Jump to content

Orca Navigasjon, både app og komplett plotter, erfaringer?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

Det skal nok ikke erstatte det råeste utstyret - se på prisen!

Men hvis du lurer på om iPad er nok, så tror jeg at det er dette du ser etter. Du får en god del mer funksjonalitet enn de enkleste plotterne. Og det er ikke selve skjermen som er hovedideen - det er videreutviklet software. Som gjør det enkelt å plotte rute, ett trykk til så har du vind, bølger og nedbør langs hele ruta (på kartet) med to timers intervall på avreisetid. 

670A8582-7B46-4C92-AC7D-A2EF1379671D.jpeg.0b745ab14cd5014463170183b0acf65c.jpeg

Og når jeg er fremme i Sandspollen, så har jeg samme data på iPhone mens jeg er i land. Dvs vind, båtens posisjon og retning relatert til ankerposisjon, med samme varsling som ankeralarmen på Orca. Om det gir tid til å intervenere om båten dregger er vel ikke sikkert, men kult å følge med på og gir kanskje litt peace of mind. 

Solbris II skrev for 1 time siden:

Prispress er ikke å forakte! Men jeg vil nå påstå at det er en vesentlig mangel når ikke radar støttes. Da mangler jo det absolutt viktigste etter min mening. 😊

Det er nok for tidlig si. Kan jo være det kommer...!😊

lr-80 skrev for 1 time siden:

Det skal nok ikke erstatte det råeste utstyret - se på prisen!

Men hvis du lurer på om iPad er nok, så tror jeg at det er dette du ser etter. Du får en god del mer funksjonalitet enn de enkleste plotterne. Og det er ikke selve skjermen som er hovedideen - det er videreutviklet software. Som gjør det enkelt å plotte rute, ett trykk til så har du vind, bølger og nedbør langs hele ruta (på kartet) med to timers intervall på avreisetid. 

670A8582-7B46-4C92-AC7D-A2EF1379671D.jpeg.0b745ab14cd5014463170183b0acf65c.jpeg

Og når jeg er fremme i Sandspollen, så har jeg samme data på iPhone mens jeg er i land. Dvs vind, båtens posisjon og retning relatert til ankerposisjon, med samme varsling som ankeralarmen på Orca. Om det gir tid til å intervenere om båten dregger er vel ikke sikkert, men kult å følge med på og gir kanskje litt peace of mind. 

Hvor har du bildet i fra? 😊

• 2 måneder senere...
Napoli skrev On 18.4.2021 at 8.19:

@TrikkerN Lønning - det er litt lite teknisk info foreløpig. Tipper det kommer denne måneden. Prototypene ser akkurat slik ut som de gjør på websiden til getorca. En solid fot til tabletten (som er egenprodusert for Orca). 

Det er i utgangspunktet ikke ment at denne skal snakke med den gamle plotteren du har. Den skal overta for den gamle plotteren. Så skal all informasjon du trenger vises på den nye enheten. De lager en komplett ny software, hvor all info skal vises i ett bilde. Dvs - du har kart, værmelding, zoom inn på havn med satellittbilde, motordata osv i samme bilde på tabletten. Dersom du bruker din egen enhet vil det være en app, som snakker med hovedenheten (boksen) via Bluetooth. Det er hovedenheten som gjør mye av jobben, men akkurat hvor mye vet jeg ikke.

Han som startet opp Orca jobbet tidligere i Navico, men ville videre ut av "plotterverden" enn Navico.

Noe nytt?😊 

• 3 måneder senere...

Jeg kjørte først betaversjon som Kristian fra Orca kom og monterte. Så fikk jeg produksjonsutgaven før sommerferien. Har testet ut litt i forskjellig vær, og funnet at bl.a. problemer med touch i regn kan tweakes i software. Noen bugs har det vært, men løses fortløpende og jeg får raskt svar når jeg trenger hjelp eller har forslag til endring i funksjonalitet. 90D979E0-15DC-4397-85D9-5C864D4E4F78.jpeg.7a959e4d9835414c2ae40661df8c1ec8.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)
lr-80 skrev for 4 timer siden:

Jeg kjørte først betaversjon som Kristian fra Orca kom og monterte. Så fikk jeg produksjonsutgaven før sommerferien. Har testet ut litt i forskjellig vær, og funnet at bl.a. problemer med touch i regn kan tweakes i software. Noen bugs har det vært, men løses fortløpende og jeg får raskt svar når jeg trenger hjelp eller har forslag til endring i funksjonalitet. 90D979E0-15DC-4397-85D9-5C864D4E4F78.jpeg.7a959e4d9835414c2ae40661df8c1ec8.jpeg

Testet nmea2k?

TrikkerN Lønning skrev 28 minutter siden:

Testet nmea2k?

