Jump to content

Montere gjennomgående giver innvendig. Kan jeg gjøre det på denne måten?

bOFFE1968

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en halvplaner (Halco 26) og ønsker å montere giveren (se bilde) til kartplotter/ekkolodd innvendig i båten. Målte innvendig skrogvinkel foran i båten og denne var på over 40 grader. Tanken er å kjøpe et passende avløpsrør. Kappe en bit med vinkel som matcher skrogvinkelen slik at enden på røret som peker opp blir i vater. Denne rørbiten limer jeg fast til skroget med Tech7. I endelokket til avløpsrøret monterer jeg giveren på tilsvarende måte som man normalt sett ville gjort i skroget. Røret fyllet med passende væske (matolje/frostvæske). Lokket festes til røret. 
Vil dette fungere? Noe jeg bør tenke på? Andre forslag til løsning?

3E319EAF-24B6-4989-80E2-1E5331252B6D.jpeg

Optimist1 skrev for 3 timer siden:

Hvorfor vil du montere den foran? Da vil den ikke være i vannet og dermed ikke fungere når du får litt fart.

Et godt poeng. Jeg ville hatt den langt bak og nær kjølen. For å unngå luftbobler under gange.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hvorfor ønsker du å benytte denne typen giver? Det finnes jo egne givere for innvendig montering; feks:

https://seatronic.no/garmin-p79-dybdegiver-for-innvendig-montering?gclid=EAIaIQobChMIhJ7205ny7wIVlxh7Ch20zQHnEAQYBCABEgJV5vD_BwE

Om du får et signal og en verdi på displayet; kan du stole på den? Det ligger vel en algoritme bak tolkningen av signalet; vil den regne riktig når du får en ekstra refleksjon?

Takk for tilbakemeldinger. Godt poeng vedr å montere giveren lengre bak for å sikre at den er i vannet under fart.  
Har sett på P79, men slo den fra meg pga av at skrogvinkel foran i båten var så stor, men det er mulig jeg kan bruke den hvis jeg monterer giveren lengre bak. Skal sjekke det. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...