tinPu Startet 9.April.2021 Link til dette innlegget Startet 9.April.2021 (redigert) Hei! I fjor kjøpte jeg NorDan26. etter første turen med stor vibrasjon, bestemt jeg å skifte propell. Siden gammel var veldig dårlig og serienummer ikke mulig å lese kjøpt jeg ny propell hvilken gir mindre effekt enn gammel. Her er bilder av gammel propell. Kan Dere hjelpe å finne ut hvilken propell passer? På båt forum mange skriver at båt skal gå 20+ Min, med ny propell går 8... mens med gammel gikk 13.... Diesel Volvo penta AQD40A 140hest, med 280-290 drev Takk for hjelp ;) Redigert 9.April.2021 av tinPu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 denne båten med drev skal vel helst opp i plan og runde 20 knop når alt er i orden vil jeg tro. Mulig du har valgt en propell med alt for høy stigning så den ikke greier å skyve båten opp av vannet. Men synes 8 og 13 knop var veldig lavt uansett hvilken propell. Kan virke som du mangler en god del effekt, har du sjekket tilstand på turbo? Får du fullt turtall i nøytral? Har du sjekket at Dieselfilter ikke er tilstoppet? Sitér dette innlegget Link to post
tinPu Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Har byttet alle filtra, alle væska... motor har mye mer kapasitet enn propell gir... Må! Jeg føller dette :) Må være rund 20 knot eller mer, men feil propell :( Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Hvilket turtall får du? Du skal oppnå 3400-3600 med riktig propell. Jeg regner med du er ganske langt unna dette? Om ikke propellen bare drar luft eller drev/hub slurer selvfølgelig. Ellers kan det jo være utvekslingen din er helt feil. Ut fra propellguiden til VP finner jeg at AQD40 skulle hatt duoprop drev med 2.30-1 utveksling. Ellers finner jeg AQAD40B med 1.61 singelpropell, så jeg er usikker på eksakt hva du skal ha. Men ut fra 1.61 uveksling og singelpropell kan det se ut som det er 16x17 propell du skal ha, delenr 854988. Du skal da i følge tabell kunne oppnå mellom 18 og 25 knop på 3400-3600rpm. Ville forsikret meg først at motor og drev (spesielt turbo) er 100% i orden, deretter sjekket at utveksling stemmer, så til slutt kjøpt ny propell dersom de to første er i orden. Sitér dette innlegget Link to post
tinPu Svart 27.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2021 Hei :) Kjøpte propell du anbefalt å bruke... båten går over 20 på Max fart. også med 3000 rpm temperatur ligge stabilt 85 grad. Med 3000 båt lett går 17knop. (Propell koster litt... :) 5500nok) Tusen Takk for Help!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.