Jump to content

Bytte motor i Hanto 24

MB_INA

Recommended Posts

Hei.

Høsten 2019 kjøpte jeg en Hanto 24 fra -79, med en like gammel diesel motor, JGM 1800 på 46hk. Etter hva jeg har funnet skal dette være samme som BMC 1800. Motoren har gått ca. 2300timer og burde sånn sett ha mange timer og år igjen, men er redd den har fått litt lite stell gjennom tiden... 

Det at jeg bare er 16 år gammel har fått meg til å fundere mye rundt det med denne motoren. Som følger av at jeg har et ganske stramt budsjett og ikke så mye erfaring (får selvfølgelig hjelp av foreldre og kamerater), er jeg nå ganske usikker på hva jeg burde gjøre om motoren takker for seg.

Mitt spørsmål er da om jeg burde bytte hele motoren eller om jeg bare skal vente til det skjer noe med den og så bytte deler istedet. Hva er mest lønnsomt? Om jeg burde bytte motor.. hvor får jeg isåfall tak i en ny(ere), billig motor? Er det mer lønnsomt å importere fra utlandet? Burde jeg bytte motorfabrikant når jeg først skal bytte? 

Er veldig fornøyd med båten og motoren hittil, men ....

Hadde satt stor pris på hjelp og tips :)

Mvh

MB_Noora

Kan være at med litt ekstra stell og omtanke så går den motoren du har lenge enda. Problemet er som oftest at et lavt budsjett ikke gir mulighet for å sette inn en helt ny motor. Ofte blir da valget en eller annen brukt motor som kanskje lider av samme syke. Dårlig vedlikehold. Bedring til motor må bygges om om du byttet til et annet motor merke. Kanskje passer hverken eksos eller andre komponenter. Det koster også penger.......

Kult med unge mennesker som satser på den typen båt. Lykke til!

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Knude skrev for 7 timer siden:

Kan være at med litt ekstra stell og omtanke så går den motoren du har lenge enda. Problemet er som oftest at et lavt budsjett ikke gir mulighet for å sette inn en helt ny motor. Ofte blir da valget en eller annen brukt motor som kanskje lider av samme syke. Dårlig vedlikehold. Bedring til motor må bygges om om du byttet til et annet motor merke. Kanskje passer hverken eksos eller andre komponenter. Det koster også penger.......

Kult med unge mennesker som satser på den typen båt. Lykke til!

Hei og takk for svar og tips :) Jeg håper jeg slipper å bytte motor, men med tanke på utseendet kan det hende at jeg snart må ut med den jeg har, og inn med en ny en. Det er jo som du sier at det kan hende den nye motoren ikke passer om den ikke er av samme modell og merke. Jeg har tenkt tanken om å importere en lik motor  som den jeg allerede har i fra England, men vet ikke om det er lønnsomt, og vet ikke om noen nettsider jeg kan skaffe det fra (er redd for at nettsiden er upålitelig). Regner ikke med at jeg må bytte med det første, men om jeg mot formodning må det, hadde det vært fint med noen tips om nettsider.

Ellers takk for svaret og tipset:)

husky dane 85 skrev for 7 timer siden:

Ta ein real service på den motoren, så har du sikkert motor lenge.Du veit ka du har men ikkje ka du får

Takk for svar:) Har tenkt til å nappe den ut til neste vinter for å få et overblikk over den.

index skrev 6 minutter siden:

Ikke tenk så mye på utseende. Dette er enkle motorer som ikke krever så mye. Jeg ville heller satset på den du har enn en annen gammel en. 

Supert, takk for svar :) De er ganske enkle ja, så burde jo forsåvidt ikke være et stort problem sånn sett.

Stell litt godt med motoren, og sett deg inn i hvordan den fungerer. Jeg tror du finner manual på motoren i dokumentarkivet her på forumet, hvis ikke har jeg. Dette er ikke verdens beste motorer, så et tips er å ikke kjøre den for hardt. Den har noen år på nakken, så se etter tæringsskader og lekkasjer i f.eks. varmeveksler og manifold. Hvis ting først begynner å ryke ville jeg kastet den ut og fått tak i f.eks en brukt Yanmar. Deler er dyre, og ikke veldig lett tilgjengelig. 

Komodo skrev for 12 timer siden:

Stell litt godt med motoren, og sett deg inn i hvordan den fungerer. Jeg tror du finner manual på motoren i dokumentarkivet her på forumet, hvis ikke har jeg. Dette er ikke verdens beste motorer, så et tips er å ikke kjøre den for hardt. Den har noen år på nakken, så se etter tæringsskader og lekkasjer i f.eks. varmeveksler og manifold. Hvis ting først begynner å ryke ville jeg kastet den ut og fått tak i f.eks en brukt Yanmar. Deler er dyre, og ikke veldig lett tilgjengelig. 

Hei. jeg har begynt å oppleve tæring allerede. Det har tæret hull i eksosbendet, så eksosen lekker ut i motorrommet, men tror ikke det er verre enn at jeg får sveiset en ny tilsvarende en. Det meste av kjølesystemet på motoren ble byttet for 2-3 år siden, altså før mitt eie, så det burde fungere en liten stund fremover håper jeg.

Takk for svar og tips:)

Redigert av MB_Noora (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...