VegJoh Startet 11.April.2021 Link til dette innlegget Startet 11.April.2021 (redigert) Tenkte jeg skulle poste denne da den kanskje kunne ha interesse for andre. En venn av meg har en Askeladden 605, med en Mercury 115 Optimax. Han klarte ikke å få byttet bensinfilter på denne i høst og henvendte seg til meg for litt hjelp. På bakgrunn av dette la jeg hodet i bløt og koket sammet et lite verktøy som viste seg å fungere. Filteret på Optimax´en ser slik ut. Problemet var at det de røde tappene på toppen av filteret er av ganske myk plast som flekser unna hvis man forsøker å løsne det med f.eks en skrutrekker. Jeg fikk tatt noen mål og tegnet opp en 3D modell til et alternativt verktøy, som hadde en plugg innvendig for å støtte mot "tappene" og en "kappe" utvendig for å holde tappene i ro. I tillegg laget jeg et gjennomgående ø10mm hull til å montere en kraftarm. Så ble det å lage en modell i 3D printet plast. Siden kraften nå ble overført til alle 6 sporene i filtertoppen, håpet jeg at plasten ble sterk nok til å fungere som et fullverdig verktøy. Kraftarmen ble laget av et stykke rundsokkstål som jeg dreiet ned til å passe i hullet. Jeg tenkte at her er det greit at den har en "tight fit" slik at kraften fra armen fordelte seg jevnt over hele hullet i plastkoppen. Så var det tid for testing. Filter satt hardt, men var ikke noe problem å løsne nå. Ferdig 3D fil til printing, kan fåes av meg på forespørsel. Redigert 11.April.2021 av VegJoh (see edit history) Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 21.April.2021 Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Det var en genial løsning @VegJoh ! Skulle man laget det verktøyet der i stål hadde det blitt dyrt ! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
VegJoh Svart 21.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2021 Komodo skrev 1 time siden: Skulle man laget det verktøyet der i stål hadde det blitt dyrt ! Tja.. men nå koster et originalt slik verktøy kun 79,- kr, men i disse koronatider når butikker ikke alltid er åpne, er det et alternativ å printe ett, og mye morsommere Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 22.April.2021 Link til dette innlegget Svart 22.April.2021 Lurer litt på hva de serverer i kaffen der borte på andre siden av fjorden.. smarte kreative hoder 👍 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Rygge med henger Svart 29.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Jeg er interessert i denne. Lages den fortsatt på forespørsel?😊 Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 29.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2023 Rygge med henger skrev for 5 timer siden: Jeg er interessert i denne. Lages den fortsatt på forespørsel? Har du egen 3D printer, kan jeg sende det 3D modellen, så kan printe den selv. Har du ikke egen 3D printer, men bor i nærheten av Moss så kan jeg printe ut en til deg. (Gratis) Bor du lengre unna. Så er det billigere enn porto for å sende, å kjøpe et slikt kryss som jeg linket til i postene over. De er å få kjøpt diverse steder. Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Rygge med henger Svart 30.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2023 Har ikke egen 3D-printer, men kommer gjerne innom Moss og plukker opp en om du er så grei at du dunker ut en til meg! Har lest meg opp og sett en del videoer om at man er ganske sjanseløs uten et spesialverktøy - hjemmelaget eller ikke. Skal nedover til Herføl Marina (Hvaler) for å kjøpe en pute til Ibizaen min snart uansett, så et stopp på veien høres bare hyggelig ut! Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 31.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2023 Skal sette en i produksjon i printeren Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Jonne1959 Svart 25.Mars.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2024 Hei kunne tenkt meg en slik kopp til å dra av bensinfilteret med , hva tar bdu for en slik kopp ferdig sendt til 5938 sæbøvågen ??? mvh Johnny vetås Sitér dette innlegget Link to post
VegJoh Svart 25.Mars.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2024 Jonne1959 skrev for 2 timer siden: Hei kunne tenkt meg en slik kopp til å dra av bensinfilteret med , hva tar bdu for en slik kopp ferdig sendt til 5938 sæbøvågen ??? mvh Johnny vetås Sett deg heller i bilen og kjør inn til Eurofritid i Bergen. Der får du verktøy for 74 kr https://www.eurofritid.no/motor/styring/verktoy/spesialverktoy/verktoy-til-fuel-filter Sitér dette innlegget D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.