Jump to content

Morgan 5250 - Suzuki DF140 med 13,5x24" Ballistic propell - baugløft?


Fatty

Recommended Posts

Heisan, har en Morgan 5250-17fot som er ganske lett (600kg uten motor) og bred i baken, med en Suzuki 140hk-2017 (som faktisk er 4 kg lettere enn 90 og 115 hesteren som ofte kommer med Morganene).

Med original 14x23 alupropell, kan den motor trimmes slik at trimnåla peker opp ca. 45grader, før propellen tar luft. Turtall er da 6200 som er perfekt for motoren, og fart 42,9knop (GPS). Synes likevel jeg får litt lite baugløft.  

 

Har derfor gått til anskaffelse av en Ballistic stålpropell 13,5x24XL og fikk testet den ut i helga. Motor står i 3 hull (midtre) og underside kavitasjonsplate er 1,5 cm over bunn. 

Motor.jpg.76f2ec91a729b3e633adeff5de0e09a2.jpg

Til min store overraskelse kunne jeg bare trimme opp motor til trimnåla peker ca. 30 grader opp. Da begynner propellen å ta gradvis noe luft og turtallet øker.

Trimming av motor gav imidlertid veldig respons, noe som også var forventet siden propellbladen er ganske så cuppet. Ved å kjøre negativ trim, var det som å senke hele båten ned i vannet. Positiv trim hevet båten så den neste løftet seg over vannet! Men hadde vel forventet mer utpreget baugløft?

 

Da vi testet toppfart, begynte båten å danse - kalles vel også chinawalk? Vugger fra side til side. Turtallet gikk til 6200 på full og farta 43,9 knop, altså bare en knop raskere enn aluminiumspropellen. Om jeg svingte, tok propellen luft med en gang, og motor måtte trimmes ned. 

Om jeg trimmet videre opp, og lot propellen suge litt luft, økte turtallet opp mot 6500-6600, økte også farten til 45,2knop. Men da var chinawalken påtagelig, og turtall ikke bra for motor!

 

Jeg hadde i min enfoldighet antatt at Ballisticen skulle kunne trimmes høyt, for å få et godt baugløft. Og god toppfart, kanskje rundt 46 knop. Viktigst er baugløftet slik at den går mykere i sjøen også ved lavere fart. Synes derfor det er rart at den kan trimmes mindre opp enn alu!

 

Ser også at turtall og knop er helt likt til alu-propellen helt opp mot toppfart. Med et unntak - ved 3000 omdreininger er farten med Ballisticen vesentlig bedre enn med alu, og båten holdes lett i plan (Grafen viser 3 ulike propeller, 21" og 23" alu, og Ballistic 24". Taco 21" er båtens knopmåler med 21"propellen. Fart med propellene er ellers med GPS).

Knop.jpg.88d984aa52222f80faf49c7596be55b6.jpg

 

Så er jo spørsmålet som jeg ikke har aning på, hvorfor denne chinawalken, er motoren satt for høyt/lavt? Passer ikke propellen til en slik båttype, moderat V-bunn med bred bak. Må vel innrømme at jeg ble litt skuffet:rolleyes:  

Redigert av Fatty (see edit history)
Link to post
Fatty skrev 37 minutter siden:

hvorfor denne chinawalken, er motoren satt for høyt/lavt? Passer ikke propellen til en slik båttype, moderat V-bunn med bred bak.

chinewalk heter det.
http://www.chsmith.com.au/media/wiki/deadrise.jpg

 

Båtens konstruksjon har mer å si for baugløft enn propellen.   Slik du beskriver det så vil denne båten ha mye løft i hekken , som gjør at hekken vil løfte seg mer og mer fra vannet etterhvert som farta øker. 

Og når man nærmer seg yttergrensene for skrogets "trivselsområde" mtp fart så må man regne med å prøve litt ulike propeller før man finner en som gir både bra fart og bra oppførsel.

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg har hatt ballistic på en bella 510R m/mercury 75 2-takt. Toppfart økte fra 37 til 38 knop, hovedsakelig pga at jeg kunne trimme motor lengre ut. Ballistic hadde en del bedre grep en original alu. Ventilasjonsplaten var ca 20mm over bunn. Dette var midt på 90-tallet.....

