Jump to content

El opplegg tegning før amatør og liten sjekte.


Joabåt12

Recommended Posts

Hei, har en 24 foter jeg skal legge opp nytt el nett i, har en generell forståelse av hvordan man gjør det, men sliter litt med dette med plassering av batteri og relé slik at start batteriet alltid har strøm og at forbruks batteriet lader. Tegn gjerne inn volt meter og kjapp forklaring på hvordan man kopler :) alt fra sikringsboksen og ut er greit nok, men dette med lading av riktig batteri osv sliter jeg med å finne nok av et svar på. Noen mener relé på den siden andre den. Skal har relativt stort anlegg, kjøleskap, 3,4 led lys, lanterner og evt en varme vifte på strøm som skal ta strøm når båten ikke er igang. Mulig varmen blir diesel varmer. 
 

hvor stort batteri evt om 2 x mindre er bedre, hva størrelse burde jeg bruke ? 
 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Enkel skjematisk skisse av el. opplegg frem til sikringsrekker:

 

El-skjema-prinsippskisse.jpg.9ecfcdce7fe3d01019132e0065de0469.jpg

 

Kan anbefale sikringboks av denne typen med integrert minusskinne: Blue Sea Denne finnes også i utgave med 6 sikringer. Tilsvarende løsning finnes også  for 6 sikringer hos Biltema

 

Hovedbrytere og Blue Sea panel slik dette er montert i min båt:

1883626231_Platevedhovedbrytere2.jpg.30d9c332674df44b569ca7142f8caa59.jpg

Her er Blue Sea sikringsboksen montert i tillegg til eksisterende sikringsrekke.

Hovedbryter helt til høyre betjener ankervinsj og baugpropeller.

 

 

 

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fiks skrev On 8.4.2021 at 0.00:

Hei,

 

Enkel skjematisk skisse av el. opplegg frem til sikringsrekker:

 

El-skjema-prinsippskisse.jpg.9ecfcdce7fe3d01019132e0065de0469.jpg

 

Kan anbefale sikringboks av denne typen med integrert minusskinne: Blue Sea Denne finnes også i utgave med 6 sikringer. Tilsvarende løsning finnes også  for 6 sikringer hos Biltema

 

Hovedbrytere og Blue Sea panel slik dette er montert i min båt:

1883626231_Platevedhovedbrytere2.jpg.30d9c332674df44b569ca7142f8caa59.jpg

Her er Blue Sea sikringsboksen montert i tillegg til eksisterende sikringsrekke.

Hovedbryter helt til høyre betjener ankervinsj og baugpropeller.

 

 

 

Hvorfor 3 hovedbrytere ? Er ikke kun 2 nødvendig ? Holder på nå å ser lovende ut, men hvorfor 3 releer og ikke kun 1 ? Lurer mest på det opp til forbruker palen, kan se logikken vsr om det er bare en senser av et slag ? 
 

hvorfor kan ikke alt koples til forbruk ? Er snakk om kjøleskap, anlegg, lanterner, lys og visker foreløpig, muligens vask og toalett snart ☺️
 

er ingen kritikk så bare innviklet ut ? 
 

å det med konstant spenning da mener du ? Hilsen en som kan skru, har generel god greie på elektro men er grønn på noe også, og batteri monitor ?  😅

Redigert av Joabåt12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joabåt12 skrev Just now:

Hvorfor 3 hovedbrytere ? Er ikke kun 2 nødvendig ? Holder på nå å ser lovende ut, men hvorfor 3 releer og ikke kun 1 ? Lurer mest på det opp til forbruker palen, kan se logikken vsr om det er bare en senser av et slag ? 
 

hvorfor kan ikke alt koples til forbruk ? Er snakk om kjøleskap, anlegg, lanterner, lys og visker foreløpig, muligens vask og toalett snart ☺️
 

er ingen kritikk så bare innviklet ut ? 
 

å det med konstant spenning da mener du ? Hilsen en som kan skru, har generel god greie på elektro men er grønn på noe også 😅

Og batterimonitor ? 

