tiestot Startet 7.April.2021 Del på Facebook Startet 7.April.2021 Hei har tenkt og kjøpe ny båt til hytta som i har på ei øy utenfor Tromsø. Vi har i dag en sandstrøm 425 en 14 foter på 130 kilo og 160 cm bred . denne båten er ikke god når den får litt vekt i seg, og der ute i øyriket kan det fort blåse opp og bli en god del bølger, SÅ jeg er ute etter en litt mere sikker båt og lurer litt på om Pioner Active er et godt alterativ ? jeg er ganske sikker på at den vill være tryggere en den båten vi har i dag. Har lyst på Pioner Allround men den er en god del tyngre og må også ha litt større motor. båt skal jo opp på land noen gang i løpet av sesongen, Dog ingen problem og få den opp side nvi har hand vinsj men skal jo ut igjen og da kan det kanjse bli tungt for 2 pers og få en båt på godt over 320-350 kilo med motor ut ? Skal ikke ha styrekonsol så vi sparer vell litt vekt der. Hva er deres erfaringer om disse to pioner båtene ? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 7.April.2021 Del på Facebook Svart 7.April.2021 Har en 14 active. Øy utenfor tromsø? Skjærmet farvann? Hvis ikke, se etter noe annet. Den jeg har liker kun flatt vann. Helst speilblankt. Problemet er at den er paddeflat under. Sånn ellers, går mer enn fort nok, selvlensende, stødig, kan stå i sida uten at den krenger noe særlig, god plass til pikk og pakk. Irriterende luker til rommene (har årer i tilfelle rottefelle) Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 8.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2021 Fuglen skrev for 19 timer siden: Har en 14 active. Øy utenfor tromsø? Skjærmet farvann? Hvis ikke, se etter noe annet. Den jeg har liker kun flatt vann. Helst speilblankt. Problemet er at den er paddeflat under. Sånn ellers, går mer enn fort nok, selvlensende, stødig, kan stå i sida uten at den krenger noe særlig, god plass til pikk og pakk. Irriterende luker til rommene (har årer i tilfelle rottefelle) Hei mener du den er farlig i bølger eller det slår? vilken motor har du på din ? har du problemer med og få den i plan med en eller to pasaserer i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 Hei, Har en Pioner 14 active. Båten veier 220 kg, motor (Mercury 25 efi)ca 80 kg, da er du på 300 kg. Altså ca samme vekt som du har i dag. Kjøpte båten med en Yamaha 9,9/20 sport(ca 53 kg). Synes ikke denne motoren er sterk nok til å drive denne båten, spesielt ikke når du har litt last. Med to personer vil du f.eks ikke klare mere enn 7,5 knop ved 4500 rpm, rundt 20 knop på full gass (ca 5600-5700 rpm). Har versjonen med konsoll, rekker og puter , da blir den jo endel tyngre. Fungerer fint som godværsbåt, føles trygg nok ,men du sitter relativt høyt i båten spesielt når du har putesett montert. Føles tryggere med rekkesettet montert, men er ikke like enkelt å f.eks snu båten rundt ved f.eks opplag.Hvis du er ute etter en båt som vil fungere i tung sjø ville jeg sett etter en båt med mere V-bunn. Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 8.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2021 Hei båten vi har i dag er bare 130 kilo. skal ikke ha styrekonsol men vurderer rekkesettet, så du klarte ca 20 knop med 20 hk yamahaen på full gass regner med du var alene da?. er den motoren jeg har vurdert eller den 25 hestern til yamaha som bare er 7 kilo tyngre. vi er ofte 3 i båten da to voksne og et barn på ca 30 kilo. ikke at vi blir og bruke bpten så mye i tuung sjø men det er en del dønninger og strøm skavler av og til. Hvordan funker selv dreneringen med 25 hesteren på og regner med at 25hk er evig nok kraft på den båten selv med 3-4 voksne ? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 8.April.2021 Del på Facebook Svart 8.April.2021 tiestot skrev for 5 timer siden: Hei mener du den er farlig i bølger eller det slår? vilken motor har du på din ? har du problemer med og få den i plan med en eller to pasaserer i båten ? Ikke farlig, bare ubehagelig. Har en yamaha 9,9 jassa opp til 20hk. Original propell. Banker rett i turtallsperra når jeg er alene. Sånn sett kunne jeg hatt større propell hvis det var fart jeg var ute etter. Ikke noe styrekonsoll eller puter eller rekker eller noe sånt. Det er en "tramle båt". Men greit med den propellen, da kommer den lett i plan med 2 voksne og 2 barn og noe ræl i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 9.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2021 Fuglen skrev for 9 timer siden: Ikke farlig, bare ubehagelig. Har en yamaha 9,9 jassa opp til 20hk. Original propell. Banker rett i turtallsperra når jeg er alene. Sånn sett kunne jeg hatt større propell hvis det var fart jeg var ute etter. Ikke noe styrekonsoll eller puter eller rekker eller noe sånt. Det er en "tramle båt". Men greit med den propellen, da kommer den lett i plan med 2 voksne og 2 barn og noe ræl i tillegg. Hei takk for svar, ja har vurdert den yamahaen som kan trimmes til 20, har lest at noen ikke får den i plan når de er 2 voksne og et barn, det er jo helt den motoren vi er ute etter også med tanke på vekt . vi bruker båten som transport fra en hytte til neste, litt øyhopping og fiske. så vi har jo med en del pikkpakk. