BØstrøm Startet 10.April.2021 Link til dette innlegget Startet 10.April.2021 Noen som kjenner dette utstyret? Jeg skal bruke batteryswitchen som sikkerhet mellom Lithium batteribank, og blybatteribank. Rec BMS skal gi signal ved feil, og kutte strømmen fra batteribanken. Jeg har en bluesea switch fra før, men mener den het 7700, og den er ikke optimal for oppgaven. Laget noe elektronikk med vekslende releer osv, men vil forenkle hele greia. 7713 har kun minus, og gul ledning til ledpære i bryter, samt « +12V DC to close» Jeg forstår det slik at for at strømmen skal passere bryteren, må 12 v være tilkoblet denne hele tiden. Fra REC leser jeg at de har to sikrede releutganger. En NO, og en Normally closed. Dette er merket på ledningene ut fra BMSn. Jeg tenker da at strømmen må gå fra normally closed releet, til batteryswitc pluss, og at denne kutter strømmen ved uregelmessigheter innstilt fra Farco. Det virker jo ganske enkelt, men grunnen til at jeg spør, er at i reklamen for Blue Sea står det at 7713 er velegnet der ett rele med normally open er påkrevd. Dessuten har jeg rotet med normalt åpen og lukket før, og ønsker å være helt sikker. Trodde det var ett enkelt spørsmål, og ringte til Farco, men han jeg snakket med sa han ikke hadde peiling. Det skal sies at jeg kan være dårlig på å spørre, da dette er utenfor mitt normale kunnskapsområde(men jeg synes det er interessant, og ønsker kjennskap til elektronikken ombord, av sikkerhetsgrunner) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.April.2021 Link til dette innlegget Svart 10.April.2021 Høres ut som du har oppfattet riktig. Det du trenger å vite, er om rele kontakt NC på BMS kan drive blue sea releet direkte, eller via et lite rele. Om BMS er beregnet på en alarmlampe, er det ikke sikkert den kan drive et såpass kraftig rele direkte. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Jeg hadde tidligere et liknende oppsett. 7713 relene fungerer ganske likt vanlige releer, + på control og de slår inn. Fjern plussen derfra, og de bryter. De har en manuell override som gjør at om du har slått over "bryteren" i toppen så må de resynces. En ganske enkel afffære, men verdt å huske på når ingenting virker ;) Styrestrømmen ved skift på 7713 er såpass høy, (7A peak) så jeg brukte et lite styrerele på "CH relay NO", og strømmen det releet switcha var Control fra bryteren som følger med releet. På den måten kunne jeg legge opp bryteren til styreposisjon, og ta ladingen offline med bryteren, mens BMS hadde siste ord om banken var over HVC. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Det var sikkert ett flott svar, men jeg sliter med å forstå hvor strømmen går. På tegningen vedlagt, er releet du sikter til, firkanten midt i bildet, med 6kontaktpunkter? Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Kanskje noen kan lage en enklere skisse til meg, tilpasset mitt opplegg. I mitt tilfelle har jeg en lithiumbank, som er koblet til blybank med denne batteryswitchen imellom. (7713) Jeg tenker å bruke NC releutgang fra BMS, som skal gi 12 volt til switchen, og koble vegg styrestrømmen når spenningen blir for høy/lav på Lithium, eller andre uregelmessigheter. Hva betyr forresten SPDT og SPST som blue sea bruker som forkortelser? Det får stå sin prøve at jeg blottlegger mangelen på kunnskap her. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 18.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 SamH skrev On 14.4.2021 at 8.44: De har en manuell override som gjør at om du har slått over "bryteren" i toppen så må de resynces. Dette er jeg også usikker på om jeg forstår helt. Jeg tenkte på problemet med at bms ville prøve å koble lithiumbanken inn hvis jeg valgte å koble den fra, og regner med at det er her jeg mister tråden. På 7700 switchen jeg har fra før, kan jeg koble inn og ut, så lenge knappen er vridd til på posisjonen, men her var switchingen bare med impuls, og ikke strøm eller ikke strøm. Vil 7713 også vri knappen, slik at den ikke kan kobles automatisk inn igjen, med mindre jeg vrir knappen til på stillingen? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Tygg på denne en stund. Pin-nummer og sånn er ikke editert, så ikke heng deg opp i det. Dash/Remote switchen får + fra fellesledningen fra 7713, men funksjon lik som tegning. Tegningen du viser til over er ikke den jeg bruker, jeg bruker den de kaller "Tinned" Brytere: osv. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 Sitsen i tegningen min over er BMS Charge relay NO BMS bryter av, Dashboard bryter av, 7713 er open. Switcher du BMS på med BMS bryter og ingen alarmsituasjoner finnes, closer charge releet og setter spenning på det eksterne signalreleet. Fordi Dashboard switchen er åpen, er også 7713 åpen og heller ingen kobling mot LFP. Switcher du dashboard på nå, setter du spenning på 7713, og LFP kobles til lading/forbruk. Om BMS switches av, eller om en alarmsits intreffer brytes spenningen til signalreet og 7713 kobler LFP fra. Det uansett om dashboard bryteren er på. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 (redigert) Har en HVC alarm inntruffet vil BMS chargereleet koble fra, spenning til signalrele bortfall og 7713 koble fra. Det samme om en LVC inntreffer. En oppnår ikke annet der og da en at situasjonen ikke får videreutvikle seg. For å håndtere en HVC sits, stopp motor/lading, fyr opp inverter eller andre forbrukere og slå inn 7713 manuellt. Ved en LVC, stopp forbruk, start lading, slå inn 7713 manuellt. Redigert 18.April.2021 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.April.2021 Link til dette innlegget Svart 18.April.2021 7713 har en vridbryter, og i midten av denne, en trykknapp. 2 i 1 altså. For at releet skal slås inn manuellt må bryteren vris OG knappen trykkes ned. Om bryteren vris tilbake igjen spretter trykknappen opp, og releet bryter. For å resette releet slik at det virker med "fjernstyring" må bryteren vris, knappen IKKE trykkes inn, og dashboard switchen skrues av. Led'ene i switchen blinker når den er ute av sync, og lyser fast når den er i kontroll. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 Jeg tygger på dette, så jeg ikke får sove. Trodde først at «tinned» tegningen gjaldt 7700 switchen, i og med at den var tegnet med flere ledninger, som jeg nå ser ikke er i bruk. Forvirrende..... Tror jeg begynner å skjønne det. Gir jo mening til reklamen om at switch 7713 passer der ett NO relay are desired. Virker som du har kontroll på dette. Du burde vel egentlig designet hele ladesystemet mitt. Ulempen er at da hadde forståelsen min vært like svak. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 I bunn og grunn er denne måten superenkel, du fikser det lett selv. Jeg hadde som sagt dette tidligere, men har erstattet det med et langt mer komplisert oppsett bestående av 3 stk 7713, et eget relekort for hver av dem, og en Arduino som "tolker" charge/discharge fra RecBmsen og styrer releene iht til koden. det virket kjempesmart da jeg begynte med det, men jeg har begynt å lure på om jeg skal gå til bake til 1-rele oppsettet igjen, det er bare så mye mer oversiktlig og greit å ha med å gjøre.. Til daglig med 1-rele systemet er det bare knappen på dashbordet som er greia. På landstrøm er LFP offline, underveis, eller på kroken, online. På vei inn igjen etter noen dager ute,går for motor, lader LFP til lagringsspenning, noe rundt 40-50%, og skrur switchen av, LFP offline. Blybanken er buffer når releet slår ut, og om Multiplusen treger litt ekstra puff på landstrøm er også blyet der og hjelper til. Er jeg ikke i båten, skrur jeg av BMSen også, da er LFP-banken isolert og ingen strømtrekk fra LFP whatsoever. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 19.April.2021 Link til dette innlegget Svart 19.April.2021 (redigert) Oppdatert med litt ledningsfarger, merking og nummerering. Husk latchen mellom 3 og 8 på bryteren, ellers vil ikke begge ledene der virke. **oppdatert med kabling for Discharge releet, LVC. De forskjellige alarmstatene og releenes posisjon finner du på s 25 og nedover her: http://www.rec-bms.com/datasheet/UserManual_ABMS.pdf Redigert 19.April.2021 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Jeg tygger på dette, så jeg ikke får sove. Trodde først at «tinned» tegningen gjaldt 7700 switchen, i og med at den var tegnet med flere ledninger, som jeg nå ser ikke er i bruk. Forvirrende..... Tror jeg begynner å skjønne det. Gir jo mening til reklamen om at switch 7713 passer der ett NO relay are desired. Virker som du har kontroll på dette. Du burde vel egentlig designet hele ladesystemet mitt. Ulempen er at da hadde forståelsen min vært like svak. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Noen ganger skjønner jeg tegningen, og så glipper det litt for meg. Må alltid vribryteren med en knapp i midten resettes etter en utkobling fra BMS? Slipper man resetting ved bruk av bryter? Dvs, kan man koble inn og ut via bryter, uten å fysisk måtte ned på batteriswitchen for å vri frem og tilbake? Tegningen din forutsetter bruk av NO releer. Vil da batteribanken fortsatt stå tilkoblet hvis BMS skrues av eller svikter? Mitt opplegg er nesten identisk med slik du har tegnet det. I tillegg har jeg en ekstra dynamo, som står koblet med pluss inn mellom blybank og lithiumbank. Før blybanken er det da en MosFet diode. Den er på 200A. Hvis BMS kutter vekk lithium under lading, er det da ett problem at dynamoens peak må gå igjennom en diode? I mellom bly og lithium har jeg enda en diode med 0,7volts spenningsfall. Hvis lithium kobles vekk pga overspenning, og senere kobles inn ved lav spenning på blybanken, kan dette skade blybanken med for mange A? Blybanken er på 500AH pluss 200AH til start med VSR. Lithiumbanken er 1000AH i 12 Volt. To spørsmål til: orker du å svare på alt dette? Og: når blir ladesystem med lithium inkludert en religion? Det som er litt gøy, er at jeg anskaffet lithiumbatterier, fordi jeg var lei av å følge med på volt og forbruk, etter 30 år med forskjellige båter, bruksmønster, forbruk, osv. Nå har jeg tangamperemeter, og måler på en og en ledning, ettersom fyllingsgraden på batteribanken endrer seg. Der jeg sitter i dekksalongen kan jeg hele tiden følge med på ett meter som skifter mellom volt på de forskjellige bankene, og ett eget display, kjøpt som ekstrautstyr til Rec BMSn. Tangamperemeteret gir det største kicket. Det grenser ihvertfall til det religiøse, å følge strømmens vandring mellom 2 dynamoer, 3 batteribanker, og lading med dynamoer, kontra bare batterilader, og alle parametere som nevnt med fyllingsgrad, forbruk, osv. Til tider har det vært ihvertfall en ny hobby, på grensen til en helt ny livsstil. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Dessuten så ønsker jeg meg alltid flere AH til Jul. Lithium overgår lett vindmølle og solceller i kost/nytte effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Fantastisk ? Om jeg skal si noe her så kan jeg ikke forstå annet enn at 7713 er egnet til oppgaven. Det vil være sammenkoplet/krets sluttet så lenge det får +12V fra releutgang på REC og åpne når denne faller bort. Fordi det trekker så høy strøm når det opereres (7A) så må du som @SamH sier ha et hjelperele mellom da REC releutgang er spesifisert til 0.7A v60V DC/sikret med 2A sikring. 7700 er vel bi-stabilt og vil være mindre ‘fail safe’. Ser også at det må være fullt mulig å lage en fattigmanns BMS selv med en liten mikrokontroller og et ADC kort samt noen slike 7713 el tilsvarende brytere. Får se når AGM banken min blir sliten. @BØstrøm: Oppfordrer deg til å lage et elskjema. Blir veldig mye enklere å svare på spørsmålene da. Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 20.April.2021 Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 BØstrøm skrev 1 time siden: Må alltid vribryteren med en knapp i midten resettes etter en utkobling fra BMS? Nei, ikke nødvendigvis. Om et(eller begge) av de 2 BMS-interne releene jeg viser i siste tegning slår ut pga av en alarmstate, vil det bryte spenningen til det lille eksterne signalreleet. Dette releet brukes også i NO, og dermed kobler det da fra styrestrømmen til 7713, akkurat som om det skulle vært den manuelle bryteren. Er det for høy temp som slår ut de interne releene vil det rette seg automatisk når den er på stell igjen. Men, for å fikse en HVC/LVC så må du tappe eller fylle banken, BMSn resetter ikke releene før det er iorden, og har du ingen annen måte å gjøre det på enn gjennom det anlegget som er, så må du overstyre med bryteren, og da mister du synk og må etterpå resette. Men, om du ofte har en HVC/LVC sits, må du fikse årsaken til at det faktisk skjer, det skal i prinsipp ikke skje med mindre du har en feil et annet sted. Regulatorkonfig/lading peker seg ut som en plass å begynne, og jeg har ikke tatt med det her. BØstrøm skrev 1 time siden: Slipper man resetting ved bruk av bryter? Dvs, kan man koble inn og ut via bryter, uten å fysisk måtte ned på batteriswitchen for å vri frem og tilbake? Om du kobler til og fra med remote switchen trenger du ikke resette. Resetten må gjøres når bryter og 7713 har vært i usynk. BØstrøm skrev 1 time siden: Tegningen din forutsetter bruk av NO releer. Vil da batteribanken fortsatt stå tilkoblet hvis BMS skrues av eller svikter? Tegningen viser de 2 BMS-interne releene brukt som NO, og 1 eksternt rele også brukt som NO. Om BMS skrues av med powerswitchen tegnet under den, går de 2 interne releene i sin N stilling, altså Open, og bryter strømmen til det eksterne releet. Dermed åpner også 7713 og LFP går offline. Ved svikt i BMS kan egentlig hva som helst skje, men sannsynligheten for at de interne releene finner sin N stilling er rimelig stor, og dermed kobler 7713 antagelig ut som over. En ting til her, det er at det lille ekstrareleet, det står med spenning på spolen veldig lenge av gangen, det blir dermed litt varmeutvikling, og kjipe releer av typen biltema, ali og liknende bruker ikke jeg der. Kvalitetsgreier til ekstralys på bil er noe å se etter. Hella f.eks. BØstrøm skrev for 1 time siden: Hvis lithium kobles vekk pga overspenning, og senere kobles inn ved lav spenning på blybanken, kan dette skade blybanken med for mange A? En skal aldri si aldri, men det skal godt gjøres.. Det er veldig liten spenningsforskjell mellom Bly og LFP, i værste fall kanskje et par volt i hvile, så fort du pøser på med potensiell høy strøm fra LFP stiger spenningen nær momentant på blybatteriet, og det "stritter imot" en skadelig høy strøm. Bruk bekymringen på noe annet ;) Og her en liten attåtkladd, hvor jeg har hengt på litt av forbrukssiden som det ser ut hos meg. Som du ser om jeg tar LFP offline er den fullstendig isolert fra resten, og landstrømslading kan oppføre seg som om det er bare AGM i kretsen. Jeg har en 240A dynamo så jeg gidder ikke lade LFP med landstrøm, men jeg kan om jeg må. Dynamoen er regulert som om det bare er LFP i kretsen og jeg trenger ikke tenke på noe mer der egentlig underveis. AGMene får litt lavere og kortere lading fra dynamo en optimalt, men det tåler de, og jeg, godt. Blybanken er alltid tilkobla, den står ikke engang bak noe skille, dynamoen har gode dager. Med blybanken bak skille, har jeg ødelagt 2 Prosplit og en Argofet fordi 7713 har slått ut under dynamolading, gidder ikke det mer. BØstrøm skrev for 2 timer siden: Og: når blir ladesystem med lithium inkludert en religion? Som ateist. Not happening. BØstrøm skrev for 2 timer siden: orker du å svare på alt dette? Joggu ;) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 20.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.April.2021 Bra svart! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.