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Er kun to hovedbrytere på skjemaet. Den tredje bryteren på bildet er for å slå av tilførsel til baugpropeller og ankervinsj. 

 

Er kun ett relé (VSR) på skjemaet.  I min båt har jeg et mekanisk relé som kobler sammen batteriene når motoren går, dette er den lille sorte boksen, til høyre for sikringsboksen,  med ledninger ned til hovedbrytere. Dette releet får styrestrøm fra dynamo.

 

Batterimonitor og voltmeter er utstyr som ikke er nødvendig men kan være nyttig for å overvåke batteritilstand.

Utstyr med permanent spenning er f.eks. varmeapparat, som du nevner, radio og lensepumpe.

 

Skjemaet er prinsipielt og viser ikke senseledning og strømforsyning til batterimonitor. 

Link to post
Share on other sites

Fiks skrev On 9.4.2021 at 8.11:

Hei,

 

Er kun to hovedbrytere på skjemaet. Den tredje bryteren på bildet er for å slå av tilførsel til baugpropeller og ankervinsj. 

 

Er kun ett relé (VSR) på skjemaet.  I min båt har jeg et mekanisk relé som kobler sammen batteriene når motoren går, dette er den lille sorte boksen, til høyre for sikringsboksen,  med ledninger ned til hovedbrytere. Dette releet får styrestrøm fra dynamo.

 

Batterimonitor og voltmeter er utstyr som ikke er nødvendig men kan være nyttig for å overvåke batteritilstand.

Utstyr med permanent spenning er f.eks. varmeapparat, som du nevner, radio og lensepumpe.

 

Skjemaet er prinsipielt og viser ikke senseledning og strømforsyning til batterimonitor. 

Ok for sånn jeg har sett for med er kun et relé, hige voltblabla. Fra dynamo så strøm rett på hovedbryter, men derfra sliter jeg, vil ha så den lader startbatteriet først så forbruk, og kople opp switch bryter for å velge hvilket batteri jeg bruker ( alså da forbruk ) men så kommer spørsmålet som egentlig er lett å jeg vet det men ser det bare ikke, hvordan setter jeg akkurat dette systemet opp ? 
 

med ditt skjema var der 2 sikringsbokser da jeg bare bruker 1, 24 foter så trenger ikke store opplegget:) og 2 stk relé eller hva de var pluss denne vsr. 
 

må jeg ha dette da jeg kun har så lite i båten ? 
 

og når jeg først har en med litt peil her, voltmeter og ampmeter, hvor koples disse på i systemet ? 
 

Evig takknemlig for svar :) 

Link to post
Share on other sites

Fiks skrev On 9.4.2021 at 8.11:

Hei,

 

Er kun to hovedbrytere på skjemaet. Den tredje bryteren på bildet er for å slå av tilførsel til baugpropeller og ankervinsj. 

 

Er kun ett relé (VSR) på skjemaet.  I min båt har jeg et mekanisk relé som kobler sammen batteriene når motoren går, dette er den lille sorte boksen, til høyre for sikringsboksen,  med ledninger ned til hovedbrytere. Dette releet får styrestrøm fra dynamo.

 

Batterimonitor og voltmeter er utstyr som ikke er nødvendig men kan være nyttig for å overvåke batteritilstand.

Utstyr med permanent spenning er f.eks. varmeapparat, som du nevner, radio og lensepumpe.

 

Skjemaet er prinsipielt og viser ikke senseledning og strømforsyning til batterimonitor. 

Blir dette veldig feil i en så liten båt ? Blir en ekstra minusskinne men føler jeg ikke har utstyr nok til flere sikringsbokser 

image.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei @Joabåt12

 

Opplegget kan nok forenkles en del men det er selvsagt avhengig av hvilket utstyr du allerede har i båten og hvordan intern kabling for start og lading er lagt opp på motoren.

 

Normalt kobles dynamo til kabel som forsyner starter på motoren slik start og lading har felles kabler mellom batteri og motor. Det er dette som er forutsatt i skjemaet og sikrer at startbatteriet får lading først ved bruk av VSR.

