Jump to content

Orca Navigasjon, både app og komplett plotter, erfaringer?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Jeg står på betatest listen deres. Har hatt en lengre samtale med utvikler og leder av firmaet. Det virker som om de ønsker å gjøre veldig mye med navigasjonen i båt. Noe mer lignende Google Maps, men for marin navigasjon. Akkurat hvor langt de har kommet, vet jeg ikke, da jeg foreløpig ikke har fått hverken software eller hardware, kun sett det presentert over Teams.

Selve utstyret er litt valgfritt - man kan enten kjøpe både skjerm (Android tablet med høy lysstyrke, noenlunde vanntett og med en egen software lagt over Android) og hovedboksen samlet. Eller man kan kjøpe kun hovedboksen og bruke egen skjerm. 

Motordata skal hentes og presenteres gjennom nmea 2000 protokollen, men jeg forstod det slik at de skal snakke med Mercury on smarcraft også.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Om de skal konkurere så tror jeg de må basere på apper som kan brukes på eksisterende IPAD eller android nettbrett!! 

ellers må det rett og slett være veldig mye bedre enn eksisterende plattformer eller fastmontert GPS/plotter!

så det var en fancy reklame i siste BM

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 7 timer siden:

Om de skal konkurere så tror jeg de må basere på apper som kan brukes på eksisterende IPAD eller android nettbrett!! 

ellers må det rett og slett være veldig mye bedre enn eksisterende plattformer eller fastmontert GPS/plotter!

så det var en fancy reklame i siste BM

Det er jo absolutt et lite fortrinn, dersom man har mulighet for å hente  (motor)data fra nmea2k.

Er nok ikke mange som har erfaring, da den første batchen til de som forhåndsbestilte ikke er levert enda. 

Jeg har bestilt. Orca Core vil kobles inn på båtens systemer og henter all tilgjengelig data på NMEA2000-nettverket. 

Displayet er et spesielt solid nettbrett festet med RAM. Dette har høyere lysstyrke enn f.eks. iPad, integrert lading i festet og batteri til 8 timer når du tar den med deg. Data overføres ikke via ladekabelen, men på et trådløst nett som Core lager. Her ligger mye av fordelen - dette nettverket er tilgjengelig for alle andre enheter (Apple, Android) som har app som likner på den som er i Displayet. Man kan dermed ligge nede i båten og få all båtens data (under forutsetning av at det er på NMEA2000). Ruter jeg planlegger hjemme vil oppdateres til plotteren. De har ambisjoner om svært god plotting av rute (bedre enn de etablerte) med informasjon om vær underveis. 

Slik jeg ser det er den store fordelen at man får en dedikert og bedre gps integrert i båtens systemer, og med full integrasjon med android og iOS. 

Har sett prototype og det virker bra. Plottet rute på telefonen og det er umiddelbart tilgjengelig i båten uten at jeg trenger å fikle med import. Kartene er visuelt fine og lette å se, med egen justering for brohøyder, skravering på valgt dybde. Veldig enkelt å zoome og flytte. Justerbar følsomhet på touch for bruk med hansker/regnvær. 

Integrert ankervakt. Gleder meg til å slippe ankeret, bakke det fast og sjekke posisjonen på telefon i forpiggen med den langt mer følsomme gps’en når det uler og gynger - med all båtens data tilgjengelig på telefonen. 

Og så er det software som skal bygges ut, i mye større grad enn med en tradisjonell plotter. Blir jo kult å sitte i sola på fordekket å justere autopilotkursen fra telefonen - når (og om) dette kommer. De har ambisjon om det. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
lr-80 skrev for 1 time siden:

Er nok ikke mange som har erfaring, da den første batchen til de som forhåndsbestilte ikke er levert enda. 

Jeg har bestilt. Orca Core vil kobles inn på båtens systemer og henter all tilgjengelig data på NMEA2000-nettverket. 

