Jump to content

Seile "moderne seilbåt" uten ror - er det mulig?

mons

Recommended Posts

Hei

Leser i Avisa Nordland (bak betalingsmur) om en norsk 50 fot seilbåt som ble forlatt fordi roret brakk.

HRS Nord-Norge, Gran Canaria | De drev hjelpeløst rundt i Atlanterhavet. Redningen kom fra Bodø

Jeg har testet med gaffelrigg på skøyter, og da kan vi styre nokså bra i de fleste retninger ved hjelp av seilene.

I sommer skal jeg 14 døgn i Lofoten med en 38 fot Bavaria, men jeg aner ikke om den kan styres uten ror.

Er det noen som vet og evt har en liten "oppskrift" på hvordan man gjør det?

Jeg tenker ikke på å legge til i en trang havn på første forsøk, men å komme seg bort fra brenninger eller litt nærmere havn.

Her er bilde fra artikkelen. Det gikk bra med folkene etter at HRS hadde mottatt nødsignal fra nødpeilesenderen. De sendte et tankskip nært nok til å få radiokontakt for deretter å sende ut helikopter.

Båt Azorene.jpg

Mons

De hadde vinden inn fra styrbord og land til styrbord. Betyr at alle kurser som bringer de opp mot vinden ville tatt de mot land og muligheter for berging.

Det er også interessant om man kan ha litt styring hvis man slipper seg med vinden og vil gå klar av øyer eller skjær.

Har ikke tenkt å ødelegge roret i sommer, men det er artig å ha slike momenter å øve på..

Mons

Moderne seilbåt uten ror er helt håpløst. Kjølen er langt fremme, og for smal til at det er mulig å få balanse mellom seilsenter og senter på kjøl. Moderne seilbåt med låst ror er mulig å håndtere. Selv uten seil og med motor er det nær umulig å få stabil retning. Umulig i litt bølger. 

Å miste ror er kritisk Jeg vil si mer kritisk enn å miste masta. Men det er få tilfeller av at det skjer. Er egentlig litt det samme som å kjøre bil med møtende biler. Du vet det går galt hvis du kræsjer, men det er så lite sannsynlig at risikoen er helt grei. 

Vindror kan brukes hvis en har, ellers må en ha reserve ror med seg. Så forstår godt at båten blir forlatt. 

Mange vindror er designet for å fungere som en servo på hovedroret. Om hovedroret settes ut av drift blir vindroret ubrukelig i mange tilfeller. Tror ikke det er så vanlig å ha med et helt reserveror på langtur, men i enkelte offshore-regattaer er det et krav at man skal ha materiell og en plan for å kunne rigge til et nødror ved hjelp av for eksempel en salongdør og en spinnakerbom. Har ikke prøvd det selv, men jeg ser for meg at min båt hadde vært et mareritt/umulig å styre om roret ikke var der i det hele tatt. Om det derimot bare var låst fast hadde man nok kunnet rigge seg til med å slepe en pøs og trimme seil.

mons skrev for 3 timer siden:

Jeg har testet med gaffelrigg på skøyter, og da kan vi styre nokså bra i de fleste retninger ved hjelp av seilene.

I sommer skal jeg 14 døgn i Lofoten med en 38 fot Bavaria, men jeg aner ikke om den kan styres uten ror.

Å seile UTEN ror og å seile med ror låst i senter er to forskjellige ting. Uten ror i vannet er det håpløst på en moderne kortkjølt båt. Med roret låst i senter (om styrewire ryker f.eks) så kommer man langt ved seiltrim.

Kan bare legge til at i min gamle langkjølte båt bandt jeg rutinemessig fast roret, trimmet seil og lot båten krysse helt av seg selv uten noen form for ror-input. Om roret hadde falt av på den er jeg rimelig overbevist om at jeg ville kunne få båten greit i havn. Med tupperwaren jeg har i dag ville det vært nokså utelukket.

Grønnskollingen skrev 29 minutter siden:

Mange vindror er designet for å fungere som en servo på hovedroret. Om hovedroret settes ut av drift blir vindroret ubrukelig i mange tilfeller. Tror ikke det er så vanlig å ha med et helt reserveror på langtur,

Kjenner en båt som knakk roret (alt ble borte). De hadde vindror av servo typen. De fikk det til å fungere som ror. Det var ikke enkelt, men de kom til land med egen hjelp. Roret knakk ett døgn fra land. De hadde ikke styring med seil oppe, klarte en generell retning for motor ved hjelp av vindfløyen. 

Kjenner ingen som har med reserve ror på langtur. Jeg vil påstå at det er veldig sjeldent. Mer av type ekspedisjons båter som planlegger for alt. Eller regattabåter. 

-morten- skrev 53 minutter siden:

Trodde de som var rutinerte seilere på langtur hadde med seg både vindror og reserve/nødror!