 

Det jeg egentlig vil formidle er at mercury sine stålpropeller ha vesentlig bedre baugløft enn ballistic, f.eks laser2,  trophy pluss  Den sistnevnte er 4- blader som gir et formidabelt grep og baugløft. Men om disse vil passe din båt og motor, vet jeg ikke.  Noen av yamaha sine skal vistnok også være meget bra.  Kanskje suzuki også har god propell til ditt ønske?

Av av "uoriginale" propeller  kan kanskje turbo være et godt tips.

 

Bruk finn fremover for evt å finne brukt propell for å teste, det blir da kjøp og salg i samme marked, og dermed ikke så dyrt.

Stålpropell er prøving og feiling til man finner en propell som gir det du er ute etter, sjeldent man treffer på første forsøk...

 

 

 

Link to post

Båten er jo i utgangspunktet noe overmotorisert, men det er jo ikke så ille siden motorvekten ikke er noe høyere. 

Med rett propell og hvis båten var designet for det, så ville toppfarten nok ha vært 46-47 knop.

Jeg hadde nok prøvd å finne en propell som ikke gir over 6000 rpm, selv om grensa er 6200 rpm.

Men det er den absolutte grensa som du ikke må overskride.

 

Min 18-foter fra 2010 er også rundt 600 kg, og faktisk godkjent for 140 hk (skal da toppe over 46 knop).

Men det er egentlig helt overkill, siden skroget ikke er spesielt stabilt i over 40 knop. Iallefall ikke om jeg er alene i båten. Test i et båtblad antydet at 90 eller 115 hk var mer enn nok. Fikk 37-38 knop med Honda BF90D på 164 kg, og så byttet jeg til Mercury F115 med samme vekt siden jeg naturligvis måtte ha mere fart.

Har hatt 45 GPS knop på en god dag (antagelig bittelitt medvind) men da blir det gjerne mye ratting :giggle:

Ligger da ca 200 rpm under maxgrensa på 6000. Men båten er ganske stabil i 40 knop.

 

Jeg kjører med 12,7" diameter 4-blads Mercury Spitfire X7 19P stålpropell. Fikk drøyt 43 knop med 12,5" diameter Mercury Spitfire (Quicksilver Nemesis) 4-blads 19P alupropell, så ikke den helt store forskjellen. Men det ser jo mye tøffere ut med stål :smiley:

Med 4-blads propell kan man iallefall trimme ut mere før propellen slipper taket, noe som kan være en fordel når man jakter på de siste knopene. Dessuten måtte jeg faktisk ha 4-blads uansett, da akterspeilet mitt er i høyeste laget.

Men disse propellene fås nok ikke med så høy stigning som du trenger til DF140, siden den har 2,59:1 utveksling mot 2,07:1 på min. Max stigning er 21P på Spitfire X7 stål.

 

Med motoren helt nede på akterspeilet ser det slik ut (Hondaen var ikke fullt så ille da stammen var 2 cm lengre...) NB! Powertech RXB4 13,25x18P 4-blads på bildet, før jeg bytta til Spitfire:

 

7445449_motorhyde.jpg.f045de8045176909edcb2709b8dca91e.jpg

 

mercury-spitfire-x7_37236.jpg.b26d703fe98bf8b01d03dc9f22d23b09.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ok, 
mener også å ha sett da denne kom at mange ble levert med 70hk Suzuki.. 

 

Apropos baugløft, har etpar kompiser som har 19 fots Kvernø skjærgårdsjeeper, med 140 Suzuki.  Der løftes hekken så mye at båten ligger skinnflat på full gass , med toppfart godt nedpå 30-tallet som resultat.  Og farta øker med 3 tunge mannfolk på akterbenken :lol:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Chinewalk var det, ja, ikke helt lett det der...

Bare til info, så er skroget helt stabilt, og uten noen form for chinewalk med standard Suzuki 14x23" alu-propell. Da når den knappe 43 knop. Så for skroget er nok ikke hastigheter rundt 45 knop utfordringen. Det er nok mer kombinasjon av kavitasjonsplatens høyde mot bunnen og valg av propell. 

 

Ser at de fleste med stålpropell havner på rundt 20mm over bunn båt med kavitasjonsplata. Så har jeg lest et eller annet sted at Ballistic foretrekker noe lavere plassering enn andre propeller for å kunne gi mer baugløft, men har ikke sett noen har kommet med mer konkrete tanker om hva som er riktig høyde med Ballisticen. 

