Jump to content

Rødfarget propell, hylserør ikke jordet.


Haba

Recommended Posts

:confused:

Hei.

Har nettopp landsatt båten. Syntes det var en viss rødfarge på propellen, men den hadde likevel noe rur på seg. Propellakslingen er påsatt anode som alt annet metall under vannlinja som er i kontakt med vannet.

Er urolig for den rødfargingen for jeg mistenker at det er noe galvanisk på gang.

Båten er en NB750 og jeg har ikke gjort noen endringer i opplegget. Kan nevne at stevnlageret er helt plastret inn, noe jeg ikke synes er så bra hvis noe skal utbedres/skiftes. Dette er kanskje gjort i den tro at når alt er isolert fra vil det ikke oppstå noen galvaniske forhold.

Jeg har sjekket og finner at hylserøret ikke er jordet til motorblokka heller ikke er stevnlageret koplet til en anode. Dette tror jeg ikke er korrekt. Kan nevne at på min forrige båt var stevnlageret forbundet med tykk kobberledning til det øvrige gods og enegen anode, samt hylserøret forbundet til motorblokka.

Kontakten med hylserøret sviktet en gang, med rødfarging av propell som resultat.

 

Skal jeg jorde hylserøret til motorblokka ?

 

hilsen

Haba

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet vil du ikke få tæring før anoden er brukt opp. Hvordan ser den ut?

 

Jeg tar ikke umiddelbart resonementet mellom hylserøret til stevnlageret og akslingen. Det skal ikke være noe grunn til å jorde dette. Hvis du vil jorde motoren til propellakslingen, er det bare å legge en liten ledingssnutt over koplingen hvis denne er i isolerende materiale.

Link to post
Share on other sites

Ligger du med kontinuerlig landstrøm? Dersom du gjør det pluss at naboene dine gjør det, ligger muligens svaret på problemet ditt der. Selvsagt vanskelig å konkludere på grunnlag av oppgitte opplysninger.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...