Jump to content

Vridbar propell eller ikke på snekke?

Jsobakk

Recommended Posts

Spørs egentlig mye på hva du skal bruke båten til. Med tanke på manøvrering, så er vridbart det beste du kan få. Hvis du skal bruke båten mye til fisking, så bør du absolutt gå for vribart, eventuelt sluregear, men det er vel sjeldent på dei båtene? Om du stort sett kun skal bruke båten til turer for å komme deg fra a til b og ikke fiske, så kan du like gjerne velge fast propell. 

2 hours ago, index said:

Og at de fleste av oss ikke trenger det. Og at det er tungvint...

Tungvint er nå avhengig av løsning. På Viksund-sjarken jeg hadde på 80-tallet var det hydraulisk styring av stigning, bare en spake for regulator og en for stigning (+ kobling naturligvis). 
Kunne dra over fra forover til full revers og tilbake med turtallet på topp om behovet var der - da sliter et vanlig gear å henge med...

Men som sagt - en mye dyrere løsning enn et vanlig gear.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Foretrekker vridbar propell på saktegående deplasementbåter. Veldig fleksibelt, kan justere farten så og si trinnløst, selv med noe moment på motoren. Veldig fint ved finmanøvrering når man ikke har baugpropell. Varierer selvsagt fra type/merke vridbar propell, men enkelte varianter kan vris så mye at man virkelig kan utnytte padlerffekten/propwalk til det fulle. 

Tidligere hadde det meste av båter jeg brukte vridbar propell (bortsett fra dem med påhengsmotor). Var tilknyttet et kystkultursenter og fikk der bruke forskjellige varianter vridbare propelløsninger fra Marna, FM, Sleipner, Sabb og Rubb. Oftest i forbindelse med jobb, men også på fritiden. I mine egne båter har jeg hatt Marna diesel og Sabb med vridbar. Har også hatt Sabb med gir, det var noe mikkmakk å holde på med når man var vant til «smoothnessen» med vridbar propell. Å gå sakte inn i ei trang havn med gir? Ganske så nykkete i forhold til vridbart synes jeg.

I fjor var jeg med en kamerat som har en trebåt med Sabb 30hk og vridbar i en konvoi i forbindelse med 17. mai. Det blåste en del. Da vi lå blant de over 250 andre båtene inne ved Vågen i Stavanger la jeg merke til en ting. De aller fleste båtene rundt oss falt av og jobbet seg opp mot vinden igjen så og si konstant. De klarte ikke holde seg i ro! Enkelte falt av såpass at de måtte snu helt om og jobbe seg opp mot vinden igjen. Da var det jeg som styrte båten vår. Justerte vingene underveis og rattet litt, mer skulle ikke til. Vi lå så og si helt stille. Det samme gjorde et par skøyter jeg kjenner til, heller ikke disse har andre hjelpemidler enn vridbar propell. 

Så; kan du velge mellom to like båter der den ene har gir og den andre vridbar propell hadde i alle fall jeg gått for den siste løsningen. Garantert.

Kjenner en som skal selge en kraftig 26 fots plastsnekke med 2-syl SaBB og vridbar propell. Er dette verdt noe? Båten var i bruk til den sleit seg og la seg med bredsiden inn til en strand. Da ble det lekkasje i utvendig kjølekrets som må loddes, og den ble heist på land. Der har den stått i 2 år. Har dette noe verdi i dag? Trodde slikt var noe folk ikke ville ha? Men egner seg kanskje godt til fiske? Båten er ekstremt stødig sideveis, da den er ca 3 meter bred.

Vridbart har vel egentlig fordeler kun ved finmanøvrering, andre fordeler kommer jeg ikke på, annet enn at du kan gå fra fult forrover til fult akterover med fult turtall på motoren. Rattomstyrimg kan jeg skjønne at folk synes er mer tungvindt enn servoassister omstyring, men det er no en vanesak. Om du har servoassister omstyring og sliter med å handtere to hendler, så er det bare å øke turtallet på motor og kun bruke omstyringshendelen ved manøvrering. Ikke pokker om det er mer tungvindt enn fast propell. 

Torsen67 skrev 27 minutter siden:

Kjenner en som skal selge en kraftig 26 fots plastsnekke med 2-syl SaBB og vridbar propell. Er dette verdt noe? Båten var i bruk til den sleit seg og la seg med bredsiden inn til en strand. Da ble det lekkasje i utvendig kjølekrets som må loddes, og den ble heist på land. Der har den stått i 2 år. Har dette noe verdi i dag? Trodde slikt var noe folk ikke ville ha? Men egner seg kanskje godt til fiske? Båten er ekstremt stødig sideveis, da den er ca 3 meter bred.

Om den blir brukbar igjen teknisk skal jeg ikke utale meg om...

Men Sabb i plastbåt....det gir en forferdelig resonanse...

bellen skrev 24 minutter siden:

Vridbart har vel egentlig fordeler kun ved finmanøvrering, andre fordeler kommer jeg ikke på, annet enn at du kan gå fra fult forrover til fult akterover med fult turtall på motoren. Rattomstyrimg kan jeg skjønne at folk synes er mer tungvindt enn servoassister omstyring, men det er no en vanesak. Om du har servoassister omstyring og sliter med å handtere to hendler, så er det bare å øke turtallet på motor og kun bruke omstyringshendelen ved manøvrering. Ikke pokker om det er mer tungvindt enn fast propell. 

Alt blir en vane...

Vi hadde 40 Rubb i en 53 fots skøyte....der var det 11 tørn fra fullt forover til fullt aktover...

Kan ikke erindre at det plaget meg mye....

Verre var det om en glemte seg vekk med sprederen ved inntil legging...

Semiene hoppet lett over...og da var plutselig forover blitt aktover.... ja det var tider...

Torsen67 skrev 39 minutter siden:

Ida Marie III skrev 10 minutter siden:

Om den blir brukbar igjen teknisk skal jeg ikke utale meg om...

Men Sabb i plastbåt....det gir en forferdelig resonanse...

Sabb i plastsnekke er kurant nok det, for de som er vant til sånt. Men markedet begynner å bli begrenset. 

Onde tunger vil ha det til at i en plastbåt med Sabb er det eneste som står i ro stempelet, alt annet går opp og ned:giggle:. Det er vel ikke fullt så ille, men jeg husker ennå roen som senket seg når jeg kunne stoppe Sabben etter 2-3 timers gange. En helt ubeskrivelig følelse. Sabb i trebåt er en fornøyelse i forhold, treskroget demper lyd og vibrasjoner på en helt annen måte. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg tror man skal være forsiktig med å felle en dom over CP anlegg basert på erfaringer med gamle slarkete anlegg fra Sleipner eller Sabb. Et nyere CP anlegg fra f.eks Nogva eller West Mekan med servo er noe helt annet.

CP anlegg kan alltid tilpasse den aktuelle kondisjonen til båten. Fixed pitch kan ikke. Det blir enklere å manøvrere i havn med vripropell da responsen er øyeblikkelig. Ingen venting på at en gearboks skal ta og en motor kommer opp i turtall. Stoppeevnen er nesten den til vannjet. Å gå fra full forover til full akterover er bråstopp. Ulempen er at det blir dyrere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...