 

Da jeg prøvekjørte Ballisticen, var det ellers med en følelse av at hele båten lettet opp av vannet når den ble trimmet opp, ikke bare baugen, merkelig følelse... Som om den kom for høyt og dermed mistet stabiliteten, og gav luft til propellen? Forrige eier hadde ellers en 4 blads Turbo, og gjorde med den ca. 40 knop (i ferskvann), så da er standard alu-propell faktisk bedre. 

 

Men, blir klart interessert i Mercurys propeller, og gode poeng Teerex! Utfordringen med DF140-en er den lille eksosdiameteren på propellen og som du sier lav utveksling som krever stor stigning.  Dermed er det begrenset med propeller som passer, som har passende kombinasjonen av nav-, blad-diameter og stigning. 

 

Skal sjekke ut mer rundt Mercurys propeller og opprette søk på Finn! Og lete videre for å se om det er noen som mener at med Ballistic må kavitasjonsplata være i flukt med bunn - eller noe slikt, før jeg tar jobben med å senke motoren...

Takk for innspill, og så må jeg jo legge til at Morganen er en artig liten båt og 140 hesteren er en fryd med lite støy og vibrasjon, og ikke minst lavt forbruk, og en må jo ikke gi full gass:yesnod:    

   

(PS - vi prøvekjøre også en Morgan 5250 med eldre 90 hester, og en 5200 med 70, skjønner om folk velger nyere 115/140!)

Redigert av Fatty (see edit history)
Link to post

To-tre ting gjorde at jeg valgte Mercury F115 og ikke Suzuki DF115/140A, og det var utvekslingen samt vekta (og Smartcraft). 

Ville ha ca samme vekt som på min 2008 Honda 90, men mere fart. Og størst mulig utvalg i propeller.

 

Ja Powertech har et kjempeutvalg i propeller, men har ikke sjekket for DF140. 

Jeg kjørte i sin tid med Powertech RXB4 13,25x18P 4-blads stål, og den finnes garantert i større stigninger (18P hos Powertech tilsvarte 19P hos Mercury turtallsmessig av en eller annen grunn). Regnet ut at den tilsvarte ca 20P for en 3-blads aluminium turtallsmessig.

Den passet både min Honda 90 og Mercury 115 siden de har forskjellige utvekslinger (bare flaks). Og at Honda og Mercury har samme splines på propellakslingen.

Husker ikke nå hvorfor jeg valgte den propellen for 7-8 år siden, men den var visstnok anbefalt på flere forum.

Og den var ganske optimal.

 

Fikk knapt 1 knop mere med Mercury Spitfire X7, antagelig mest pga. mindre diameter og motstand i vannet.

Noe som er viktig når en lett båt forlater vannet og for det mest flyr over :giggle:

Byttet nok kun til Spitfire X7 fordi jeg kunne/ville, ikke fordi jeg burde/måtte.

NB! Den Powertech-propellen hadde ikke noe løst hubsystem slik som de flest andre propeller på markedet.

 

rxb4eske.jpg.52fb27bd855fbb1651d0de959bdfdbe1.jpg

 

powertech1.jpg.29353bbb03fb792cb5dfdd01e6a834f4.jpg

 

rxb4_5.jpg.8af549afcd5c2d22eefe52a583c052ab.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Fatty skrev for 11 timer siden:

Da jeg prøvekjørte Ballisticen, var det ellers med en følelse av at hele båten lettet opp av vannet når den ble trimmet opp, ikke bare baugen, merkelig følelse... Som om den kom for høyt og dermed mistet stabiliteten, og gav luft til propellen? Forrige eier hadde ellers en 4 blads Turbo, og gjorde med den ca. 40 knop (i ferskvann), så da er standard alu-propell faktisk bedre. 

 

kan sikkert stemme det.   propell kan utformes på forskjellige måter for å gi ulik løft, noen løfter hekken, andre er mer nøytrale.   Det du trenger her er vel en "bow lifter" 

Turbo gir ofte gode resultater, men tror kanskje ikke de kommer helt til sin rett på disse Suzukiene, bla pga giring.  

 

Ellers mye interessant propellstoff på Mercury nettsidene

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...