ezach Startet 11.April.2021 Link til dette innlegget Startet 11.April.2021 Hei Bytter kjølevæske på motoren. Ja, har kjørt systemrens. ? Ifølge verkstedmanualen er det kun skrue nr. 2 på bildet som skal åpnes for å tappe. Derimot ser jeg at det er et par liter igjen, ved at mye farget vann kommer ut når jeg spyler. Noen som kjenner til flere tappeplugger? Evt. andre metoder for å få ut all væsken? Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 løsne den laveste slangen du finner og drener den veien. Eventuelt blås etter med litt trykkluft for å få ut restene. Finnes det ingen dreneringshull/plugg på selve blokken ett stykke nede? Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
ezach Svart 11.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Nettopp slike detaljer jeg gjerne vil vite. Smått med slanger på ferskvannskretsen, og verkstedmanualen angir kun denne skruen. I mangel av trykkluft, monterte jeg en bit hageslange på varmtvannsuttaket til berederen og blåste selv - til ansiktet trolig fanget Ernas oppmerksomhet... ? Det ga vel en snau liter ekstra i bøtta. Litt rart om det ikke er mulig å tappe alt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Men trenger du å få ut alt vannet? Min prosedyre er å spyle gjennom til det bare er rent vann som kommer ut. Så drenere det som er mulig. Deretter fylle konsentrert frostveske tilsvarende 50 % av kjølesystemets volum (forutsatt at man ønsker 50/50 blandingsforhold), så fylle opp med vann. Med denne metoden vil ikke en ukjent mengde gjenværende vann i motoren forstyrre blandingsforholdet for den nye kjølevesken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
stian22i Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Det er drenering på siden bak på blokka. Litt over starter sånn ca? Dem er som er merket med 1 er kjølevæske. 2 er sjøvann Redigert 12.April.2021 av stian22i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Se der, ja! ? Tenkte ikke på å sjekke brukermanualen. Det enkleste er ofte det beste... Takk for hjelpen. ⚓ Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 (redigert) Ja er ofte det? Står en grei flushemetode i mercruiser manualen. Redigert 12.April.2021 av stian22i (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Flushing av ferskvannskretsen? Da er jeg mottakelig for en lenke ? Sitér dette innlegget Link to post
stian22i Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Jeg la ut bilde fra manualen som beskriver det i forrige posten min. Kan godt sende deg hele manualen, hvis den ikke ligger i dokumentarkivet her? Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Javisst, gjorde du det... ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.