Displayet er et spesielt solid nettbrett festet med RAM. Dette har høyere lysstyrke enn f.eks. iPad, integrert lading i festet og batteri til 8 timer når du tar den med deg. Data overføres ikke via ladekabelen, men på et trådløst nett som Core lager. Her ligger mye av fordelen - dette nettverket er tilgjengelig for alle andre enheter (Apple, Android) som har app som likner på den som er i Displayet. Man kan dermed ligge nede i båten og få all båtens data (under forutsetning av at det er på NMEA2000). Ruter jeg planlegger hjemme vil oppdateres til plotteren. De har ambisjoner om svært god plotting av rute (bedre enn de etablerte) med informasjon om vær underveis. 

Slik jeg ser det er den store fordelen at man får en dedikert og bedre gps integrert i båtens systemer, og med full integrasjon med android og iOS. 

Har sett prototype og det virker bra. Plottet rute på telefonen og det er umiddelbart tilgjengelig i båten uten at jeg trenger å fikle med import. Kartene er visuelt fine og lette å se, med egen justering for brohøyder, skravering på valgt dybde. Veldig enkelt å zoome og flytte. Justerbar følsomhet på touch for bruk med hansker/regnvær. 

Integrert ankervakt. Gleder meg til å slippe ankeret, bakke det fast og sjekke posisjonen på telefon i forpiggen med den langt mer følsomme gps’en når det uler og gynger - med all båtens data tilgjengelig på telefonen. 

Og så er det software som skal bygges ut, i mye større grad enn med en tradisjonell plotter. Blir jo kult å sitte i sola på fordekket å justere autopilotkursen fra telefonen - når (og om) dette kommer. De har ambisjon om det. 

@Napoli har tydeligvis en viss inngående kjennskap. Så jeg traff jo litt på "erfaring".😉

En del av de punktene du nevner :

1. Styring av AP med nettbrett/telefon.

2. Ruteplanlegging og sync.

3. Mulighet for å speile plotter, slik at all informasjon kommer inn på telefon nettbrett.

Alt dette finnes med en kombinasjon av feks Raymarine og Navionics.

Prototypene som du nevner, er disse mulig å få sett for allmennheten?

(Kart og grafisk fremstilling er viktig for min del, dette er jeg nok ikke alene om)

Men jeg synes det ser veldig spennede ut, men informasjonen er litt knapp?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

Jeg tror nok enkelheten ved det hele er nøkkelen. En boks i pidestallen, og alt er oppe og går. Konto med all info på alle enheter online, uten knot med synkronisering. Det blir som å kjøpe en ny iPhone og alt er oppe og går etter en halvtime, uten behov for bruksanvisning. 
Mulig det er slik med de etablerte også, men jeg liker konseptet her. 

lr-80 skrev 1 minutt siden:

Jeg tror nok enkelheten ved det hele er nøkkelen. En boks i pidestallen, og alt er oppe og går. Konto med all info på alle enheter online, uten knot med synkronisering. Det blir som å kjøpe en ny iPhone og alt er oppe og går etter en halvtime, uten behov for bruksanvisning. 
Mulig det er slik med de etablerte også, men jeg liker konseptet her. 

Liker også konseptet 😊 Men jeg synes det var litt lite teknisk informasjon 🙃

En annet interessant konsept er The Q Experience beskrevet i siste PBO. De leverer systemer for å integrere navigasjon, media, motordata, mye på samme måte som vi er vant til fra bilene i dag. Foreløpig leverer de kun til båtbyggere, men planlegger visst å åpne for distribusjon til oss som oppgraderer våre egne båter.

Fra PBO: "From the outset the intention has been to create 'fit and forget' products that are intuitive to use and won't need future upgrading, other than regular chart updates."

På en bil til en million er infotainmentsystemet utdatert når ventetida før du får bilen er over. Så du kjører Apple CarPlay eller Android Auto istedet. Men det blir systemer i tillegg til/på siden av bilens system, og begrenset til nettopp multimedia og noen andre apper. 

