DIYglenn Startet 5.April.2021 Del på Facebook Startet 5.April.2021 Hei! Vurderer installasjon av vindusspylersystem da saltet av og til gjør det vanskelig å se gjennom vinduene ved sjøsprøyt og sol. Jeg har flybridge som henger foran vinduene, og det hadde egentlig vært perfekt å montere tank og dyser på flybridge for å så vinkle dysene rett ned på vinduene. Men så slår det meg at dette kanskje kan by på problemer i forhold til hevert-prinsippet, vil kanskje bare alt renne ut når dysene er lavere enn tanken, eller er det full stopp når pumpen er av? Denne fra Biltema var egentlig ikke så dum, siden den har to pumper. Jeg har tre vinduer, og tre viskere med hver sin bryter, og kunne dermed hatt en spylerpumpe til vindu ved styreposisjon, og en som tar de andre to. Dyser må muligens kjøpes utenom, ettersom de sikkert ikke er lange nok. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Tror spylervæska vil renne ut da ja beste er å ha dyser på viskerarmene om du får til det. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Lettvint, effektivt og billig å koble dysene rett på varmtvannet i båten med en passende ventil. Varmt ferskvann tar salt, og det er lite fett i sjøsprøyten som trenger såpe. Vinterstid må du i tilfelle ha fall på det som er utvendig slik at det renner tomt og ikke fryser. Sitér dette innlegget Mons Link to post
DIYglenn Svart 5.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2021 Tror jeg ønsker egen tank egentlig, lettere enn å hente vann fra byssa. Armene er jo forsåvidt noe slitt, må lakkeres. Hvis det ikke er dyrt for nye med spylerdyse så er jo det er flott alternativ. Hvor stor sum er det snakk om for parallel armer med dyse? Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Vannet vil renne ut når tanken er over dysene. Holder på å styre med dette selv 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 TrikkerN Lønning skrev 10 minutter siden: Vannet vil renne ut når tanken er over dysene. Holder på å styre med dette selv Da er dette en mulighet Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Knude Svart 5.April.2021 Del på Facebook Svart 5.April.2021 Man kan også sette en antihevert ventil over tank før slangene går nedover. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
DIYglenn Svart 6.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.April.2021 Da blir det nok tank i rom foran vinduene med slange opp til FB. Jeg antar at nye armer vil koste litt, så jeg tar mest sannsynlig bare en type bakrute/traktor dyse fra Biltema på toppen over hvert vindu. 22.90,- per stk. Med mindre jeg da finner noe som kan klipses på armene, men da får jo slangen konstant bevegelse med viskerne, selv om spyler ikke brukes, så sånn sett liker jeg mer en fast installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Sveinoh Svart 6.April.2021 Del på Facebook Svart 6.April.2021 Hei Biltema har tilbakeslagsventil til dette formålet Mvh Sveinoh Sitér dette innlegget Fairline Sedan 36 Fairline Phantom 42 Link to post
TrikkerN Lønning Svart 6.April.2021 Del på Facebook Svart 6.April.2021 Roger jo skrev On 5.4.2021 at 20.42: Da er dette en mulighet Nå var det ikke denne som ble skissert av trådstarter. 😉 Alternativt legge rørene i en slak bue oppover før de går ned til dysene 😊 Sveinoh skrev for 14 timer siden: Hei Biltema har tilbakeslagsventil til dette formålet Mvh Sveinoh Kjøpte tre stykk, ingen av dem funket.(Vinkel typen) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 TrikkerN Lønning skrev for 9 timer siden: Kjøpte tre stykk, ingen av dem funket.(Vinkel typen) Da er det vel bare å bytte , noen virker vel tilslutt Bytte om på vannretningen? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jens_P Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 TrikkerN Lønning skrev for 10 timer siden: Alternativt legge rørene i en slak bue oppover før de går ned til dysene 😊 Du får hevert-virkning så lenge utløpet er lavere enn vannspeilet i tanken. Så fort du får pumpet van over "toppen" og ned til dysene vil det renne til tanken er tom. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Knude Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Det er på den toppen antihevert ventilen skal monteres. Sitér dette innlegget Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt Link to post
TrikkerN Lønning Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Roger jo skrev for 8 timer siden: Da er det vel bare å bytte , noen virker vel tilslutt Bytte om på vannretningen? Gadd rett og slett ikke å bytte de. Kjører uten. Har en pumpe per dyse, så det tar ikke så lang tid før vannet kommer 😊 Jens_P skrev for 7 timer siden: Du får hevert-virkning så lenge utløpet er lavere enn vannspeilet i tanken. Så fort du får pumpet van over "toppen" og ned til dysene vil det renne til tanken er tom. Det er helt riktig. Tenkte i bunn og grunn på en antihevert, dette burde jeg nok presisert bedre 😊 Sidespor:Når jeg drev med maratonpadling var hevert flittig i bruk ved fylling av urinposer, som vi brukte som engangs camelback😊 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.