Jump to content

Sikringen går, batteriene tømmes, Mastervolt system - Finner ikke årsak

BingoBonzo

Recommended Posts

Fikk beskjed om at båten trakk 2800W på brygga her om dagen og at sikringen hadde gått. Jeg hadde slått av alt av hovedbrytere m.m. Det eneste som stod på var Wifi/4G Router + litt overvåkning av temp etc. Skulle vel maks trekke noen hundre Watt.

Da jeg kom ned på brygga noen dager senere var sikringen på strømstolpen enten slått av manuelt eller hadde gått av en eller annen årsak. Finner ingen årsaker til hva som kan ha forsårsaket dette. Batteriene er helt tomme og jeg setter igjen på sikringen og får verifisert at båten sakte men sikkert Begynner å lade igjen. Dagen etterpå var sikringen igjen gått (blitt tatt) og batteriene fortsatt langt nede.

Har ikke klart å finne hva som kan trekke så mye strøm, når jeg har skrudd på lading/landstrøm finner jeg ingen store strømtrekkere. Elektrisk fra MasterVolt med Isolator, Inverter/Lader, Shunt generator og kontrollpanel. Satte i går på generatoren for å se om jeg kan klare å redde batteriene (disse var nye i fjor).

Motorer/navigasjon er på egne batterier og disse er ok.

Vet at dette er ganske åpent, men setter likevel pris på tips til feilsøking (jeg jobber med å prøve en og en forbruker) og om du har opplevd noe tilsvarende.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Håp skrev 1 minutt siden:

Kanskje begynne med å sjekke landstrømkabelen?

Ja, den virker som den skal (når jeg er der), plugger i, systemet begynner å lade, sikringen går ikke. Ville ikke bryggesikringen gått med en gang ved kortslutning i kabel? Vil landstrømkabel kunne være årsak til at batteriene tømmes

(via inverter)?

Joda 370 Sport - Solgt

Antar du har mulighet til å justere ned landstrøm trekket på MICC panelet. Sett den 2 amp under landsikringens amp. Da reguleres ladingen ned for ikke å trekke for mye strøm..

men er det en ren sikring på land eller en kombi sikring/jordfeilbryter? Første jeg tenker på er jordingsfeil på vv bereder. 

har du fysisk slått av inverteren?  det gjøres også på micc panelet 

Det er (om likt som på min NW420) et tidsstyrt relé som velger 220v inngang mellom inverter, landstrøm og generator. 
Om du har jordingsfeil på vv bereder som tripper sikringen på land, og inverter er på så vil det tidsstyrte relleet bytte fra landstrøm til inverter når sikring på land går. Da stopper ladingen og inverteren leverer strøm til 220v anlegget ditt og tapper ned batteriene..

Ladingen fra kombien sjekker du bed å starte agregatet og se at den lader. Om batteriene er tomme skal den levere 100amp minst (gitt at det er en 100/2000 kombi)

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg ville også umiddelbart tenkt jordfeil, men du skriver i første avsnitt at du fikk beskjed om at båten trakk 2800W, hvordan fikk du den beskjeden? Har du noen form for overvåkning eller tillsvarende av strømtrekk?  Trekker båten 2800W uten at du har noen god forklaring så er det meget mulig at det er reelt overforbruk og ikke jordfeil.

Laderen er 100 amp. Den drar ikke 2800watt alene. Den drar kanskje 1600watt gitt at ladespenningen max er 14,4v og den har 90% virkningsgrad

men står vv bereder på og laderen slår inn på fullt fordi powersharing står på høyere amp enn sikringen på land så kan jo dette skje. 

@BingoBonzo   Oppskriften på raskt å ta livet av AGM batterier er å ha på konstant lading. Særlig om kombien din er innstilt på standard Mastervolt AGM ladesyklus med float på 13,8v. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Roger jo skrev for 22 timer siden:

Fikk du  ladet med generator? så er vel laderen friskmeldt og ja begynn med  landstrømkabelen.

Få tak i en elektriker. 

Ja, generatoren lader batteriene. Har lyst til å bruke noen timer selv for feilsøking før jeg ringer elektrikeren.