Ja, fungerer fint med dybde, hastighet gjennom vann (under 2 knop velger den gps SOG), vindhastighet og vinkel. Har hatt en bug på vind men det er ordnet nå. Autopilot (Raymarine) skal testes snart. 

Jeg har ikke andre instrumenter på min NMEA2000, men det er plass for motordata (timer, oljetrykk, turbotrykk, temp osv). 

lr-80 skrev for 8 timer siden:

Ja, fungerer fint med dybde, hastighet gjennom vann (under 2 knop velger den gps SOG), vindhastighet og vinkel. Har hatt en bug på vind men det er ordnet nå. Autopilot (Raymarine) skal testes snart. 

Jeg har ikke andre instrumenter på min NMEA2000, men det er plass for motordata (timer, oljetrykk, turbotrykk, temp osv). 

Liker veldig godt konseptet og har egentlig tenkt at det rart at ingen har gjort dette før.

Men jeg synes fortsatt det er lite hands-on erfaring når man søker rundt.(Sett bort i fra det du deler 😊)

• 5 måneder senere...

Fortsatt work in progress, men får stadig ny funksjonalitet. Sist opp er autopilot (jeg har Raymarine EV100, med en blanding av SeaTalkNG og NMEA2000), styrer fra telefonen om jeg ikke står ved styreposisjon og Raymarine instrumentene. Plotteren er kjapp som en iPad, funker i alt lys. Kunne ønske bedre touch respons med hansker og i regn, men det er fysiske knapper for zoom og nord/kurs opp. 

Venter på at mitt hybrid gammelt og nytt SeaTalk/NMEA system med en egen overgang fra vindgiver skal fungere optimalt. Har seilt drøyt 100 nm siste dager og den gir umiddelbart gode værdata for planlagt rute. P

Mest fornøyd med at alt er intuitivt satt opp så det fungerer uten bruksanvisning (som en iPhone eller Tesla). Og at jeg ved trøbbel fikk hjelp på telefon - de pushet en oppdatering underveis så turen kunne fullføres i komfort. 

lr-80 skrev 23 minutter siden:

Fortsatt work in progress, men får stadig ny funksjonalitet. Sist opp er autopilot (jeg har Raymarine EV100, med en blanding av SeaTalkNG og NMEA2000), styrer fra telefonen om jeg ikke står ved styreposisjon og Raymarine instrumentene. Plotteren er kjapp som en iPad, funker i alt lys. Kunne ønske bedre touch respons med hansker og i regn, men det er fysiske knapper for zoom og nord/kurs opp. 

Venter på at mitt hybrid gammelt og nytt SeaTalk/NMEA system med en egen overgang fra vindgiver skal fungere optimalt. Har seilt drøyt 100 nm siste dager og den gir umiddelbart gode værdata for planlagt rute. P

Mest fornøyd med at alt er intuitivt satt opp så det fungerer uten bruksanvisning (som en iPhone eller Tesla). Og at jeg ved trøbbel fikk hjelp på telefon - de pushet en oppdatering underveis så turen kunne fullføres i komfort. 

Jeg oppdaget for et par dager siden at man kunne få en (veldig) kjapp prøve periode, for å kunne teste appen.

Jeg har ikke fått testen den i båt, men har testet autoroute(og knappe ert litt), der er nok inntrykket mitt at Navionics er bedre.

Etter de kjappe testene jeg har gjort, finner Orca raskeste vei, mens Navionics har en større tendens til å benytte leia som er godt oppmerket. Da er det enklere å bruke ruten uavhengig av dag/natt.

Nå skal det riktig nok sies at man bør plotte inn waypoints selv, men det er greit med autoroute som utgangspunkt.

Videre ville Orca ikke ha min båt igjennom Spangereid kanalen, tiltross for at jeg hadde samme parameter både i Navionics og Orca.(Navionics har ingen problemer med at jeg kjører inn der 😊)

En ting som jeg ble imponert over på Orca er nattmodusen, denne var imponerende bra! God kontraster!

E5087794-F3E2-4EB8-8C81-1B9C3D7FC92A.jpeg.2c5e52966e2e95c903ae1d7639b5c2c6.jpeg

Takk for tilbakemelding ,Ir-80.

Hvordan fungerer det sammen med autopiloten?(Har selv EV 100)

Jeg ser at det abonnementet koster 120 euro, så det koster jo litt 😊

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)

FB0BA790-6CA5-4777-B51D-29CF52C152AB.png.14dc20a22c2566f75608b9b3482902e6.png

Det er lettere å styre fra autopiloten om jeg står ved styreposisjon. Men om jeg sitter bak sprayhooden (eller i baugen) holder jeg bare inn «Hold to alter course», så dukker det opp pluss og minus 1 og 10 grader. Start og stopp nederst til høyre, modus til venstre (kompasset). Den fungerer også med windvane, og det er knapp for å følge planlagt rute men denne er ikke aktiv ennå. 

