Jump to content

Får ikke av endestykket fra propellakselen... bilder

Roger og Olina

Recommended Posts

Lars H. skrev 1 time siden:

Se det, ja. Brukte du varme også? Hvordan ser enden av akslingen ut, bilde av den og?

Brukte en god del varme og varmet rundt hele. Men fy pokker hvor den satt. Den kom mm for mm. Det var ikke kon på den. Jeg er hjemme en tur for å rengjøre delene før jeg setter dem sammen igjen. Men skal få tatt noen bilder når jeg kommer ned i båten igjen.

Roger og Olina skrev for 7 timer siden:

Ikke ferdig med monteringen. Ser at det har blitt brukt feil bolter og må kjøpe nye i morgen. Får sikkert ikke tak i tommes, som det skal være. Men er sikkert innafor med mm også. Nå er det rengjort og delvis satt på plass. Så blir det en ny økt etter jobb i morgen...

Hva slags tomme størrelse og lengde skal du ha på bolter? Mulig jeg har liggende noen som passer. Eller om du kjenner noen som jobber på Rafnes Klor / VCM eller Etylen fabrikken som ligger like ved deg så har de i A4 kvalitet. Har fått tak i der selv noen ganger når jeg har vært i beit. 

The Saint skrev for 5 timer siden:

Hva slags tomme størrelse og lengde skal du ha på bolter? Mulig jeg har liggende noen som passer. Eller om du kjenner noen som jobber på Rafnes Klor / VCM eller Etylen fabrikken som ligger like ved deg så har de i A4 kvalitet. Har fått tak i der selv noen ganger når jeg har vært i beit. 

Kjenner ingen som jobber der dessverre. Skal få målt litt mer i dag, men mener å huske at Biltema har noen sett med tommes bolter?

Ida Marie III skrev for 9 timer siden:

Ups, da husket jeg feil ang kon... :pray:  er jo en del år siden jeg byttet motorene. . :saint:

Flott å se at du fikk den av...da er det vel bare en til...og nå har du jo taket på det..  :thumbsup:

Håper at jeg slipper det. Tror denne er byttet for en stund tilbake. Men må selvfølgelig sjekkes ut

Roger og Olina skrev for 3 timer siden:

Kjenner ingen som jobber der dessverre. Skal få målt litt mer i dag, men mener å huske at Biltema har noen sett med tommes bolter?

Bare et lite innspill fra sidelinja: Det ser ut til å være en klemflens der kun friksjonen mellom flensene overfører kraften til propellakselen. Da tror jeg det er avgjørende å bruke riktig kvalitet på skruene sammen med riktig forspenningsmoment. Gjøres dette feil er jeg redd du kan få problemer seinere, i verste fall vil alle skruene kunne klippes rett av.

Olevine skrev 10 minutter siden:

Bare et lite innspill fra sidelinja: Det ser ut til å være en klemflens der kun friksjonen mellom flensene overfører kraften til propellakselen. Da tror jeg det er avgjørende å bruke riktig kvalitet på skruene sammen med riktig forspenningsmoment. Gjøres dette feil er jeg redd du kan få problemer seinere, i verste fall vil alle skruene kunne klippes rett av.

Nei, der er vel kiler også...?

Men enig, bør være god kvalitet på boltene...

Lazyjack skrev Just now:

Det er vel ikke noe problem, kunnskapen finnes jo her.

Sant nok...

Å konstatere at der er feil på avretting, ved å måle med en følekniv mellom flensene greier de fleste...

Men å begynne å avrette med justering på de rette labbene er kanskje ikke fult så lett når en overhode aldri har forsøkt det..

Dette kan du få hjelp til når du er kommet på sjøen...det bør uansett gjøres når båten ligger på sjøen og ikke på land..

Ida Marie III skrev 42 minutter siden:

Nei, der er vel kiler også...?

Men enig, bør være god kvalitet på boltene...

Det er vel ikke kiler mellom flensene, bare kile mellom flens og aksel såvidt jeg kan se ut fra bildene. Kraften fra flensen på gearsiden overføres til motstående flens vha friksjonen som oppstår mellom de ro flensene når de klemmes hardt nok sammen, og det er her skruekvaliteten er viktig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...