I to av båtene mine er det brukt et mekanisk rele i stedet for VSR, dette betyr at begge batteriene lades samtidig men blir adskilt når motor stoppes.

 

Dersom du allerede har et bryterpanel med integrerte sikringer for lanterner, vindusviskere, lys etc. så kan dette, som du har vist) forsynes fra sikringsboksen med f. eks en 30 A sikring og 10 mm2 kabel. Hvis lasten fra bryterpanelet overstiger dette så kan det  legges opp kabel fra hovedsikring der tverrsnittet er tilpasset hovedsikringen.

Hvis det ikke er sikringer i bryterpanelet så må kabler helt frem til forbrukere tilpasses til sikring i sikringsboks.

Kabler til motor sikres ikke men må legges opp kortslutningssikkert frem til motor.

Voltmeter + ledninger sikres ved batteri.

Skjemaet er prinsipielt og strømtilførsel til instrumenter mv. er ikke vist.

 

El-skjema-prinsippskisse-2.jpg.f830691f503a2e9863fe4d2fe425dbbd.jpg

Følgende sikringer brukes på de forskjellige kabeltverrsnitt:

 

1,5 mm2 = 10 A

2,5 mm2 = 16 A

4,0 mm2 = 20 A

6,0 mm2 = 25 A

10,0 mm2 = 35 A

16,0  mm2 = 50A 

25,0 mm2 = 63 A

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sløyfet batterivelger. Forbruk på forbruk og start på start. Og VSR mellom. Da tapper ikke forbruk startbatteriet og motsatt. Om du har behov for starthjelp fra forbruksbatteriet kan du evt legge en hovedbryter mellom plusspolene med kraftig kabel, så skrur du denne på kun når du trenger starthjelp. Evt bare har en startkabel liggende, slik som meg;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fiks skrev On 14.4.2021 at 23.29:

Hei @Joabåt12

 

Opplegget kan nok forenkles en del men det er selvsagt avhengig av hvilket utstyr du allerede har i båten og hvordan intern kabling for start og lading er lagt opp på motoren.

 

Normalt kobles dynamo til kabel som forsyner starter på motoren slik start og lading har felles kabler mellom batteri og motor. Det er dette som er forutsatt i skjemaet og sikrer at startbatteriet får lading først ved bruk av VSR.

I to av båtene mine er det brukt et mekanisk rele i stedet for VSR, dette betyr at begge batteriene lades samtidig men blir adskilt når motor stoppes.

 

Dersom du allerede har et bryterpanel med integrerte sikringer for lanterner, vindusviskere, lys etc. så kan dette, som du har vist) forsynes fra sikringsboksen med f. eks en 30 A sikring og 10 mm2 kabel. Hvis lasten fra bryterpanelet overstiger dette så kan det  legges opp kabel fra hovedsikring der tverrsnittet er tilpasset hovedsikringen.

Hvis det ikke er sikringer i bryterpanelet så må kabler helt frem til forbrukere tilpasses til sikring i sikringsboks.

Kabler til motor sikres ikke men må legges opp kortslutningssikkert frem til motor.

Voltmeter + ledninger sikres ved batteri.

Skjemaet er prinsipielt og strømtilførsel til instrumenter mv. er ikke vist.

 

El-skjema-prinsippskisse-2.jpg.f830691f503a2e9863fe4d2fe425dbbd.jpg

Følgende sikringer brukes på de forskjellige kabeltverrsnitt:

 

1,5 mm2 = 10 A

2,5 mm2 = 16 A

4,0 mm2 = 20 A

6,0 mm2 = 25 A

10,0 mm2 = 35 A

16,0  mm2 = 50A 

25,0 mm2 = 63 A

Takker for innspill! :) Tror starter er koplet sammen med dynamo tegnet egentlig bare fra dynamo og rett bort til forbruk så jeg er sikker på at den får ladning. Men så har jeg denne switch bryteren batt 1-2 1+2 bla bla å setter alt inn via den tror jeg, starter båten å lar start batteriet lade 5 min før jeg starter noe annet i båten å bytter batteribank ? Høres detfornuftig ut? 😅 Og trenger man da relé ? 

