tor-bs Startet 8.April.2021 Link til dette innlegget Startet 8.April.2021 (redigert) Jeg fjerner gammel og råtten kryssfinerdørk og skal bygge ny med mycell-plate (PVC-skum) som kjernemateriale. Hva er beste metode for å feste interiør til denne type dørk? Nå har jeg jo tilgang til begge sider av dørkplaten, men etter jeg har lagt den ned, vil jeg kun ha tilgang til oversiden. Redigert 8.April.2021 av tor-bs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 På meg høres det ut som du trenger "spikerslag" på undersiden. har du link til materialet? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 8.April.2021 Link til dette innlegget Svart 8.April.2021 Hvis du vet hvor du kommer til å skru kan du fjerne kjernematerilet der og erstatte med massiv sparkel. I tillegg kan du lime tykke aluminiumsplater på undersiden som du kan bore og gjenge i. Mange muligheter. Jeg gjorde noe tilsvarende da jeg bygde opp akterspeil og dørk på Dracojolla. Se link til tråden i signaturen min. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tor-bs Svart 16.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 (redigert) Mycell hos Kompositthuset Det er desverre problemet. Jeg er ikke sikker på hvor innredning skal da det ikke er kjøpt inn enda. Det jeg har tenkt per nå, om jeg kun har en side tilgjengelig, er popnagler med silikon i borrhullet. Redigert 16.April.2021 av tor-bs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tudilutt Svart 16.April.2021 Link til dette innlegget Svart 16.April.2021 Ikke lett. Med tilgang kun til oversiden kan 'mange' skruer fx 6-7 for en stol eller et bord være det enkleste. Det bør ikke skade om det fx borres gjennom dørken for et bedre feste(silikon - sikafleks eller Tech7 i skruehull og på skrue). Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 (redigert) Du kan gjøre det slik, så får du godt feste til skruen hele veien. Etter som du kun har tilgang kun fra oversiden og må bruke skruer, og ikke gjennomgående bolter, trenger du nødvendigvis ikke å bore hullet til skruen helt igjennom. På denne tegningen står riktig nok divinycell oppført som kjernemateriale, men det blir akkurat likt med mycell/ PVC-skum. Redigert 17.April.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 (redigert) Jannmar skrev 23 minutter siden: Du kan gjøre det slik, så får du godt feste til skruen hele veien. Etter som du kun har tilgang kun fra oversiden og må bruke skruer, og ikke gjennomgående bolter, trenger du nødvendigvis ikke å bore hullet til skruen helt igjennom. På denne tegningen står riktig nok divinycell oppført som kjernemateriale, men det blir akkurat likt med mycell/ PVC-skum. jeg skulle akkurat foreslå det samme, men muligens bore kun i gjennom øverste laminatet, hvis ikke må hullet i bunn tettes før man heller i epoxy. Skumrester som er frest bort må uansett fjernes, og du må fjerne skum hele veien så du får god heft til laminatet i bunn. Epoxyen som helles i kan med fordel forsteres med «milled glass fibre» dvs korte glassfibertråder, men ikke mer enn at epoxyen fortsatt er godt flytende. Redigert 17.April.2021 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Krimart skrev 7 minutter siden: jeg skulle akkurat foreslå det samme, men muligens bore kun i gjennom øverste laminatet, hvis ikke må hullet i bunn tettes før man heller i epoxy. Godt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 17.April.2021 Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 Men jeg har ikke testet selv uten gjennomgående hull og bolt med skive fra baksiden. Jeg vil tro det er en ide at når du borer opp igjen gjennom epoxypluggen, å bore opp et gjennomgående hull og bruke en skruetype med en hylse som ekspanderer på baksiden (dvs under laminatet under skummet) - lignende et gipsplateanker. Men usikker på hva som finnes av rustfritt syrefast. Du må selvsagt bruke godt med sika når du setter i skrue og hylse. Sitér dette innlegget Link to post
tor-bs Svart 17.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2021 (redigert) Jannmar skrev for 16 timer siden: Du kan gjøre det slik, så får du godt feste til skruen hele veien. Etter som du kun har tilgang kun fra oversiden og må bruke skruer, og ikke gjennomgående bolter, trenger du nødvendigvis ikke å bore hullet til skruen helt igjennom. På denne tegningen står riktig nok divinycell oppført som kjernemateriale, men det blir akkurat likt med mycell/ PVC-skum. Veldig bra tips @Jannmar. Løser problemstillingen. Må bare få ut restene av skummet slik som @Krimart skriver. Antar det bør gå med støvsuger. Blindmutter kan også være et alternativ til plateanker. Redigert 17.April.2021 av tor-bs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.