Leitf Startet 11.April.2021 Link til dette innlegget Startet 11.April.2021 Vil dette tauet egne seg som moringstau? https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/forankring-og-fortoyning/liner/ankerline-388929/ Har en 530 Rana båt. Vekt ca. 400 kg. Moring ligger på sandbunn, ca. 2 m kjetting som er festet i moring. bør jeg kjøpe tykkere, eller annet tau? Hva med kause som er festet på tauet, er denne ok eller bør den byttes? Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 11.April.2021 Link til dette innlegget Svart 11.April.2021 Du kan vurdere å kjøpe en moringspakke fra feks West Systems eller Maritim. Da får du med både beskrivelse og de artiklene du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Leitf Svart 12.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Takk for svar. Det er et bra alternativ. Hvordan er kvaliteten på tau fra Jula/ Biltema, egner det seg til permanent moring? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Både Jula og Biltema har sikkert tau med ok kvalitet. Tauet du linker til kommer nok ikke til å råtne til den bruken du tenker, men jeg mistenker at det er for løst slått. Hvis du skal bruke tvinnet tau til moringtau så bør du bruke et tau som er hardt slått, hvis ikke kan det tvinne seg opp, og i verste fall kan en spleis gå opp. Ser det der på tau vi bruker på hummer- og krepseteiner også. I områder med mye strøm må man ha tau som er hardere slått. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Moringstau har ofte glatt overflate for beskyttelse, både mot rur, men også mekanisk slitasje. Drit i kjetting. Blir bare tull. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
POL Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Er kausen syrefast og ikke bare rustfri? Hvilken type kjetting har du i moringen? Er kjettingen galvanisert eller "svart" går dette dårlig sammen med syrefast stål. For å unngå opptvinning av tauet kan du bruke en svivel gjerne nærmest båten. Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 12.April.2021 Link til dette innlegget Svart 12.April.2021 Jeg har et slikt tau som fortøyning på båten. Kan bekrefte at det er meget løst tvunnet. Lite egnet som bøyetau. Men råtner gjør det ikke. Og tauet er forbausende motstandsdyktig mot sollys. Mulig at denne her er noe bedre. For proffe forhold blir det levert tau som er overtrukket med plast. Det fører ikke Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.