ezach Posted April 11, 2021 Share Posted April 11, 2021 Hei Bytter kjølevæske på motoren. Ja, har kjørt systemrens. ? Ifølge verkstedmanualen er det kun skrue nr. 2 på bildet som skal åpnes for å tappe. Derimot ser jeg at det er et par liter igjen, ved at mye farget vann kommer ut når jeg spyler. Noen som kjenner til flere tappeplugger? Evt. andre metoder for å få ut all væsken? Quote Link to post
Taskeladden Posted April 11, 2021 Share Posted April 11, 2021 løsne den laveste slangen du finner og drener den veien. Eventuelt blås etter med litt trykkluft for å få ut restene. Finnes det ingen dreneringshull/plugg på selve blokken ett stykke nede? Quote A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
ezach Posted April 11, 2021 Author Share Posted April 11, 2021 Nettopp slike detaljer jeg gjerne vil vite. Smått med slanger på ferskvannskretsen, og verkstedmanualen angir kun denne skruen. I mangel av trykkluft, monterte jeg en bit hageslange på varmtvannsuttaket til berederen og blåste selv - til ansiktet trolig fanget Ernas oppmerksomhet... ? Det ga vel en snau liter ekstra i bøtta. Litt rart om det ikke er mulig å tappe alt. Quote Link to post
Brigg Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 Men trenger du å få ut alt vannet? Min prosedyre er å spyle gjennom til det bare er rent vann som kommer ut. Så drenere det som er mulig. Deretter fylle konsentrert frostveske tilsvarende 50 % av kjølesystemets volum (forutsatt at man ønsker 50/50 blandingsforhold), så fylle opp med vann. Med denne metoden vil ikke en ukjent mengde gjenværende vann i motoren forstyrre blandingsforholdet for den nye kjølevesken. Quote Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
stian22i Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 (edited) Det er drenering på siden bak på blokka. Litt over starter sånn ca? Dem er som er merket med 1 er kjølevæske. 2 er sjøvann Edited April 12, 2021 by stian22i (see edit history) Quote Link to post
ezach Posted April 12, 2021 Author Share Posted April 12, 2021 Se der, ja! ? Tenkte ikke på å sjekke brukermanualen. Det enkleste er ofte det beste... Takk for hjelpen. ⚓ Quote Link to post
stian22i Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 (edited) Ja er ofte det? Står en grei flushemetode i mercruiser manualen. Edited April 12, 2021 by stian22i (see edit history) Quote Link to post
ezach Posted April 12, 2021 Author Share Posted April 12, 2021 Flushing av ferskvannskretsen? Da er jeg mottakelig for en lenke ? Quote Link to post
stian22i Posted April 12, 2021 Share Posted April 12, 2021 Jeg la ut bilde fra manualen som beskriver det i forrige posten min. Kan godt sende deg hele manualen, hvis den ikke ligger i dokumentarkivet her? Quote Link to post
ezach Posted April 12, 2021 Author Share Posted April 12, 2021 Javisst, gjorde du det... ? Quote Link to post
Recommended Posts