Link to post
Share on other sites

index skrev On 15.4.2021 at 9.34:

Jeg ville ha sløyfet batterivelger. Forbruk på forbruk og start på start. Og VSR mellom. Da tapper ikke forbruk startbatteriet og motsatt. Om du har behov for starthjelp fra forbruksbatteriet kan du evt legge en hovedbryter mellom plusspolene med kraftig kabel, så skrur du denne på kun når du trenger starthjelp. Evt bare har en startkabel liggende, slik som meg;-)

Sløyfet batt velger ? Har du e tegning sånn enkelt på et papir ? Tar ting fort 😅☺️ Og ville tro med batt velger eller switch s unngår du tapping av start batteri i tilleg til hovedstrømsbryter mellom startbatt og switchen ? Eller er jeg på bærtur ?

Link to post
Share on other sites

Joabåt12 skrev for 9 timer siden:

Sløyfet batt velger ? Har du e tegning sånn enkelt på et papir ? Tar ting fort 😅☺️ Og ville tro med batt velger eller switch s unngår du tapping av start batteri i tilleg til hovedstrømsbryter mellom startbatt og switchen ? Eller er jeg på bærtur ?

 

Jeg tegner som en gris, så det ville du neppe forstått stort av;-)

 

Jeg har slikt opplegg hos meg. Forbruksbatteri til hovedbryter, videre til sikringsboks og fordeling til alt av forbruk. Startbatteri via egen hovedbryter til starter samt instrumenter. Og VSR rele mellom for at begge skal få lading. Enkelt og greit. Startbatteriet er alltid fulladet siden det kun brukes når motoren går, og forbruk får ladingen sin via VSR. Det er ingen grunn til å kludre det til med en egen batterivelger synes jeg. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joabåt12 skrev On 20.4.2021 at 22.49:

Takker for innspill! :) Tror starter er koplet sammen med dynamo tegnet egentlig bare fra dynamo og rett bort til forbruk så jeg er sikker på at den får ladning. Men så har jeg denne switch bryteren batt 1-2 1+2 bla bla å setter alt inn via den tror jeg, starter båten å lar start batteriet lade 5 min før jeg starter noe annet i båten å bytter batteribank ? Høres detfornuftig ut? 😅 Og trenger man da relé ? 

 

Hei, 

 

Opplegget til @index med separate hovedbrytere og VSR det samme som er vist på skissen som jeg postet tidligere i denne tråden.

 

Dersom du vil bruke manuell batterivelger kan det legges opp slik som det var i en 25 fots snekke som jeg eide tidligere:

 

1799531974_Elektroskjemamedbatterivelger.JPG.5cb0ea6879c8459847117db80891391e.JPG

Jeg startet og kjørte motoren alltid med velger i posisjon 1+2. Hvis jeg skulle overnatte så satte jeg velgeren i enten posisjon 1 eller 2 for å ha ett batteri som var fulladet for start av motoren.

Ulempen med dette opplegget er at du kan ende opp med begge batterier utladet hvis du av en eller annen grunn glemmer å snu velger fra posisjon 1+2 når du stopper motoren. Er strømtrekket stort nok kan batterispenningen fort bli for lav til at startmotoren fungerer.

 

Hvis du bruker separate brytere på start og forbruksbatteri med skillerele eller VSR mellom så er du sikker på at startbatteriet ikke blir tappet ned hvis du glemmer å slå av hovedbryterene (evt. sette batterivelger til enten posisjon  0, -1 eller -2) når du stopper motoren. Jeg har selv gjort denne tabben, glemt begge hovedbrytere og endt opp med utladet forbruksbatteri pga. at kjøleskapet stod på i en ukes tid. Men siden start- og forbruksbatteri er adskilt når motor ikke går kunne jeg likevel starte motoren fordi startbatteriet ikke ble tappet ned.

Redigert av Fiks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...