levert! :-) Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Enzo Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Arne Henriksen skrev 8 minutter siden: Det var kjapt levert! :-) Bestilte i går, levert på båten kl 11 i dag og om det ikke hadde passet perfekt så hadde jeg ikke vært bundet til å kjøpe så veldig imponerende må jeg si. Sånn driver man butikk Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 28.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2021 Da har jeg omsider fått Epsilon ankeret 10 kg og montert det. Jobber dessverre denne helgen så testingen får bli senere. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 13.Februar.2022 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2022 blueline skrev On 28.5.2021 at 23.22: Da har jeg omsider fått Epsilon ankeret 10 kg og montert det. Jobber dessverre denne helgen så testingen får bli senere. Nå som du har en sesong med ankeret, hva er ditt inntrykk av det? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 blueline skrev On 28.5.2021 at 23.22: Da har jeg omsider fått Epsilon ankeret 10 kg og montert det. Jobber dessverre denne helgen så testingen får bli senere. Kva er erfaringane dine med ankeret så langt? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Får trådstarter beskjed om nye innlegg i en gammel tråd når hen ikke varsles med @blueline ? Sist innlogget i sommer… Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Akkurat Er det kanskje andre med tankar om Epsilon? Ser det kjem dårleg ut på Youtube, med Penope. Faktisk like dårleg som Rocna. Synes resultata er litt merkelige. Sitér dette innlegget Link to post
larsern87 Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 sunnmøre skrev for 5 timer siden: Akkurat Er det kanskje andre med tankar om Epsilon? Ser det kjem dårleg ut på Youtube, med Penope. Faktisk like dårleg som Rocna. Synes resultata er litt merkelige. Jeg har nå brukt 10kg galvanisert epsilon anker i tre sesonger som hekkanker på Tresfjord 29. Er egentlig veldig fornøyd med ankeret til den bruken. Fester stort sett momentant, med unntak av områder med mye gress og tare, der kan det til tider kreve ett par forsøk. Hvordan ankeret fungerer på svai derimot har jeg aldri fått prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Takker for svar. Eg skal ha ankeret i baugen, til svaibruk. Har ein cqr-kopi som skal bytast ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Vi har Vulcan i baugen. Godt fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Bitteliten skrev 1 time siden: Vi har Vulcan i baugen. Godt fornøyd. Er det 30 kg dere har? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 33 kg. Største det var plass til. 80m kjetting Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Takker for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Vi har ligget ca 330 døgn på anker med Spaden hittil. i løs mud så har vi måttet reankre et par ggr før det sitter. I sand som vi 95% av tiden ligger på så setter og holder det helt ekstremt godt. ligget i elv med 4kn strøm også og hatt over 40kn vind og sett folk rundt oss dregge med sine CQR osv. vi sitter som knott i ost. vi ligger somregel på 3,5-7m dybde og med 15-30m ute. I noen få tilfeller har vi hatt så mye som 40m ute. 100m 10mm kjetting ombord. meget fornøyd Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.November.2023 Link til dette innlegget Svart 6.November.2023 Hva slags type båt og depl. @Enzo? Her på Bohslän-kysten forsvinner drittankeret (Bruce) mitt så langt nedi at det strevsomt å få det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 7.November.2023 Link til dette innlegget Svart 7.November.2023 Vi har 20kg Spade på vår 42 Match, kompisbåten har 20kg Rockna på Hanse 345. Ved mye gress så har de slitt med å få feste, mens vi ikke har hatt samme problem. Veldig fornøyd med Spade, men galvaniseringen ser jeg kunne vært noe bedre... Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.November.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.November.2023 Hulda skrev On 6.11.2023 at 11.48: Hva slags type båt og depl. @Enzo? Her på Bohslän-kysten forsvinner drittankeret (Bruce) mitt så langt nedi at det strevsomt å få det opp. Tupperware seilbåt 46fot 13tonn Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.