Jump to content

Skip i drift i Nordsjøen, hele mannskapet evakuert


Ida Marie III

Recommended Posts

bellen skrev 9 minutter siden:

Nå er det ikke mer enn 6-7 meter høye bølger der ute, så det begynder nå faktisk å bli ganske komfortabelt. 

 

Hehe :-) ja er tett før de sovner sikkert.. Jeg er misunnelig på dere som får være med på slikt!  

 

(Er du o j forresten?)

Link to post
Share on other sites

Helicopter i action rundt havaristen
Samtidig ventes «Stadt Sløvig» fra Stadt Sjøtransport å være fremme ved «AQS Tor» - den 24 meter lange, splitter nye servicebåten som falt av lasteskipet, omtrent klokken 11.15.

1-2021-apr-7-049.jpg

1-2021-apr-7-050.jpg

1-2021-apr-7-053.jpg

 

FLYTER PÅ EGENHÅND: Uti Norskehavet flyter «AQS Tor» på egenhånd etter å ha falt av som last på det nederlandske lasteskipet. I siden på båten kan man se noen tydelige skrammer og bulker, men ellers virker båten å være i god stand, ifølge teknisk sjef Kristian Hjertvik. Foto: Kystverket

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at de klarer å redde skipet:

 

Slik har de ligget en god stund:

 

KV Sortland går litt rundt, Nordmann Drott ligger hakk i hel på Eemslift. Og Ca nå skal de heise 4 ombord i skipet.

 

1666048984_Image2021-04-07at12_18_41PM.jpg.1e90fbaf70a26ee824c151718750a528.jpg

 

NRK:

Sitat

 

Fire bergingsekspertar frå Nederland skal heisast om bord i lasteskipet frå eit helikopter, og dette skjer truleg rundt klokka 12.
 

Kan grunnstøyte

Det er ein dramatisk bergingsaksjon som foregår på kysten utanfor Ålesund, og store verdiar som står på spel.

Dersom bergingsmannskapet ikkje klarer å få slepar om bord i skipet, kan det grunnstøyte i løpet av ettermiddagen. Kystverket meiner likevel at dei har kontroll på situasjonen.
 

– Det er sjølvsagt ein fare heilt fram til skipet er trygt fortøydd, men sjansen er liten. Vi har likevel ein beredskap klar om det skulle skje, seier Hans-Petter Mortensholm, direktør for miljøberedskap i Kystverket.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at bølgehøyden har blitt vesentlig lavere nå, hvis jeg leser BarentsWatch rett:

 

1538736052_Image2021-04-07at12_35_02PM.jpg.10ecf973ac0d64b0eea1837945636dd8.jpg

 

Her kan du se fartøyene og det andre: 

 

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/ais/244790047

 

 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kilde: https://www.kystverket.no/Nyheter/2021/april/eemslift-hendrika/

Sitat

 

Oppdatert 07.04.21 klokken 08:00:

Slepebåtene BB Ocean og Normand Drott kom natt til onsdag frem til havaristen. Slepebåtene er leid inn av det nederlanske bergingsselskapet Smit Salvage. De skal etter planen slepe skipet inn til land i løpet av onsdag formiddag, men først må det heises folk ombord fra helikopter for å feste slepetau. 

Når skipet er rigget til slep skal man forsøke å få det inn til skjermet farvann og ankre opp. Så skal skipet stabiliseres før det fraktes videre.

 

Sitat

 

Oppdatert 07.04.21 klokken 10:30:

Helikopteret som skal frakte bergingspersonell ombord havaristen har vært i området og foretatt en befaring. De er på vei tilbake til Ålesund for å hente mannskapet, og planlegger å heise ned 4 personer i løpet av tidlig ettermiddag.
 

Været har roet seg siden i går, det er nå 6-8 meter bølger, liten til stiv kuling og snøbyger. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

https://www.kystverket.no/Nyheter/2021/april/eemslift-hendrika/

 

Sleping av skipet er planlagt torsdag.

Oppdatert 07.04.21 klokken 13:00:

På grunn av været i området rundt havaristen Eemslift Hendrika må bergingsaksjonen utsettes til i morgen tidlig.

- Liv og helse er alltid førsteprioritet under en hendelse som dette, og det må være trygt å gjennomføre bergingen, sier beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm.

Drivbaneberegningene viser at faren er liten for at skipet skal gå på grunn. Det er meldt bedre vær i morgen, og det er større sannsynlighet for at aksjonen kan gjennomføres vellykket.

 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Flere som er spent på hvordan seilbåten hans har det

 

https://www.ta.no/prebens-seilbat-star-midt-i-havaridramaet-sjokkert-men-glad-for-at-mannskapet-klarte-seg/s/5-50-1137366

 

under betalingsmur, er her noen  som kan klippe inn tekst? ellers skjønner vi nok hvordan han må ha det.

 

https://www.seilmagasinet.no/eemslift-hendrika-elan-preben-hjallum/er-redd-seilbaten-er-tapt/721123

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev for 2 timer siden:

https://www.kystverket.no/Nyheter/2021/april/eemslift-hendrika/

 

Sleping av skipet er planlagt torsdag.

Oppdatert 07.04.21 klokken 13:00:

På grunn av været i området rundt havaristen Eemslift Hendrika må bergingsaksjonen utsettes til i morgen tidlig.

