Jump to content

Skrogskade - Gelcoat sparkel, eller mer som må til?


Goddis77

Recommended Posts

Dette tar du fint med to-komponent sparkel. Jeg hadde tilsvarende skader som jeg fikset i år. Husker ikke hva produktet het, ligger i bilen, kan ev sjekke senere. Fungerte veldig godt, lett å slipe. Utfordringen er å finne riktig farge, og jeg har blått skrog, så der ble det synlig forskjell, men finishen er lett å få fin. Jeg slipte først med 600 våtpapir, deretter med 1000, også med 2000 rundell på polermaskin (fikk ikke tak i vanlig 2000 papir, eller hadde jeg brukt det fremfor maskin). Deretter vanlig rub og polering. 

 

Flere her inne som kan mer om dette enn meg , men de skaden du viser vurderer jeg å være langt innenfor hva du kan fikse med bare sparkel...   

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville brukt sparkel på begge. Men litt jobb med å få rett farge. Sparkelen trenger en del tid på å tørke. Ville sparklet flush først.  Når det er herdet ville jeg slipt lett over og bygget opp igjen ettersom den krymper når den herder. Trenger nok et par døgn hver gang, slik temperaturen er nå. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...
JRK skrev 1 minutt siden:

Har du tilgang på ström kan du jo bare lage et telt over sårskaden og la en vifteovn varme skroget

 

Har tilgang på strøm ja. Tenker du å legge presenning over skrogsiden der og sette en ovn under?

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte bare en söppelsekk som jeg tapet fast over skaden langsi skroget, la en pinne, som var litt lengre en sekken i underkant av den  Da kan du trekke nedre kant av söppelsekken litt ut fra skroget.

Men har også sett andre har klipt til en stor eske og tapet fast i skroget

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 8 minutter siden:

Nede er det kun litt gelcoat som skal til, men desverre så er overdelen lakkert og da får man aldri pent igjen uten å lakkere igjen 

 

Ser den. Båten er gammel med flere sår her og der, men vil ta denne her nå pga at den ser verst ut.

Får ikke gjort dette mens båten er på sjøen da den siden av skroger ikke har utligger som jeg kan gå på i havnen.

Link to post
Share on other sites

Kan venter til det blir varmere selvfølgelig. Båten skal utpå 20 April, men tipper det ikke er 15+ da heller.

Får ikke snudd båten i båsen og fortøyd skikkelig da. Havnen ligger utsatt til for bølger, så vil helst ta dette når båten er på land.

Link to post
Share on other sites

Men med litt sol og varmepistol/kjerringas hårføner, så holder du tempen som trengs ganske lett :) 

 

Varm opp skadestedet, på med gelcoat sparkel, så varmer du ett par min hvert 10min i en time eller to, så tenker jeg du skal bli fornøyd 

Link to post
Share on other sites

Sparklet med tokomponent i helga en skade i baugen! Ble ganske bra men litt mørkere farge, pussa for hånd.  Ikke så stor skade men nå er det ihvertall tett

IMG_7672.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

@Eika med fler..

Jeg har tidligere med gott resultat brukt biltema gelcoat sparkel med farge. Blandet sammen ulike farge til riktig nyanse på en papptallerken på fri hånd er ikke så vanskelig.

 

Er dette en dårligere produkt/framgangsmåte eller forskjellig fra "riktig gelcoat"?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...