Jump to content

Sikringen går, batteriene tømmes, Mastervolt system - Finner ikke årsak

BingoBonzo

Recommended Posts

Lars H. skrev 2 minutter siden:

Da misforsto jeg deg :crazy:, jeg overså feilskrivingen din der du skrev 200:thumbsdown: og ikke 200Ah :thumbsup: som du vel mente.

Ikke enig ?

Jeg skal trekke en strømstyrke på totalt 200A over en periode på 24timer. Dermed blir A riktig benevnelse og ikke Ah.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

BingoBonzo skrev 5 minutter siden:

Jeg skal trekke en strømstyrke på totalt 200A over en periode på 24timer. Dermed blir A riktig benevnelse og ikke Ah.

Det blir 2400 Watt. Hvis det er sant (?) kneler selvfølgelig batteriene når lanstrømmen går . .

Må være en misforståelse her . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Vel vel, deg om det BingoBonzo. Jeg er ikke filolog men elektroniker. Hvor stor batteribank har du forresten, - i Amperetimer (Ah)?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Vel vel, deg om det BingoBonzo. Jeg er ikke filolog men elektroniker. Hvor stor batteribank har du forresten, - i Amperetimer (Ah)?

Hverken filolog eller elektronikker her ?

Ah er jo en beskrivelse av batterikapasitet, A er jo hvor mye som brukes eller har blitt brukt. https://www.powersource.no/kalkulere-batterikapasitet-northstar-batterier/

Har forøvrig en bank på 600Ah AGM 

Joda 370 Sport - Solgt

BingoBonzo skrev 3 minutter siden:

A er jo hvor mye som brukes eller har blitt brukt

A er jo hvor mye som brukes (i øyeblikket)  = korrekt

Eller har blitt brukt (hos deg i løpet av 24 timer) = feil

Om du bruker (kjøleskap + + ) 8,3A i 24 timer har du forbrukt 200Ah.

men nå gidder jeg ikke å mase mer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

27 minutes ago, BingoBonzo said:

Ah er jo en beskrivelse av batterikapasitet, A er jo hvor mye som brukes eller har blitt brukt

Det er kun halvvejs rigtigt. "Ah" er en beskivelse af batterikapcitet (Ampere hours = Ampere Timer), og A er en beskivelse af det aktuelle forbrug. At tale om hvor mange A der "har blitt brukt" giver ingen mening. Læs besrivelsen i artiklen en gang til, for den er korrekt. Hvis du har haft et flow på 1A i en time, har du forbrugt 1Ah. Hvis du skal sammenligne med noget alle forstår, så sammenlign med vand. Ampere angiver hvor hurtigt vandet løber, Ah er størrelsen på spanden.

I skal have jere enheder korrekt for at undgå forvirring, for forvirring giver forvirrede råd og forvirret fejlsøgning. Lyt til Lars H, han har pejling på (elektrisk) strøm.

Dette smerter litt ?

@Lars H. har selvfølgelig rett, måtte gå et par ganger med meg selv + lese meg litt opp før jeg så lyset ? 

Takk, har lært litt mer i dag ?

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Joda 370 Sport - Solgt

BingoBonzo skrev 10 minutter siden:

Dette smerter litt ?

@Lars H. har selvfølgelig rett, måtte gå et par ganger med meg selv + lese meg litt opp før jeg så lyset ? 

Takk, har lært litt mer i dag ?

Den smerten håper jeg inderlig har gått over, det var ikke meningen. Men det er bedre å gå i lyset enn i mørket. Da er det bare å håpe på at du får en løsning på problememene dine. Ha en fin dag! :flag_bp:

Lars H. skrev 9 minutter siden:

Den smerten håper jeg inderlig har gått over, det var ikke meningen. Men det er bedre å gå i lyset enn i mørket. Da er det bare å håpe på at du får en løsning på problememene dine. Ha en fin dag! :flag_bp:

Takk for det @Lars H.og ditto! Rapporterer resultat av testingen i morgen.

Joda 370 Sport - Solgt

Der var jeg litt rask NilsPils, et eller annet 12V utstyr på 2400W trekker selvfølgelig 200A. :smiley: Jeg var litt for opphengt i "begrepsforvirringen" når det gjelder A og Ah. Heldigvis er det avklart at han ikke har en slik 2,4kW storforbruker på 12volt opplegget. :flag_bp:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Kjapp rapportering tilbake som lovet.

Batteriene har gått med forbrukere i ca 24 timer og ca 190Ah er gått med. Fjernet alle forbrukere og samtlige batterier lå da ved måling mellom 12.49V og 12.51V.

Så det kan kanskje ut som om jeg har sluppet unna med skrekken. Vil ikke tro at det er jordfeil, har sjekket og sikringen har ikke gått siden jeg begynte å teste.

Teori er at sikringen ble tatt, inverter begynte å servere strøm og sannsynligvis har en frostvakt eller 2 våknet og bidratt til å tømme batteriene. 

Joda 370 Sport - Solgt

Det høres bra ut, og kan være en sannsynlig forklaring på hva som skjedde. Da er det å tenke på hvilke 230V enheter som er koblet på inverteren og som kan trekke så mye strøm at batteriene kneler.

BingoBonzo skrev for 9 timer siden:

... Batteriene har gått med forbrukere i ca 24 timer og ca 190Ah er gått med.

Teori er at sikringen ble tatt, inverter begynte å servere strøm og sannsynligvis har en frostvakt eller 2 våknet og bidratt til å tømme batteriene. 

190Ah over 24 timer tilsvarer en strøm på 7,9A. Eller en effekt på 100W (+ egenforbruket på inverteren). Kan vel godt være et par frostvakter det :thumbsup:

Redigert av Bonus (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...