Jump to content

Feste stoler og bord i glassfiberdørk med pvc-skum som kjernemateriale

tor-bs

Recommended Posts

Hvis du vet hvor du kommer til å skru kan du fjerne kjernematerilet der og erstatte med massiv sparkel. I tillegg kan du lime tykke aluminiumsplater på undersiden som du kan bore og gjenge i. Mange muligheter. Jeg gjorde noe tilsvarende da jeg bygde opp akterspeil og dørk på Dracojolla. Se link til tråden i signaturen min. 

• 2 uker senere...

Du kan gjøre det slik, så får du godt feste til skruen hele veien.

Etter som du kun har tilgang kun fra oversiden og må bruke skruer, og ikke gjennomgående bolter, trenger du nødvendigvis ikke å bore hullet til skruen helt igjennom.

På denne tegningen står riktig nok divinycell oppført som kjernemateriale, men det blir akkurat likt med mycell/ PVC-skum.

Bolter i Divinycell..PNG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Jannmar skrev 23 minutter siden:

Etter som du kun har tilgang kun fra oversiden og må bruke skruer, og ikke gjennomgående bolter, trenger du nødvendigvis ikke å bore hullet til skruen helt igjennom.

På denne tegningen står riktig nok divinycell oppført som kjernemateriale, men det blir akkurat likt med mycell/ PVC-skum.

Bolter i Divinycell..PNG

jeg skulle akkurat foreslå det samme, men muligens bore kun i gjennom øverste laminatet, hvis ikke må hullet i bunn tettes før man heller i epoxy. Skumrester som er frest bort må uansett fjernes, og du må fjerne skum hele veien så du får god heft til laminatet i bunn. Epoxyen som helles i kan med fordel forsteres med «milled glass fibre» dvs korte glassfibertråder, men ikke mer enn at epoxyen fortsatt er godt flytende. 

Redigert av Krimart (see edit history)

Men jeg har ikke testet selv uten gjennomgående hull og bolt med skive fra baksiden.  Jeg vil tro det er en ide at når du borer opp igjen gjennom epoxypluggen, å bore opp et gjennomgående hull og bruke en skruetype med en hylse som ekspanderer på baksiden (dvs under laminatet under skummet) - lignende et gipsplateanker. Men usikker på hva som finnes av rustfritt syrefast. Du må selvsagt bruke godt med sika når du setter i skrue og hylse. 

Jannmar skrev for 16 timer siden:

Bolter i Divinycell..PNG

Veldig bra tips @Jannmar. Løser problemstillingen. Må bare få ut restene av skummet slik som @Krimart skriver. Antar det bør gå med støvsuger. Blindmutter kan også være et alternativ til plateanker. 

Redigert av tor-bs (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...