O_K Startet 9.April.2021 Del på Facebook Startet 9.April.2021 I forbindelse med oppgradering av det elektriske anlegget i båten så lurer jeg på om jeg skal benytte DIN-monterte rekkeklemmer, skrukoblinger eller koble forbrukere direkte på utgangen av bryter. Det er mange hensyn å ta her, og egentlig ingen fasit, men setter pris på innspill. Her er det jeg ser som fordeler og ulemper med rekkeklemmer + Bruk av rekkeklemmer gir ryddigere elektrisk anlegg, særlig om det er fler ledninger/forbrukere som går ut fra en bryter, da kan disse enkelt kan brokobles på rekkeklemmene + Det blir lettere å gjøre modifikasjoner og å koble på nytt utstyr på en kurs, er særlig en fordel på båter som vår med dårlig tilgjenglighet bak bryterene - Bruk av rekkeklemmer gir fler koblingspunkter, som igjen øker motstanden i kretsen, betyr en del med bare 12V "å ta av" - Bruk av rekkeklemmer fordyrer - Risiko for dårlig kontakt over tid pga vibrasjon (kanskje ikke et problem med fjerbelastede klemmer) Teller på knappene om jeg skal gå for Wago rekkeklemmer med hendel, eller bare koble alt rett på bryterene slik det er i dag. Per i dag er det en del av kursene som er koblet i kabelsko med viderekobling (kabelsko som har spade for ny kabelsko i tilleg til ledningsfeste). Ikke helt ideelt, med 2 kabelsko etter hverandre så blir det fort "lang arm" som gjør at det er lett å dra den løs når man fikler med andre ting, dessuten blir det veldig mye ledninger på en trang plass, men samtidig så har det virket så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Jeg jobber med konstruksjon og dimensjonering av elektriske tavler til skip. Hvilken løsning du skal gå for vil jeg ikke kommentere da det som du sier er både fordeler og ulemper med de. Men det jeg vil poengtere er at skruklemmer i båt er noe dritt og ikke langer tillatt brukt i skipstavler. Her er det kun fjærbelastede klemmer som brukes på de mindre kablene. På større kabler presses det kabelsko som boltes fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.