Grand Banks jr Startet 9.April.2021 Link til dette innlegget Startet 9.April.2021 Jeg vurderer å male litt i motorrommet. Det som er der er stort sett ren gelcoat, og det er jo bare bittelite som må males. Jeg gidder ikke male under motoren for det ser man jo uansett ikke (og det er topcoat der så greit å vaske). Vaske med aceton er jo greit. Regner med at det bør gjøres? Alternativer: Polyuretanlakk fra Biltema Bør jeg bruke epoxyprimer, eller henger slik lakk stort sett godt rett på gelcoat? Gelcoat fra Biltema Er det denne jeg bør blande noe voks i, for å få topcoat? Males det på som vanlig maling? Rulle/ pensel? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Hva med danboline? https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/batlakk/spesiallakk-550211/ https://www.international-yachtpaint.com/no/no/support/maling-rad-fra-ekspertene/peindre-votre-bouchain Redigert 9.April.2021 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 9.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 @enslagsgjest, takk for tips! Jeg trodde jeg måtte ha tokomponent for å tåle olje og diesel. Den der ser jo grei ut ? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Alma 26 Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Jeg brukte Epifanes bilgepaint https://www.epifanes.com/page/bildge-paint, med litt sliping som forarbeid. Ellers tror jeg polyuretan-lakken fra biltema fester seg fint : ) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 (redigert) Hvorfor blande inn nye materialer i skuta? Hvorfor ikke bruke det samme som er der fra før, som er topcoat (gelcoat med voks). Redigert 9.April.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Grand Banks jr skrev for 4 timer siden: Alternativer: Polyuretanlakk fra Biltema Bør jeg bruke epoxyprimer, eller henger slik lakk stort sett godt rett på gelcoat? Gelcoat fra Biltema Er det denne jeg bør blande noe voks i, for å få topcoat? Males det på som vanlig maling? Rulle/ pensel? Begge disse er gode alternativer, og jeg ville holdt meg til en av dem, men ikke nødvendigvis fra Biltema. Ut fra mine erfaringer hadde jeg nok gått for polyuretanlakk. Den er noe dyrere, men får en glattere overflate som er lettere å holde ren. Men legg minst to strøk, og vær obs på at den renner lett. Gelcoat/ topcoat er mer takknemlig å jobbe med. Og ja, du må blande inn voks i gelcoaten for å få topcoat. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Jeg gikk for polyuretanlakk fra Biltema i mitt motorrom. Betydelig glattere og lettere å holde ren enn gelcoaten som var der fra før. Og artig nok akkurat samme farge som Viksund brukte i 1978. Men rullene til Biltema er ikke gode til denne lakken, de løser seg opp! Gå for Jordans filtruller. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 index skrev 6 minutter siden: Jeg gikk for polyuretanlakk fra Biltema i mitt motorrom. Betydelig glattere og lettere å holde ren enn gelcoaten som var der fra før. Og artig nok akkurat samme farge som Viksund brukte i 1978. Men rullene til Biltema er ikke gode til denne lakken, de løser seg opp! Gå for Jordans filtruller. Skum rullene til Biltema løser seg opp i ganske så mye hehe Har kasta noen av disse i forbannelse her Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
index Svart 9.April.2021 Link til dette innlegget Svart 9.April.2021 Okkaby skrev Just now: Skum rullene til Biltema løser seg opp i ganske så mye hehe Har kasta noen av disse i forbannelse her Ikke bare skumrullene. De vanlige korthårede også. Overflaten blir helt piggete.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Princess V48 Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 (redigert) Jeg har malt opp noen rom under senger osv med Biltema sin polyuretanlakk. Før: Etter: Redigert 10.April.2021 av Princess V48 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 10.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Det var stor forskjell @Princess V48 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.