Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

Ser ut som en Windy 58 som står på tvers akter. Ser baugen har flyttet seg noe og ligger an mot yrkesbåten, men stroppingen må være rimelig godt utført da båtene i skrivende stund alle står på dekket på tross av opp mot 30 graders slagside og bevegelsen fra de store bølgene.

Mvh. SAP

Link to post

Ja, det kan se ut som at maskineri fortsatt er i gang og båten går trolig på autopilot for å unngå at den havner i fjæresteinene. Planen er vel sikkert å borde skipet igjen når havet har roet seg, om båten fortsatt flyter.

Slik jeg ser prognosene for bølgehøde på Windy, så tror jeg ikke det er forhold til å gå ombord igjen før tidligst tirsdags kveld.

Link to post

@dudeJeg skal nok være forsiktig med hva jeg svarer, men normalt sett er det ikke mulig å fjernstyre autopiloten. Men det tyder nå på at skipet nå går alene på autopilot for å prøve å holde det flytende. Dagtankene er nok fylt helt opp for å forsikre at maskineriet får diesel. Jeg kan tippe skipet kan gå minst ett par døgn på dagtankene. 

Link to post

ser Nicolay Zubov har kurs mot båten nå. vil man kunne bistå på noen måte slik forholdene er nå?

 

Dekkslasten er vel nærmest sveist fast på disse båtene under slike forhold, eller er det mulig at båten retter seg opp om det som er forskjøvet faller helt av?
 

Link to post

@ivar, jepp. Det stod at det var thruster(e) i lasterommet som forskjøv seg.

 

Håper skipets lensepumper klarer å holde det flytende inntil været dabber av, og at de får reddet skipet.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
dude skrev 33 minutter siden:

ser Nicolay Zubov har kurs mot båten nå. vil man kunne bistå på noen måte slik forholdene er nå?

Jeg tror det er tvilsomt at dei er på vei mot havaristen. Det er nok større sjanse for at dei går opp mot været for komforten sin del. Det er ganske heftig sjø der ute nå.

Link to post

ser det er litt pendling på kursen iflg marinetraffic, så han stakkars autopiloten har vel en stri tørn med å holde båten opp mot været 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Fra NRK.no:

Kystverket opplyser til NTB at det er 353 kubikk råolje, 75 kubikk diesel og 10 kubikk smørjeolje om bord i skipet

 

Er det NTB eller kystverket som roter med begrep? Håper ikke kystverket har gitt denne informasjonen ordrett.

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...