Roger og Olina Startet 10.April.2021 Del på Facebook Startet 10.April.2021 Jeg må bytte en råtten gummibelg og for å kunne gjøre det, så må jeg trekke ut akselen 30 cm. Men jeg får ikke av endestykke? Ikke tør jeg slå på dette heller, så ender jeg vel med å bøye hele akselen. Så lurte jeg på om jeg kanskje måtte slå akselen forsiktig innover for å frigjøre splinten? Dette har jeg ikke forsøkt, men har ikke lyst til å føle meg frem her heller. Så gode tips mottas med takk 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Får du plass til en avtrekker, kan det gå sammen med å varme opp flensen Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Har forsøkt flere. Men det er ikke plass Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Er det ikke et spor du kan slå ned en meisel eller noe i om du vrir den 90 grader? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
bellen Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Mellom der du klemmer sammen flensen mot aksel er det vel noen åpne spor? Slå inn en meisel eller et flatt skrujern på hver side, så kan du slå forsiktig på flensen. Da tipper jeg den kpmmer lett. Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Hvis noen metoder som er nevnt ikke lykkes To litt lange bolter som går gjennom hullene i flensene med muttre. Så en kort bolt som plasseres i sentrum f.eks 12 x 30 mm. Da er det bare å skru på mutrene vekselvis og flensen kommer av. Jeg håper dette var forståelig. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 (redigert) En annen måte, litt mer kontrollert enn å slå: Hvis du lager deg en plate i minimum 12 mm stål. Borer fire hull tilsvarende hullene i navet du skal ha av. Setter en stor mutter, eller et eller annet mellom platen og akslingen. Strammer til de fire boltene som du på forhånd har montert gjennom hullene. Skrur til. Hvis navet da ikke kommer, forsøk å varme navet med propanbrenner, eller noe slikt. Hvis du ikke gidder å lage plate, bruk navet som sitter på giret. Legge en mutter mellom, osv. Dette er en metode som må brukes med forsiktighet, slik at nav(ene) ikke bøyer seg. Denne metoden er dog mindre hasardiøs enn å legge en avtrekker over flensen. Redigert 10.April.2021 av Jernbåten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 TF skrev 9 minutter siden: Hvis noen metoder som er nevnt ikke lykkes To litt lange bolter som går gjennom hullene i flensene med muttre. Så en kort bolt som plasseres i sentrum f.eks 12 x 30 mm. Da er det bare å skru på mutrene vekselvis og flensen kommer av. Denne metoden fungerer garantert, men gjerne kombinert med varme. Men vær obs på en ting. Bruk en skrue i hvert hull, og trekk til vekselsvis på de fire skruene slik at kraften fordeles jevnt, hvis ikke kan du få en skjevhet i flensene med påfølgende vibrasjoner i aksel. @Jernbåten; bra metode det også, men i prinsippet det samme forslaget som @TF kom med... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Viksund Bravo skrev 44 minutter siden: Er det ikke et spor du kan slå ned en meisel eller noe i om du vrir den 90 grader? Jo, det er to smale spor. Jeg forsøkte å slå forsiktig inn en skrutrekker og "bikke" litt og spissen på skrutrekkeren knakk Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 TF skrev 18 minutter siden: Hvis noen metoder som er nevnt ikke lykkes To litt lange bolter som går gjennom hullene i flensene med muttre. Så en kort bolt som plasseres i sentrum f.eks 12 x 30 mm. Da er det bare å skru på mutrene vekselvis og flensen kommer av. Jeg håper dette var forståelig. Forsøkte det også, men plata som jeg bruke - bøyde seg. Men jeg festet riktignok på kun 2 av 4 skruehull... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Jernbåten skrev 10 minutter siden: En annen måte, litt mer kontrollert enn å slå: Hvis du lager deg en plate i minimum 12 mm stål. Borer fire hull tilsvarende hullene i navet du skal ha av. Setter en stor mutter, eller et eller annet mellom platen og akslingen. Strammer til de fire boltene som du på forhånd har montert gjennom hullene. Skrur til. Hvis navet da ikke kommer, forsøk å varme navet med propanbrenner, eller noe slikt. Hvis du ikke gidder å lage plate, bruk navet som sitter på giret. Legge en mutter mellom, osv. Dette er en metode som må brukes med forsiktighet, slik at nav(ene) ikke bøyer seg. Denne metoden er dog mindre hasardiøs enn å legge en avtrekker over flensen. Ja, jeg har tenkt på noe av det samme. Må bare se om jeg har en plate som er tykk nok.. Jeg tenkte å bore ett senterhull og fire hull til der boltene er. Så sveiser jeg på en 13mm mutter i senter og spenner plata fast og bruker en 13mm bolt i senter. Da risikerer jeg vel ikke å bøye navet? Varme opp og skru på senterbolten. Burde hatt fin-gjenget, men det har jeg nok ikke i denne dimensjonen. Kanskje skru på en 13mm mutte i enden på bolten også, slik at flaten blir større? Forsøkte i dag å varme med denne: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/lodding/gassdrevet-loddeverktoy/brenner-til-blandingsgass-218540/ Men fikk kanskje ikke nok varme? Jeg har dette settet også: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/gassveiser/gassveiseapparat-218530/ Burde jeg heller bruke det og varme en god del mer? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Roger og Olina skrev 11 minutter siden: Jo, det er to smale spor. Jeg forsøkte å slå forsiktig inn en skrutrekker og "bikke" litt og spissen på skrutrekkeren knakk Prøv å slå skrujernene godt inn og prøv å få til et mothold på andre siden. Du klarer ikke å slå akslingen skjev. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 hva er hullavstanden til flensen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 bellen skrev 5 minutter siden: Prøv å slå skrujernene godt inn og prøv å få til et mothold på andre siden. Du klarer ikke å slå akslingen skjev. Kan jo ta med meg noen treklosser å legge under kanskje og ta å slipe til en meisel? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Er det gjenger tvert i mellom på de to boltene du har skrudd ut? så kan du skru boltene inn andre veien og tre inn en tynn blikkplate i sporet Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Roger jo skrev 12 minutter siden: hva er hullavstanden til flensen Det er jeg usikker på, så det må je evnt måle Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 (redigert) har en Flens med hullavstand 125mm og med 1" senterbolt, halvparten av en propellavtrekker jeg har laget. den kan du få låne og eventuelt borre 4 nye hull Mulig du har plass til hele avtrekkeren Redigert 10.April.2021 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
husky dane 85 Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Har du eit bilde motsat veg fra gir og akterover? Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Siste innlegg mistenker tydeligvis det samme som meg ,en bolt inn i akselen lik den inn i flensen mot motor.Har ikke sett den type flens før men alt er mulig.Avtrekker kan du glemme med den avstanden . Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Roger jo skrev 56 minutter siden: har en Flens med hullavstand 125mm og med 1" senterbolt, halvparten av en propellavtrekker jeg har laget. den kan du få låne og eventuelt borre 4 nye hull Mulig du har plass til hele avtrekkeren Det høres ut som en god plan. Sender deg en IM Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Dumt spørsmål, men spør likevel, siden det er så kort tid siden du fikk båten hjem. Du står på land? Blir så mye vann ellers, når du bytter gummibelg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 mawilu skrev 8 minutter siden: Siste innlegg mistenker tydeligvis det samme som meg ,en bolt inn i akselen lik den inn i flensen mot motor.Har ikke sett den type flens før men alt er mulig.Avtrekker kan du glemme med den avstanden . mawilu skrev 8 minutter siden: Siste innlegg mistenker tydeligvis det samme som meg ,en bolt inn i akselen lik den inn i flensen mot motor.Har ikke sett den type flens før men alt er mulig.Avtrekker kan du glemme med den avstanden . husky dane 85 skrev 26 minutter siden: Har du eit bilde motsat veg fra gir og akterover? Nå sitter jeg i sofaen med en noe kranglete rygg, så nei har ikke flere bilder her og nå. Har sett etter om det kan være noe mer låsing, uten å kunne se at det er det. Men kan det være at den låser på splinta? Slik at flensen må slås litt akterover slik at en kan ta ut splinten som ligger i kjilesporet? Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Gullfisk skrev 1 minutt siden: Dumt spørsmål, men spør likevel, siden det er så kort tid siden du fikk båten hjem. Du står på land? Blir så mye vann ellers, når du bytter gummibelg. Står på land Ellers så hadde det vært mye vann ja Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 10.April.2021 Del på Facebook Svart 10.April.2021 Bedre å spørre en gang for mye Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 10.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2021 Gullfisk skrev 3 minutter siden: Bedre å spørre en gang for mye Opp måtte den ja... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.