Vindror fungerer dårlig på planende båter. Men er plan å seile jorda rundt i 6 knop er det veldig bra. De som bruker vindror rever relativt tidlig. Da fungerer det fint også på moderne plastikkbåter. I surf der farten går fra 8 til 14 knop ender vind inn på båten retning veldig mye (apparent wind angle), noe som gjør at vindroret styrer helt feil. Men det er veldig få som velger å ha døgnseilas over 200 nm, og leve i plan. 

Hydrovane er vel det nærmeste man kommer et «stand alone» ekstra ror, og er ganske vanlig på langtursbåter. Dessverre ganske dyrt og ikke minst klumpete. Vi har ingen slik reserveløsning i dag, men skulle vi over Atlanteren så ville jeg nok hatt et.

Her er det noen spede forsøk uten ror.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Indy skrev 13 minutter siden:

De som bedriver havseilas i plan har vel stort sett to ror

Litt usikker på definisjon av plan. Når snittfarten er over 9 knop i timevis vil jeg si at båten planer innimellom. Det klarer vi under gunstige forhold. I passaten på vei til Caribien vil det være normalen (ikke seilt der med planende båt). Også i Skagerak/ Nordsjøen oppnår vi det. Har flere 6 timers perioder med over 10 knop i snittfart (60nm i rett linje). Definitivt ikke VOR, IMOCA, Class 40, på båten, men en litt rask turbåt. 

min forrige båt, en Humphrey 30 regattabåt, brakk roret to gange, første gang ved en tidligere eier som traff en tømmerstokk. Han klarte å ta seg til land ved å benytte to bøtter, en på hver side av hekken, som styring. Andre gang seilte vi på grunn (en del av en brackewater uten for Harlingen i Nederland var sklit ut). Rorstammen knakk, men ror ble hengende under båten, men vi hadde ingen sjanse for å styre båten. Nå var vi tett på land og ble hentet ganske raskt, så ingen fare. 

Jeg har prøvd meg litt frem med å ha en liten del av drivankeret ute, for å styre båten ved å trekke det til den ene eller andre siden med genoavinsjene. Dette drivankeret er en «Jordan series drogue», ikke en puslete liten vindpølse kjøpt inn for å blidgjøre kravlista til Færderseilasen. Får mer enn nok krefter til å styre med passe antall kjegler ute, men min i utgangspunktet nokså sendrektige båt blir ikke akkurat noe fartsfantom av dette, og jeg kan ikke seile særlig skarpt.

Dette lille forsøket var jo med en båt der roret ikke bare var intakt, men også låst i senter. Om roret var helt borte eller bortimot knekt av tror jeg at jeg skulle klart å kompensere for det på et vis (basert på hvor sterk snukraft drivankeret gir), men om roret er låst i en vinkel eller er helt løpsk tror jeg det ville vært langt verre.

1 hour ago, Euklid said:

Jeg har prøvd meg litt frem med å ha en liten del av drivankeret ute, for å styre båten ved å trekke det til den ene eller andre siden med genoavinsjene. Dette drivankeret er en «Jordan series drogue», ikke en puslete liten vindpølse kjøpt inn for å blidgjøre kravlista til Færderseilasen. Får mer enn nok krefter til å styre med passe antall kjegler ute

Fungerer dette uansett hvilken vinkel du har mot vinden ?

Nei, i alle fall ikke særlig stabilt. Tror det er best egnet i passat med vinden aktenom tvers. Kan komme litt forbi 90 grader, men ikke så mye. Og med vinden noenlunde rett bakfra blir det ganske slingrende fremdrift – men det gjelder jo for så vidt også vindroret, så akkurat der er intet nytt under solen.

Men dette har jeg bare forsøkt ved én anledning i rolige forhold, og det er jo ikke under slike forhold ting går galt.

Takker for mange lærerike svar!

Tror jeg heller får finne på andre gøye ting å prøve på i sommer.

På skøytene med kjøl er noe av det triveligste jeg vet å legge bi. I mye vind og god sjø strammer vi storseilet i senter, bakker fokka og gir fullt ror. 

Hvis klyveren ikke er oppe (bare fokk) må man kanskje ha et rev i storseilet for å få balanse.

Båten blir liggende nesten opp mot vinden, og presses sideveis. Vinden presser i riggen og store mengder vann presses tvers under kjølen. Det ser ut som om vannet koker, og bølgene koker liksom litt i stykker. I litt frisk vind kan man ha 1-1,5 knop rett sideveis evt bittelitt framover med 10-15 meter kjøl som stikker 1,5-2 meter. Flytter mye vann..

Går båten for høyt mister du vinden i storseilet og den bakkede fokka tvinger den tilbake. Når du kommer litt for langt ned får du vind akter i storseilet og går opp igjen.

Med disse stabile kreftene på både rigg og kjøl ligger båten overraskende stabilt og nokså stille slik at man kan få laget seg middag eller tatt en blund.

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...