Bilde er screenshot fra mobilen. På plotteren (eller iPad) er det mer data fra NMEA-nettverket. Under autopilot-menyen er det distanse/tid til mål. 

• 1 måned senere...

Kjøpte en Orca core selv etter å ha kjent stort savn etter at embark ble kjøpt opp av c-map og i min mening fjernet det jeg likte med embark.

Seilbåten har en god miks av seatalk 1, nmea 0183 og seatalk ng. koblet på en overgang fra nmea 2000 til seatalkng og alt data kom rett inn. veldig enkelt og plug and play på tross en del gamle enheter i båten.

likte godt at man kan se hvor nøyaktig de ulike gpsene jeg har ombord var, og velge selv hvilke jeg ønsket å bruke.

har troen på konseptet så langt, så blir spennende å se utover sesongen når jeg har fått noen nautiske mil på systemet.

Hkristianl skrev for 8 timer siden:

Kjøpte en Orca core selv etter å ha kjent stort savn etter at embark ble kjøpt opp av c-map og i min mening fjernet det jeg likte med embark.

Seilbåten har en god miks av seatalk 1, nmea 0183 og seatalk ng. koblet på en overgang fra nmea 2000 til seatalkng og alt data kom rett inn. veldig enkelt og plug and play på tross en del gamle enheter i båten.

likte godt at man kan se hvor nøyaktig de ulike gpsene jeg har ombord var, og velge selv hvilke jeg ønsket å bruke.

har troen på konseptet så langt, så blir spennende å se utover sesongen når jeg har fått noen nautiske mil på systemet.

Jeg har absolutt troa. Men jeg føler appen er litt uferdig. Dog liker jeg veldig godt nattmodusen!😊

• 1 måned senere...
  • 10 måneder senere...

Noen som har oppdateringer å dele angående denne Orca? Får stadig reklame for Orca2 og liker konseptet som en erstatter for ipad som har sine begrensninger spesielt mhp varme og sterk sol.

Men Orca har såvidt jeg kan se ikke grensesnitt mot radar. Hadde den enda hatt det så kunne den kanskje vært en fullverdig slaveenhet til kartplotteren.

Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem

Gunnis skrev for 7 timer siden:

Noen som har oppdateringer å dele angående denne Orca? Får stadig reklame for Orca2 og liker konseptet som en erstatter for ipad som har sine begrensninger spesielt mhp varme og sterk sol.

Men Orca har såvidt jeg kan se ikke grensesnitt mot radar. Hadde den enda hatt det så kunne den kanskje vært en fullverdig slaveenhet til kartplotteren.

De jobber med radar, men enn så lenge er det ikke klart. Tror ikke den kan fungere som slaveenhet for annen plotter, ikke i Orca-appen. Men den kan kjøre andre android-baserte apper så du kan kanskje få det til derfra. 

Er radar viktig, ville jeg ventet. Eller tatt kontakt med Orca og spurt om din radar. Noen Raymarine radarer skal få virke med dagens Orca, mens andre vil kreve oppdatert Core. 

Jeg kan ellers si at jeg har byttet ut gammel Raymarine med Orca, og det fungerer flott. Har fortsatt gammelt Display, men har også prøvd det nye som har kartplotter-kvalitet på lesbarhet og Orca-kvalitet på app (inkludert nettbrettets oppløsning, fleksibilitet og  oppdateringer OTA som gir stadig nye og bedre funksjoner). 

IMG_0866.jpeg.b6a841119444f447084b83be5cbd37a7.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)

Installerte Core før jeg forlot båten, venter på Display 2. Kjører foreløbig Orca app på gammel android, og fikk ikke testet  forskjell i funksjonalitet med og uten Core.

Det som imidlertid imponerte var hvor enkel installasjonen var. En overgang til Raymarine Seatalk måtte kjøpes utenom (ca 550,-). Så var det plug and play, noe som er en stor lettelse for en med bare analoge hjernehalvdeler og dataangst. Fant alle giverne inkl. autopilot. 

En faktor jeg misliker sterkt - men som ikke har noe med navigasjon og funksjonalitet å gjøre - er at brukerforumet er lagt på Facebook. Det utveksles mye og hyppig info der som jeg kan lese, men jeg kan ikke kommentere eller stille spørsmål uten FB profil. Og det skal jeg aldri ha. Det er ikke fordi jeg har dataangst, det er et "politisk"/prinsipielt valg. Brukerforumet burde vært omtrent som dette, eller en uavhengig blog.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

• 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...