Jump to content

Fortøye på svai

danols

Recommended Posts

Hei

har nettop kjøpt meg en sjark som jeg ønsker å lage en fortøyning med bøye slik at båten ligger på svai. Jeg har en gammel fortøyingstrosse jeg tenker å bruke mellom moringen og land, men problemet er at det ikke er et tau med spesiell tyngde på så det vil derfor ikke synke. Kan jeg da feste steiner eller andre typer lodd langs tauet slik at tauet vil legge seg langs havbunnen? 

Jeg har tenkt å lage fortøyningen slik;

Borte et feste i en tung stein som jeg plasserer på havbunnen litt ifra land. Deretter trekker jeg tauet fra steinen og fester det i berget på land. Ca. midt på tauet lager jeg en løkke slik at jeg kan ta opp tauet som skal festes i bøyen. 

Det jeg er usikker på med denne metoden er at jeg frykter at tauet imellom moringen/steinen og land ikke vil gå langs havbunnen, men heller vil skrå opp fra steinen imot land slik at andre båter kan kjøre i tauet. (Dette er i en småbåthavn).  

Det er ca. 7 meters dybde der steinen skal ligge, med flat havbunn. Jeg er usikker på bunnforholdene, men plassen det er markert med et anker på sjøkartet.

jeg legger ved en skisse på hvordan jeg ser for meg at dette kommer til og bli4B50F35D-FBCF-4817-835B-EC51343A0FA6.jpeg.956ae82d5f874b3d05fa09c4c273a75a.jpeg

Hvorfor vil du ha tauet fra en stein til land? Hvorfor ikke bare lage en moring (som det heter) av stein eller noe støp, og ha tau fra den opp til bøye?

Hva er flo/ fjære på stedet?

Er båten utsatt for mye bølger?

Til info ønsker man normalt ikke at hverken trosser eller kjetting har kontakt med havbunnen, for da slites de raskt.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Skal du fortøye slik må du ha veldig tung kjetting, såkalt bunnkjetting som forøvrig var en vanlig løsning i havnene nordpå før. Der kunne man sjakle inn flere båter på en lang kjetting.

Legger du derimot ut en stein med opphaler rett fra den til bøye/båt, så kan du bruke trossa som landtau, altså en form for sikring, hvis du strammer det godt og plasserer festepunktet på land så langt ned du kommer på fjære sjø. Dette tauet ligger normalt helt i ro og vil aldri få nevneverdig slitasje.

Redigert av PolarLi (see edit history)

Flo og fjære påvirker. Ut fra hva jeg kan se av tabeller er det i underkant av 2 meters forskjell mellom flo og fjære, stemmer det?

Hvor mye plass har du å svaie på?

Husk også å få rett tyngde på moringen. Ting er mye "lettere" under vann, og moringens materialvalg påvirker anbefalt vekt. 

Hva slags bunn er det? Stein, fjell, sand, gjørme?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

danols skrev 2 minutter siden:

Mener du at moringen bør være like tung som båten? Det blir litt overkill, tror du ikke det?

:headbang:Det var litt av en trykkfeil  tabellen sier 600kg i smult farvann  til 6 tonn båt

danols skrev 8 minutter siden:

Det jeg tenker jeg kommer til å gjøre er å ta opphaler rett ifra stein og opp til bøye. Hvordan burde tau/kjetting som går fra moring til bøye være? Har en trosse på en 22mm som jeg ønsker og bruke, men det viktige er at fortøyningen vil holde og IKKE flytte på seg.. 

Synes du skrev trosse. 22mm er TAU.

Hvor mye veier steinen og hvor tung er båten?

image.png.75326675c1078aee3298d4aae2df3c56.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det finnes dårlige ankre og gode ankre. Et Rocka på 10 kg holder i massevis til min båt, mens en 10 kg paraplydregg knapt holder i vindstille.

Det er forskjell på moringer også. 

Her er referanser for moringer av metall,  som er laget som gode ankre: 

https://bakken-motor.no/faq/moringer/

Se tabell i denne tråden for vanlig moring 

Det kan ikke stemme at den er 22mm, er en gammel hurtigrute trosse, skrivefeil. Tenker å ta en STOR stein i nerområdet og borre fast en øyebolt for å feste opphaler, usikker på hva båten veier, men skal finne ut av det. Vil det holde å trekke trossen ifra øyebolten og rett opp i bøye eller risikerer jeg at noe vil slite seg? Er helt nytt for meg dette, men ønsker en fortøyning som vil holde. 
Ser dette bildet, men er usikker på hva de diverse skissene skal være. Hva burde tauet/kjettingen som går fra moring til den gule være? Hva burde den gule være? Hva burde gå ifra den gule til den røde bøyen?
Takker så mye for svar og bidrag :)

danols skrev for 4 timer siden:

men er usikker på hva de diverse skissene skal være. Hva burde tauet/kjettingen som går fra moring til den gule være? Hva burde den gule være? Hva burde gå ifra den gule til den røde bøyen?

Den Gule er Flyteelement  for at tauet ikke  skal gnisse mot stenen ved fjære sjø.

det er samme tauet fra moring til bøye,

En se det lettere her,  det er bedre å borre et stort hull i stenen , øyebolten din er et svakt ledd.

Egenvekt på norsk gråstein er ca.2,5.   1 kubikkmeter stein er 2,5tonn

image.png.71beaf4df7adbeea172275754daa64a1.png

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...