Joda 370 Sport - Solgt

Håp skrev for 22 timer siden:

Hvis den er lang, tynn, irret, delvis avskåret etc. kan det ta en stund før sikringen slutter å tro det er en varmekabel elns. Har du noen forbrukere ombord som trekker 2,8 kw? Trekkes det 2,8 kw når du bruker aggregatet?

Skal ikke ha noen så kraftige forbrukere såvidt jeg vet. Kabelen ser fin og hel ut, men skal ta en ekstra gjennomgang av kontaktene.

Joda 370 Sport - Solgt

O_K skrev for 21 timer siden:

Jeg ville også umiddelbart tenkt jordfeil, men du skriver i første avsnitt at du fikk beskjed om at båten trakk 2800W, hvordan fikk du den beskjeden? Har du noen form for overvåkning eller tillsvarende av strømtrekk?  Trekker båten 2800W uten at du har noen god forklaring så er det meget mulig at det er reelt overforbruk og ikke jordfeil.

Det var målinger som ble gjort på brygga av av pirmester. Vet ikke hvordan den ble foretatt. I følge mitt eget hodet skulle det ikke være mere enn maks 200W i forbruk.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Joda 370 Sport - Solgt

Bitteliten skrev for 22 timer siden:

Antar du har mulighet til å justere ned landstrøm trekket på MICC panelet. Sett den 2 amp under landsikringens amp. Da reguleres ladingen ned for ikke å trekke for mye strøm..

men er det en ren sikring på land eller en kombi sikring/jordfeilbryter? Første jeg tenker på er jordingsfeil på vv bereder. 

har du fysisk slått av inverteren?  det gjøres også på micc panelet 

Det er (om likt som på min NW420) et tidsstyrt relé som velger 220v inngang mellom inverter, landstrøm og generator. 
Om du har jordingsfeil på vv bereder som tripper sikringen på land, og inverter er på så vil det tidsstyrte relleet bytte fra landstrøm til inverter når sikring på land går. Da stopper ladingen og inverteren leverer strøm til 220v anlegget ditt og tapper ned batteriene..

Ladingen fra kombien sjekker du bed å starte agregatet og se at den lader. Om batteriene er tomme skal den levere 100amp minst (gitt at det er en 100/2000 kombi)

LItt usikker på type sikring på land, "vanlig" stolpe med 5 uttak. Kombien lader. Det virker som lader/inverter fungerer bra. Skal ta en ekstra sjekk av vvb. Men, selv med jordingsfeil på vvb så skal jo ikke den trekke strøm via inverter/batterier. 

Joda 370 Sport - Solgt

Jeg ville først prøvd å lade via en annen brygge, eller helst via en skilletrafo, som du kobler mellom uttaket på bryggen og landstrømskontakten din. Om det funker er det ikke usannsynlig at dette er et jordfeilsproblem.

De finnes flere muligheter med tilsvarende problemer som jeg skisserer her.

- VV tanken kan begynne å lekke strøm til jord når den er tilstrekkelig varm. Normalt skal jordfeilrele løse ut om det er i orden, men det kan være feil på dette

- Både du og en av nabobåtene kan ha tilsvarende med resultat at begge fasene kortsluttes. Enten ved lokalt jordplan ombord, eller via landstrømskabelen.

Hmmm, ikke lett å bli klok på dette.

3 dager siden var batteriene så lave at Shunten ikke registrerte de (mindre enn 6V) Fikk ladet de opp via generator, nå har de stått uten lading i 24t og har brukt ca 60Ah (som forventet).

VVB er slått på og alt ser 100% ok ut. Ingen sikringer i hverken båt eller brygge slår ut. 

Joda 370 Sport - Solgt

Tok en kjapp måling på de individuelle batteriene. 3 stk på 13.25V og 1 stk på 12.97V.

Tallene er ikke så viktige, men det at et batteri avviker er interessant.

Skal forsøke å bruke/lade noen sykluser og se om det siste evt stabiliserer seg på fast lavt nivå. Da bør jeg nok vurdere å bytte ut det.

Joda 370 Sport - Solgt

TrikkerN Lønning skrev 4 minutter siden:

Hei, 

Kurs 4 er en automatsikring uten jordfeilbryter.

Kurs 3 og 4 har felles jordfeilbryter.(den til venstre med testknapp)

Er det kun du som er påkoblet uttaket som et sikret med kurs 4?

Ja, kun meg på kurs 4

Joda 370 Sport - Solgt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...