Orca ønsker å brukes som det vi foretrekker, men mye mer integrert i båten. Pluss større muligheter for å snu seg rundt og integrere ny funksjonalitet ettersom det etterspørres. De kommer til å bli levert med nye båter etterhvert. 

Nå er jeg positiv til dette siden jeg har valgt å legge penger i det. Man pleier gjerne å være det da. 

Redigert av lr-80 (see edit history)
alf-inge skrev 19 minutter siden:

En annet interessant konsept er The Q Experience beskrevet i siste PBO. De leverer systemer for å integrere navigasjon, media, motordata, mye på samme måte som vi er vant til fra bilene i dag. Foreløpig leverer de kun til båtbyggere, men planlegger visst å åpne for distribusjon til oss som oppgraderer våre egne båter.

Fra PBO: "From the outset the intention has been to create 'fit and forget' products that are intuitive to use and won't need future upgrading, other than regular chart updates."

Navico (Simrad) har en produktlinje som heter Information Display. De leverer kundetilpassede eller standsriserte displayer til båtbyggere som integrerer all funksjonalitet fra en multifunksjonskjerm (kartplotter, ekkolodd, radar ++) med styring av alt elektrisk på båten og også infotainment. 

Navico kjøpte opp et svensk firma og integrerte deres løsninger sammen med Simrad Yachting teknologi. 

https://www.simrad-yachting.com/nb-no/simrad/type/information-display/

abbor skrev 33 minutter siden:

Navico (Simrad) har en produktlinje som heter Information Display. De leverer kundetilpassede eller standsriserte displayer til båtbyggere som integrerer all funksjonalitet fra en multifunksjonskjerm (kartplotter, ekkolodd, radar ++)...

Grunnleggeren av Orca kommer fra Navico. Han utviklet Embark som ble kjøpt opp av Navico og døpt om til C-MAP. Nå har han vært med å starte Orca som skal ta det et skritt videre. 

abbor skrev 34 minutter siden:

Navico (Simrad) har en produktlinje som heter Information Display. De leverer kundetilpassede eller standsriserte displayer til båtbyggere som integrerer all funksjonalitet fra en multifunksjonskjerm (kartplotter, ekkolodd, radar ++) med styring av alt elektrisk på båten og også infotainment. 

Navico kjøpte opp et svensk firma og integrerte deres løsninger sammen med Simrad Yachting teknologi. 

https://www.simrad-yachting.com/nb-no/simrad/type/information-display/

Problemet til Navico er jo prisen. For mange med mindre båter, så blir deres systemer for dyre.

Men de har god service. Å da spesielt for os som bor der de holder til.

Men nu har disse Orca gutta reklamert noe veldig i lange tider. Men fremdeles ikke mulig å få levert noe fysisk produkt. Å personlig, så kjøper ikke jeg noe, som ingen har erfaring med i bruk, å tilgjengelig for levering.

Å bruke penger på noe, som kanskje blir levert om x antal måneder, å kanskje har den å den funksjon, blir lite aktuelt. Å sådan tror jeg nok folk flest har det. 

Så store spørsmålet er. Når kommer det et fysisk produkt på marked?

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@TrikkerN Lønning - det er litt lite teknisk info foreløpig. Tipper det kommer denne måneden. Prototypene ser akkurat slik ut som de gjør på websiden til getorca. En solid fot til tabletten (som er egenprodusert for Orca). 

Det er i utgangspunktet ikke ment at denne skal snakke med den gamle plotteren du har. Den skal overta for den gamle plotteren. Så skal all informasjon du trenger vises på den nye enheten. De lager en komplett ny software, hvor all info skal vises i ett bilde. Dvs - du har kart, værmelding, zoom inn på havn med satellittbilde, motordata osv i samme bilde på tabletten. Dersom du bruker din egen enhet vil det være en app, som snakker med hovedenheten (boksen) via Bluetooth. Det er hovedenheten som gjør mye av jobben, men akkurat hvor mye vet jeg ikke.

