navid Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Hehe, ja spennende dette. Fin underholdning på en søndag i godstolen, gudstjeneste i radioen med hentetråd Kragerø/Stavanger og demontering av propellflens på båtplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 Yes yes Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Se det, ja. Brukte du varme også? Hvordan ser enden av akslingen ut, bilde av den og? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Bra jobba med trdisjonelt god backup fra BP . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 Lars H. skrev 1 time siden: Se det, ja. Brukte du varme også? Hvordan ser enden av akslingen ut, bilde av den og? Brukte en god del varme og varmet rundt hele. Men fy pokker hvor den satt. Den kom mm for mm. Det var ikke kon på den. Jeg er hjemme en tur for å rengjøre delene før jeg setter dem sammen igjen. Men skal få tatt noen bilder når jeg kommer ned i båten igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 NilsPils skrev 58 minutter siden: Bra jobba med trdisjonelt god backup fra BP . . . Takker og uten TVIL med god hjelp fra folket her. Så en stor TUSEN TAKK for alle gode tips og til @Roger jo som møter meg på vegen med avtrekker. Dessverre ble den bittelitt for stor, men setter stor pris på hjelpen Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 Ikke ferdig med monteringen. Ser at det har blitt brukt feil bolter og må kjøpe nye i morgen. Får sikkert ikke tak i tommes, som det skal være. Men er sikkert innafor med mm også. Nå er det rengjort og delvis satt på plass. Så blir det en ny økt etter jobb i morgen... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Dette så bra ut. Hva har du gjort/brukt for å få bort rust på flensen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger og Olina Svart 11.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2021 (redigert) Lars H. skrev 4 minutter siden: Dette så bra ut. Hva har du gjort/brukt for å få bort rust på flensen? Takk for det Stålbørste på drill og vinkelsliper Lars H Pluss Autosol Redigert 11.April.2021 av Roger og Olina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Ups, da husket jeg feil ang kon... er jo en del år siden jeg byttet motorene. . Flott å se at du fikk den av...da er det vel bare en til...og nå har du jo taket på det.. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Når du først holder på nedi der nå, så anbefaler jeg deg å fått tatt en sjekk på opprettingen også. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Ja, opprettingskontroll! Og, i og med at du har kile og at boltene går innom propellakslingen, dra på et tyyynt lag med aluminiumspasta, så slipper du at navet ruster fast igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Andora Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Et lite tips, når du har 2 slangeklemmer side om side er det lurt å snu en hver vei så skruene blir 180' over for hverandre, da får du en jevnere stamming på slangen. Sitér dette innlegget Link to post
4l64tro55 Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Hva med å sette på en pipe/langpipe på den merkede bolten og skru sammen flensene med lengre bolter? Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 11.April.2021 Del på Facebook Svart 11.April.2021 Roger og Olina skrev for 7 timer siden: Ikke ferdig med monteringen. Ser at det har blitt brukt feil bolter og må kjøpe nye i morgen. Får sikkert ikke tak i tommes, som det skal være. Men er sikkert innafor med mm også. Nå er det rengjort og delvis satt på plass. Så blir det en ny økt etter jobb i morgen... Hva slags tomme størrelse og lengde skal du ha på bolter? Mulig jeg har liggende noen som passer. Eller om du kjenner noen som jobber på Rafnes Klor / VCM eller Etylen fabrikken som ligger like ved deg så har de i A4 kvalitet. Har fått tak i der selv noen ganger når jeg har vært i beit. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2021 The Saint skrev for 5 timer siden: Hva slags tomme størrelse og lengde skal du ha på bolter? Mulig jeg har liggende noen som passer. Eller om du kjenner noen som jobber på Rafnes Klor / VCM eller Etylen fabrikken som ligger like ved deg så har de i A4 kvalitet. Har fått tak i der selv noen ganger når jeg har vært i beit. Kjenner ingen som jobber der dessverre. Skal få målt litt mer i dag, men mener å huske at Biltema har noen sett med tommes bolter? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2021 Andora skrev for 7 timer siden: Et lite tips, når du har 2 slangeklemmer side om side er det lurt å snu en hver vei så skruene blir 180' over for hverandre, da får du en jevnere stamming på slangen. Godt tips, det burde jeg nok ha gjort ja.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2021 Ida Marie III skrev for 9 timer siden: Ups, da husket jeg feil ang kon... er jo en del år siden jeg byttet motorene. . Flott å se at du fikk den av...da er det vel bare en til...og nå har du jo taket på det.. Håper at jeg slipper det. Tror denne er byttet for en stund tilbake. Men må selvfølgelig sjekkes ut Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 12.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2021 bellen skrev for 8 timer siden: Når du først holder på nedi der nå, så anbefaler jeg deg å fått tatt en sjekk på opprettingen også. Det er helt sikkert en god plan. Men det har jeg ingen kunnskap eller utstyr til hvordan det gjøres... Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Kjenner ingen som jobber der dessverre. Skal få målt litt mer i dag, men mener å huske at Biltema har noen sett med tommes bolter? Bare et lite innspill fra sidelinja: Det ser ut til å være en klemflens der kun friksjonen mellom flensene overfører kraften til propellakselen. Da tror jeg det er avgjørende å bruke riktig kvalitet på skruene sammen med riktig forspenningsmoment. Gjøres dette feil er jeg redd du kan få problemer seinere, i verste fall vil alle skruene kunne klippes rett av. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Olevine skrev 10 minutter siden: Bare et lite innspill fra sidelinja: Det ser ut til å være en klemflens der kun friksjonen mellom flensene overfører kraften til propellakselen. Da tror jeg det er avgjørende å bruke riktig kvalitet på skruene sammen med riktig forspenningsmoment. Gjøres dette feil er jeg redd du kan få problemer seinere, i verste fall vil alle skruene kunne klippes rett av. Nei, der er vel kiler også...? Men enig, bør være god kvalitet på boltene... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Roger og Olina skrev for 3 timer siden: Det er helt sikkert en god plan. Men det har jeg ingen kunnskap eller utstyr til hvordan det gjøres... Det er vel ikke noe problem, kunnskapen finnes jo her. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Lazyjack skrev Just now: Det er vel ikke noe problem, kunnskapen finnes jo her. Sant nok... Å konstatere at der er feil på avretting, ved å måle med en følekniv mellom flensene greier de fleste... Men å begynne å avrette med justering på de rette labbene er kanskje ikke fult så lett når en overhode aldri har forsøkt det.. Dette kan du få hjelp til når du er kommet på sjøen...det bør uansett gjøres når båten ligger på sjøen og ikke på land.. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 12.April.2021 Del på Facebook Svart 12.April.2021 Ida Marie III skrev 42 minutter siden: Nei, der er vel kiler også...? Men enig, bør være god kvalitet på boltene... Det er vel ikke kiler mellom flensene, bare kile mellom flens og aksel såvidt jeg kan se ut fra bildene. Kraften fra flensen på gearsiden overføres til motstående flens vha friksjonen som oppstår mellom de ro flensene når de klemmes hardt nok sammen, og det er her skruekvaliteten er viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.