Jump to content

10hz GPS på iPad?


Kjell Inge B

Recommended Posts

Heisann

 

Har kjøpt en Garmin Glo 2 som ekstern GPS til min iPad Pro. Dette for å få raskere oppdateringsfrekvens på kartet under kjøring.

Har nå testet en del forskjellige sjøkart-apper og den eneste som oppdateres raskere enn 1hz er Navionics. Ulempen med Navionics er at den fortsatt (såvidt jeg kan se) ikke har muligheten til å vise egen båt i noe annet enn senter i kartet og det irriterer meg grenseløst. ISailor, som er min favoritt, har hatt muligheten til å flytte egen båt i kartet i mange år, men oppdateres fortsatt bare med 1hz selv med ekstern 10hz GPS. 

Finnes det noen løsning på dette med båtplassering i kartet på Navionics skulle jeg fint greid å levd med Navionics. Alternativt, finnes det endre sjøkart-apper som støtter 10hz-oppdatering OG muligheten til å kunne flytte på egen båts plassering? 

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 45 minutter siden:

Du kan sette Navionics til 1/3 opp på kartet, men det er alt. 

Hei Kjell.

 

Hvor gjør jeg det hen?

Er klar over at dette kan gjøres på «ekte» plottere, men jeg finner ikke denne muligheten på Navionics-appen på iPad?

 

Redigert av Kjell Inge B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sliter med å få nav.apper på min ipad pro til å bruke ekstern GPS-mottager. Gule sider ser ikke ut til å takle det i det hele tatt. Er det slik at det kan benyttes sammen med Isailor(har Ipad pro uten GPS og en ekstern 'Dual bluetooth' GPS mottager)?  

Link to post
Share on other sites

Det fungerte 'right out of the box'. kun bluetooth-tilkobling:). Var veldig usikker på om det var wifi som anga posisjon(siden jeg sitter hjemme og tester). Så kom jeg på å slå av wifi og så at det fungerte like bra. Syntes det var for enkelt, men det enkle er ofte det beste. Synd at apper som fx. gule sider ikke takler ekstern GPS...

Link to post
Share on other sites

Nå har min ipad kun Wifi ikke 4g/cellular som tilsier at den ikke har intern GPS. Paden vil imidlertid gi noe posisjoneringsdata basert på wifi tilgangspunkter - og finner greit posisjonen hjemme i sofakroken, men håpløst ved navigasjon. Forsåvidt et godt spørsmål om ekstern GPS automatisk tar over dersom du har intern. Så lenge signalene er sterkere bør den jo det, men det kan kanskje noen andre svare på.....

Link to post
Share on other sites

Espen skrev for 18 timer siden:

Ser du får den til å fungere med Navionics, som er app’en jeg benytter. (Har ikke Garmin Glo 2 selv, enda), men fant denne tutorial’en på nett:

https://www.cruisersforum.com/forums/f121/how-to-connect-ipad-pro-12-9-and-external-gps-garmin-glo2-239457.html
 

Hei Espen. Tror du misforstår her. Garmin Glo-en fungerer aldeles utmerket den, ingen problemener med sammenkobling uten å måtte bruke oppskriften du nevner. Har testet og verifisert at den fungerer mot Navionics, iSailor og Cmap-appene. Problemet for min del er at kun Navionics-appen støtter oppdateringsfrekvens høyere enn 1 gang i sekundet (1hz)

Tror ikke Navionics-appen greier 10hz, kanskje mer 5hz, men det er uansett MYE bedre. Problemet med Navionics-appen er at det ikke går an å kjøre egen båt offset i kartet uten at kartet står stille og kun båten flytter seg. Hvis man skal ha kartet til å flytte seg og båten til å stå stille er det kun midt i senter at det fungerer såvidt jeg har klart å finne ut. Veldig irriterende da jeg har null interesse i å se alt jeg har lagt BAK meg, men desto mer interesse av å kunne ha sett mye lenger FOROVER. Eneste kart-app som har løst dette på en bra måte er den som jeg har brukt i mange år, nemlig iSailor. Men der får jeg dessverre ikke mer enn 1hz-oppdatering på kartet. Har sendt mail til Wartsila og lagt fram problemet, men ikke fått noe svar enda.

Link to post
Share on other sites

Ja, skjønte såpass at du hadde fått den til å fungere, men ville legge ut link om andre evt skulle støte på problemet.

stemmer at Navionics har sør som bunn i bokstavene, og at kurs opp vil gi tekst opp ned om man går sørover. Personlig har jeg ikke store problemer med det.

alt er bedre enn første digitale løsning jeg har vært med på å bynytte; scannede papirkart på 17’’’ pc-monitor 😂

Link to post
Share on other sites

Espen skrev 37 minutter siden:

Ja, skjønte såpass at du hadde fått den til å fungere, men ville legge ut link om andre evt skulle støte på problemet.

stemmer at Navionics har sør som bunn i bokstavene, og at kurs opp vil gi tekst opp ned om man går sørover. Personlig har jeg ikke store problemer med det.

alt er bedre enn første digitale løsning jeg har vært med på å bynytte; scannede papirkart på 17’’’ pc-monitor 😂

Hehe, joda, jeg ser poenget der. 😂

Kanskje du kan fortelle meg om det går an å få Navionics til å kunne vise egen båt i annen plassering enn midt i bildet også? Det er en dealbreaker for min del. Går ikke det an blir det iSailor som før uansett.

Link to post
Share on other sites

Har jo opplevd til stadighet at gps posisjonen plutselig hikker/mister fix i 10 sekunder med innebygget gps, iPad har da vært plassert delvis inn under frontvinduene, og har da hatt diverse tak av glassfiber og annet mellom seg og sattelittene.

dette har ikke gitt nevneverdige problemer da jeg har hatt saktegående problemer. Har da altså valgt å kjøpe Garmin Glo 2 for å kunne plassere gps mottakeren bedre for å sikre fast fix, hurtigere oppdatering blir et pluss.

 

angående å flytte egen båt ut av senter, så har jeg ikke funnet mulighet til det, men å sette iPad i portrettmodus synes jeg den viser langtnok frem likevel. Kombinert med fastmontert plotter med annen zoom sunes jeg det fungerer bra 👍

Link to post
Share on other sites

Olavjh skrev for 8 timer siden:

Navionics appen må fungere annerledes på Android. Kan fint dra kartet rundt uten å være låst til båten.

Du kan flytte rundt i iOS-versjonen også, men når det er gjort beveger kun båten seg etterpå. Kartet står stille. Skal jeg ha båten til å stå stille og kartet til å bevege seg må jeg trykke på «posisjon-ikonet» (trekanten nederst til venstre) Da spretter båten tilbake til senter og kartet beveger seg istedet.

Redigert av Kjell Inge B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...