Han som startet opp Orca jobbet tidligere i Navico, men ville videre ut av "plotterverden" enn Navico.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Jeg har Simrad ombord i dag. Alle ruter jeg lager på padda er umiddelbart tilgjengelig på mine plottere ombord. 
Å sitte på fordekk og justere kursen gjør jeg med en fjernkontroll. Ingen av leverandørene lar deg styre båten fra en app hverken på android eller ois av sikkerhetsmessige grunner. 
NMEA 2000 er standard og jeg kan hente de motordataene jeg vil på mine MAN LXE 2840 fra 1995.

Det er to kartslotter på min plotter sp jeg kan kjøre både C-map og Navionics. 
Plotterne er til enhver tid koblet til strøm slik at skjermen virker uansett værforhold og mye sol. De er laget for det. 
Jeg er ute i all slags vær med båten og er veldig takknemlig for at plotterne mine er skrudd dønn fast når vær og bølger gjør sitt beste for å hive alt over bord!

Og i drittvær er jeg veldig takknemlig for mitt solide utstyr fra Simrad!
Så hva i all verden skal jeg med Orca?

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Napoli skrev 5 minutter siden:

@TrikkerN Lønning - det er litt lite teknisk info foreløpig. Tipper det kommer denne måneden. Prototypene ser akkurat slik ut som de gjør på websiden til getorca. En solid fot til tabletten (som er egenprodusert for Orca). 

Det er i utgangspunktet ikke ment at denne skal snakke med den gamle plotteren du har. Den skal overta for den gamle plotteren. Så skal all informasjon du trenger vises på den nye enheten. De lager en komplett ny software, hvor all info skal vises i ett bilde. Dvs - du har kart, værmelding, zoom inn på havn med satellittbilde, motordata osv i samme bilde på tabletten. Dersom du bruker din egen enhet vil det være en app, som snakker med hovedenheten (boksen) via Bluetooth. Det er hovedenheten som gjør mye av jobben, men akkurat hvor mye vet jeg ikke.

Han som startet opp Orca jobbet tidligere i Navico, men ville videre ut av "plotterverden" enn Navico.

Jeg har fått tilbud om å få en demo, vurdere å bestille 😊

Solbris II skrev 29 minutter siden:

Jeg har Simrad ombord i dag. Alle ruter jeg lager på padda er umiddelbart tilgjengelig på mine plottere ombord. 
Å sitte på fordekk og justere kursen gjør jeg med en fjernkontroll. Ingen av leverandørene lar deg styre båten fra en app hverken på android eller ois av sikkerhetsmessige grunner. 
NMEA 2000 er standard og jeg kan hente de motordataene jeg vil på mine MAN LXE 2840 fra 1995.

Det er to kartslotter på min plotter sp jeg kan kjøre både C-map og Navionics. 
Plotterne er til enhver tid koblet til strøm slik at skjermen virker uansett værforhold og mye sol. De er laget for det. 
Jeg er ute i all slags vær med båten og er veldig takknemlig for at plotterne mine er skrudd dønn fast når vær og bølger gjør sitt beste for å hive alt over bord!

Og i drittvær er jeg veldig takknemlig for mitt solide utstyr fra Simrad!

1. Det er ikke korrekt. Jeg kan overstyre AP med telefon/nettbrett.(Raymarine..)

2. Tenkte også slik i starten, dog er vel dette et forsøk på å treffe på kundemassen som ikke allerede har handlet inn utstyr.

Savner forøvrig støtte for radar.(Har ikke funnet at det er mulig..)

Solbris II skrev 32 minutter siden:

Høres ikke ut som du skal ha Orca :)

Jeg er fristet litt som hobby-datanerd. Ettersom jeg skulle hatt meg en 10hz GPS ombord med elektronisk kompass for å få overlay på plotterne mine idag, så er prisgapet opp til denne ikke avskrekkende.