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Båten går fint i plan med to voksne og 20 hk(9,9 sport) men problemer får du når du legger til litt mere last.Mener jeg klarte ca 18,5 knop med to voksne og 1 barn med lett last, da med 9" propell. Har også prøvd 10", men vil da slite med å komme i plan med tre personer. Som nevnt tidligere så vil motor nappe i turtallsperra når du er alene i båten, spesielt med 9", men var denne propellen forhandler anbefalte.Yamaha kjørefakta anbefaler vel 10" til 20 hk, men du vil slite litt med å komme opp i plan med last da. Selvlensinga fungerer helt fint med den noe tyngre mercuryen (ca 80 kg). Beste motor er etter mitt valg en lettest mulig 30 hk, evt den nye Yamaha 25 hk som jo er en lettvekter. Sitér dette innlegget Link to post
vestsiå Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 tja , om du oppnår noe med båtbytte er vel uvisst.. flatbunnede "bankebøtter" er stødigere enn smalere v bunner som kløyver bølger bedre men på godværsdager/ fritidsbruk så hadde jeg foretrukket flatere bunn p.g.a. stødigheten.. hvis sjøen rukker seg til så senk farten... Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 12.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2021 ballistic skrev On 9.4.2021 at 13.13: Båten går fint i plan med to voksne og 20 hk(9,9 sport) men problemer får du når du legger til litt mere last.Mener jeg klarte ca 18,5 knop med to voksne og 1 barn med lett last, da med 9" propell. Har også prøvd 10", men vil da slite med å komme i plan med tre personer. Som nevnt tidligere så vil motor nappe i turtallsperra når du er alene i båten, spesielt med 9", men var denne propellen forhandler anbefalte.Yamaha kjørefakta anbefaler vel 10" til 20 hk, men du vil slite litt med å komme opp i plan med last da. Selvlensinga fungerer helt fint med den noe tyngre mercuryen (ca 80 kg). Beste motor er etter mitt valg en lettest mulig 30 hk, evt den nye Yamaha 25 hk som jo er en lettvekter. Hei ja vurdert den yamahaen 25 siden den skal være lett ser også at suzuki har en lettvekter nu på ca 63 kilo og 71.5 kilo med power trin og el start :) 63 kilo hørtes jo meget greit ut litt usikker ka den yamahaen er men skal sjekke det opp Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Mener Yamaha veier ca 59 kg i manuell utgave, ca 63 kg med el start/power trim Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 30.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2021 ballistic skrev On 8.4.2021 at 20.02: Hei, Har en Pioner 14 active. Båten veier 220 kg, motor (Mercury 25 efi)ca 80 kg, da er du på 300 kg. Altså ca samme vekt som du har i dag. Kjøpte båten med en Yamaha 9,9/20 sport(ca 53 kg). Synes ikke denne motoren er sterk nok til å drive denne båten, spesielt ikke når du har litt last. Med to personer vil du f.eks ikke klare mere enn 7,5 knop ved 4500 rpm, rundt 20 knop på full gass (ca 5600-5700 rpm). Har versjonen med konsoll, rekker og puter , da blir den jo endel tyngre. Fungerer fint som godværsbåt, føles trygg nok ,men du sitter relativt høyt i båten spesielt når du har putesett montert. Føles tryggere med rekkesettet montert, men er ikke like enkelt å f.eks snu båten rundt ved f.eks opplag.Hvis du er ute etter en båt som vil fungere i tung sjø ville jeg sett etter en båt med mere V-bunn. Hei Ballistic har bestilt denne båten nu med den nye yamaha 25 hestern og håper vi blir fornøyd. Jeg har ikke med konsoll, men med rekkesettet. Håper denne motoren er nok til våres bruk da vi av og til vill være 4 stk ombord men stort sett to til 3. Hvor mange knop klarer din Mercury når du er alene og med folk? Det er vell kansje en kraftigere maskin en Yamahaen. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 10.Mai.2021 Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 (redigert) Hei. Dette blir bra.Vil tro du klarer en noe høyere fart enn med Mercuryen da den er noe tyngre. Har ikke målt nøyaktig etter jeg byttet , men har ingen problemer med å holde båten i plan med 4 personer ombord.Legger ved en fil fra Yamaha kjørefakta så kan du se hva du kan forvente i henhold til Yamahas test med Pioner 14/Yamaha 25. Redigert 10.Mai.2021 av ballistic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tiestot Svart 12.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mai.2021 ballistic skrev On 10.5.2021 at 11.54: Hei. Dette blir bra.Vil tro du klarer en noe høyere fart enn med Mercuryen da den er noe tyngre. Har ikke målt nøyaktig etter jeg byttet , men har ingen problemer med å holde båten i plan med 4 personer ombord.Legger ved en fil fra Yamaha kjørefakta så kan du se hva du kan forvente i henhold til Yamahas test med Pioner 14/Yamaha 25. Hei takk for svar . vill jo tru Mercuryen din er en sterkere motor , Jeg har en feeling at jeg vill få problemer med og få den i plan med 3-4 personer . Flere som sier det ikke går med 4 stk så er murlig jeg må bytte propell vist det ikke går som jeg håper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.