bOFFE1968 Startet 9.April.2021 Del på Facebook Startet 9.April.2021 Hei. Jeg har en halvplaner (Halco 26) og ønsker å montere giveren (se bilde) til kartplotter/ekkolodd innvendig i båten. Målte innvendig skrogvinkel foran i båten og denne var på over 40 grader. Tanken er å kjøpe et passende avløpsrør. Kappe en bit med vinkel som matcher skrogvinkelen slik at enden på røret som peker opp blir i vater. Denne rørbiten limer jeg fast til skroget med Tech7. I endelokket til avløpsrøret monterer jeg giveren på tilsvarende måte som man normalt sett ville gjort i skroget. Røret fyllet med passende væske (matolje/frostvæske). Lokket festes til røret. Vil dette fungere? Noe jeg bør tenke på? Andre forslag til løsning? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Fungerer det. Men du kan like godt støpe den fast med epoxylim. Fungerer akkurat like godt, og du slipper oljesølet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ida Marie III Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Kan også være smart og teste den først med en ballong fylt med vann der du skal ha den før montering... Om der er luftbobler i skroget oppdager du det før montering... Sitér dette innlegget Link to post
Optimist1 Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Hvorfor vil du montere den foran? Da vil den ikke være i vannet og dermed ikke fungere når du får litt fart. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Optimist1 skrev for 3 timer siden: Hvorfor vil du montere den foran? Da vil den ikke være i vannet og dermed ikke fungere når du får litt fart. Et godt poeng. Jeg ville hatt den langt bak og nær kjølen. For å unngå luftbobler under gange. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Familiesnekke Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Hvorfor ønsker du å benytte denne typen giver? Det finnes jo egne givere for innvendig montering; feks: https://seatronic.no/garmin-p79-dybdegiver-for-innvendig-montering?gclid=EAIaIQobChMIhJ7205ny7wIVlxh7Ch20zQHnEAQYBCABEgJV5vD_BwE Om du får et signal og en verdi på displayet; kan du stole på den? Det ligger vel en algoritme bak tolkningen av signalet; vil den regne riktig når du får en ekstra refleksjon? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.April.2021 Del på Facebook Svart 9.April.2021 Ja, det vil den. Og transduceren er den samme, om den er beregnet for innvendig eller utvendig montering. Jeg har en hekkgiver limt i epoxy innvendig nå f.eks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
abbor Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 P79 er et bra valg hvis en ønsker innvendig svinger, anbefaler ikke å lime en hekksvinger på innsiden av skroget. En svinger i en tank fyllt med veske vil fungere bedre. Sitér dette innlegget Link to post
bOFFE1968 Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Takk for tilbakemeldinger. Godt poeng vedr å montere giveren lengre bak for å sikre at den er i vannet under fart. Har sett på P79, men slo den fra meg pga av at skrogvinkel foran i båten var så stor, men det er mulig jeg kan bruke den hvis jeg monterer giveren lengre bak. Skal sjekke det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.