Men det avhenger litt av hvor "propertiært" de ender opp med å kjøre. De har visstnok vurdert å åpne for SignalK, og da begynner det virkelig å bli interessant!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

chrisrik skrev 18 minutter siden:

Høres ikke ut som du skal ha Orca :)

Jeg er fristet litt som hobby-datanerd. Ettersom jeg skulle hatt meg en 10hz GPS ombord med elektronisk kompass for å få overlay på plotterne mine idag, så er prisgapet opp til denne ikke avskrekkende.

Men det avhenger litt av hvor "propertiært" de ender opp med å kjøre. De har visstnok vurdert å åpne for SignalK, og da begynner det virkelig å bli interessant!

Jeg har jo fulgt med på dette og lar meg jo fascinere. Men jeg må si at jeg har kommet til at det rett og slett er overflødig. Og med tanke på skolebåtvirksomhet og seilas i alt mulig drittvær til alle døgnets tider så holder det med det jeg har og at det er skrudd dønn fast. Det er mer enn nok muligheter på det oppsettet jeg har til at jeg kan forske til langt utover det jeg trenger. Det er jo moro. Har ingen problemer med å forstå fascinasjonen. Men når det kommer til stykke så er det ingenting som overbeviser meg om at dette holder mål i all slags drittvær kort og godt. 

Redigert av Solbris II
Rettet litt for mange skrivefeil😊 (see edit history)

Mvh

Solbris II

TrikkerN Lønning skrev 28 minutter siden:

1. Det er ikke korrekt. Jeg kan overstyre AP med telefon/nettbrett.(Raymarine..)

Er du sikker på det? Gikk ikke på mitt Raymarine oppsett?

Og radar er det viktigste navigasjinsmiddelet jeg har!

Uten radar blir det kort og godt meningsløst!

Mvh

Solbris II

Solbris II skrev 4 minutter siden:

Er du sikker på det? Gikk ikke på mitt Raymarine oppsett?

Og radar er det viktigste navigasjinsmiddelet jeg har!

Uten radar blir det kort og godt meningsløst!

150% sikker, dette er grunnen til at jeg ikke har fjernkontroll. Med forbehold om at det ikke har kommet en oppdatering som forhindrer dette?

Dog skal dette fungere må plotter være koblet sammen med AP. Den er plotter telefonen kommunisere med 😊

Radar er det beste Navigasjon instrumentet som finnes! Men det er særdeles viktig å kunne bruke den 😊

Solbris II skrev 22 minutter siden:

Jeg har jo fulgt med på dette og lar meg jo fascinere. Men jeg må si at jeg har kommet til at det rett og slett er overflødig. Og med tanke på skolebåtvirksomhet og seilas i alt mulig drittvær til alle døgnets tider så holder det med det jeg har og at det er skrudd dønn fast. Det er mer enn nok muligheter på det oppsettet jeg har til at jeg kan forske til langt utover det jeg trenger. Det er jo moro. Har ingen problemer med å forstå fascinasjonen. Men når det kommer til stykke så er det ingenting som overbeviser meg om at dette holder mål i all slags drittvær kort og godt. 

Som nevnt over så må man foreløpig se utstyret (Orca) begrensing. Båten din er allerede velutstyr, men det er til en helt annen prisen enn dette.😉 

Men jeg mener at flere aktørene  kan være med å presse litt på pris og utvikling på de andre store aktørene 😊

TrikkerN Lønning skrev for 10 timer siden:

Som nevnt over så må man foreløpig se utstyret (Orca) begrensing. Båten din er allerede velutstyr, men det er til en helt annen prisen enn dette.😉 

Men jeg mener at flere aktørene  kan være med å presse litt på pris og utvikling på de andre store aktørene 😊

Prispress er ikke å forakte! Men jeg vil nå påstå at det er en vesentlig mangel når ikke radar støttes. Da mangler jo det absolutt viktigste etter min mening. 😊

Mvh

Solbris II

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...