- Liv og helse er alltid førsteprioritet under en hendelse som dette, og det må være trygt å gjennomføre bergingen, sier beredskapsdirektør Hans Petter Mortensholm.

Drivbaneberegningene viser at faren er liten for at skipet skal gå på grunn. Det er meldt bedre vær i morgen, og det er større sannsynlighet for at aksjonen kan gjennomføres vellykket.

 

 

Denne beslutningen forstår jeg rett og slett ikke.

 

Ifølge Windy hadde de et godt værvindu fra idag kl 12-1300 og ett døgn fremover til ca 1200 imorgen torsdag. 

Da braker det igjen løs med kuling. 

Gjennom kommende natt er det stort sett meldt vindstyrker mellom 4-6 m/s i området og det burde vel gi gode forhold for å få tauet båten  tll land og i sikkerhet?

 

Link to post
Share on other sites

Jeg mistenker det er at de vil ha roligst mulig sjø når folk skal ombord og sleper skal settes ..? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sitat

Tror nok de folka har full kontroll på været


.. men likevel litt dristig å ikke rådføre seg med oss i BP's ekspertpanel :giggle:

 

https://www.kyst.no/article/berging-av-aqs-tor-i-gang

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

dude skrev for 2 timer siden:

Flere som er spent på hvordan seilbåten hans har det

 

https://www.ta.no/prebens-seilbat-star-midt-i-havaridramaet-sjokkert-men-glad-for-at-mannskapet-klarte-seg/s/5-50-1137366

 

under betalingsmur, er her noen  som kan klippe inn tekst? ellers skjønner vi nok hvordan han må ha det.

 

Prebens seilbåt står midt i havaridramaet: – Sjokkert, men glad for at mannskapet klarte seg

0C82E0FA-58D9-4B40-A2D5-EAFF541FA123.jpeg.bacd77a77096e5eca67dfa4013e5573d.jpeg

 

Nødetatene jobber på spreng med den pågående og utfordrende bergingsaksjonen. Preben Hjallum fra Kragerø følger spent med på hvordan det går med sin nykjøpte seilbåt om bord lasteskipet.

 

Mandag formiddag, 2. påskedag, mottok Hovedredningssentralen Sør-Norge nødmelding fra det nederlandske lasteskipet Eemslift Hendrika, som på det tidspunktet befant seg rundt 60 nautiske mil vest for Ålesund. Lasteskipet hadde fått slagside og alle om bord ble evakuert, hvorav en ble sendt til sykehus.

Sent mandag kveld mistet lasteskipet motorkraft etter å ha gått på autopilot i lang tid. Fra natt til tirsdag har skipet driftet i Norskehavet.

 

På bildene vist i riksmedier det siste døgnet kan en tydelig se en seilbåt om bord skipet. Den tilhører Preben Hjallum fra Kragerø. Bestilt i Kroatia for å bli fraktet til Bergen.

– Først og fremst er jeg glad for at mannskapet har klart seg og jeg håper at det står bra til med den ene personen som er fraktet til sykehus. Så har jeg skjønt at myndighetene er bekymret for at olja om bord skal havne i sjøen, forteller Hjallum til KV.

 

– All last er jo forsikret, det er familiebåten og mitt leketøy det er snakk om, legger han til.

Båteieren har fulgt hyppig med på nettstedet Marine Traffic, som sporer fartøyer, helt siden Eemslift Hendrika forlot Kroatia 19. mars.

 

– Jeg så skipet sleit med farta og tenkte at det fornuftige var å søke nødhavn. Alle andre båttyper tilsvarende dette skipet gjorde nettopp det. Jeg er jo ingen sjømann, så dette har jeg egentlig ikke greie på, men jeg synes det er merkelig at skipet, med såpass mye last, ikke søkte nødhavn da det kom 20 meter høye bølger og vind på 20 til 30 sekundmeter. Jeg ble litt sjokkert.

 

– Da jeg så skipet begynte å dreie ut i havet i stedet, skjønte jeg det ikke var som det skulle.

Den nye seilbåten hans er på 40 fot og skal være spesielt godt rusta for regatta. Han håper å kunne få den levert uten skader, men blir naturligvis bekymret når han leser Kystverkets siste oppdatering, klokka 13.00, om at arbeidsbåten på skipet har falt av.

– Det er bare å krysse fingrene. Men igjen, det viktigste er at det går bra med mannskapet, slår han fast.

 

Ekstreme værforhold
Tirsdag ettermiddag melder Kystverket at KV Sortland er framme ved det havarerte skipet for å bistå i situasjonen. Ifølge Kystverket er det fremdeles fare for at skipet, som har omtrent 350 tonn tungolje og 50 tonn diesel om bord, kan kantre og synke.

 

– Kystverket er i tett dialog med rederiet om berging, men det dårlige været i området gjør bergingsaksjonen vanskelig. Det er opp mot 15 meter høye bølger, og skipet driver med retning mot Stad. Med den driven som skipet har nå vil den nå kysten om ca. ett og et halvt døgn. Det jobbes nå med hvilke tiltak som skal gjennomføres for å hindre miljøskade, melder Kystverket.

 

– Vi er optimistiske, men samtidig er det 15 meter høye bølger og kraftig vind. Værforholdene er ekstreme og sikkerheten til personelle vil alltid gå først, sier beredskapsdirektør Hans-Petter Laahne Mortensholm i en pressemelding.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...