Jump to content

Orca Navigasjon, både app og komplett plotter, erfaringer?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

larole skrev for 2 timer siden:

Sikkert dumt spm. men kommer Orca som en komplett pakke med alt man trenger?

Spørs hva du mener med komplet pakke. Du kan bruke app gratis, men må være online for å bruke kart. Du kan betale deres premium å bruke app/kart offline. Du kan kjøpe deres Core å integrere via NMEA 2000 mot båtens andre systemer. Har du intet NMEA utstyr fra før, er det lite du får ut av å kjøpe en Core.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 8 måneder senere...

Har kjøpt meg en Core 2, og har planer om å kjøpe nytt nettbrett da vårt Sony tablet Xperia Z2 begynner å bli utdatert. Virker blant annet ikke med Orca...

Ønsker et 12-tommers brett siden vi bruker brettet mye til filmtitting osv, og vurderer da et Samsung Tab 9 plus nettbrett.

Det har en god IP-grad, men ønsker allikevel et vanntett deksel med mulighet for montering til båten.

Har sett litt på Armor-X sitt deksel, men finnes det bedre løsninger?

https://www.dustinhome.no/product/5011349583/rainproof-military-grade-rugged-case-with-hand-strap-and-kick-stand

Armor-X.jpg.76a619275355087e3bc0fc9bef8b9284.jpg

Lars Hansen skrev for 9 timer siden:

vurderer da et Samsung Tab 9 plus nettbrett

Det kommer an på plassering. Du indikerer med ønske om vanntetthet at intrumentet kan være utsatt for sjøsprut, nedbør og vind. Problemet med touchskjerm er da at du mister kontroll på den, selv om du har vanntett deksel.  Det er veldig ubehagelig når kartet begynner å rulle ukontrollert f. eks under innseiling i trange farvann - altså når du trenger det mest.

Jeg kjøpte Display 2 etter et par slike opplevelser

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

39 minutes ago, Steihy said:

Det kommer an på plassering. Du indikerer med ønske om vanntetthet at intrumentet kan være utsatt for sjøsprut, nedbør og vind. Problemet med touchskjerm er da at du mister kontroll på den, selv om du har vanntett deksel.  Det er veldig ubehagelig når kartet begynner å rulle ukontrollert f. eks under innseiling i trange farvann - altså når du trenger det mest.

Jeg kjøpte Display 2 etter et par slike opplevelser

Når sønnen hadde jolle kjøpte jeg vanntett etui med feste til Ipaden. Hurtigfeste til konsollen

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

1 hour ago, Steihy said:

Det var det jeg hadde før, som jeg fikk problemer med. Funket touchfunksjoner i kraftig regn?

Testa ikke ut i dårlig vær. Har ikke brukt det siden han solgte båten. men virka veldig bra under normale forhold

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev for 2 timer siden:

Testa ikke ut i dårlig vær.

Mitt innlegg handlet utelukkende om dårlig vær, så din kommentar viser at jeg ikke har fått fram budskapet.

Har du tørr styreplass eller bare båter i penvær, er vanlig nettbrett fullverdig løsning. Orca Display 2 har funksjoner - låsing av skjerm, fysiske knapper for zoom og "finn meg", som gjør den mer som en kartplotter i regn, sludd og sjøsprut. Jeg er rimelig fornøyd med det.

Den er imidlertid ikke så god til surfing etc. som vanlige nettbrett. Overfølsom skjerm i appmodus, som gjør at en ramler ut og inn av apper og funksjoner. Dårlig lyd.

I begge modi er strømforbruket høyt, en slipper vanskelig unna ladebraketten.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Jeg seilte Skagen Race med Display 2 nå. Touch lock har fungert med mye regn, men ved sjøer over cockpit som vi opplevde i helgen, ble det trøbbel. Det viste seg å være «sveip ned»-funksjon fra toppen av skjermen i Android (ikke inne i Orca) som ikke var låst fra touch lock, og vi mistet kontrollen på plotteren. Det er enten en innstilling, eller en bug, uansett noe som er løsbart. Jeg ville ikke seilt i dårlig vær uten touch lock og fysiske knapper én gang til. 

Orca har en mulighet for swipe ned for å gå direkte til Android fra Orca-appen. Denne var på hos meg og skapte mye trøbbel. Under rådende forhold ved Skagen Race var jeg ikke i stand til å finne ut av det, men det var en enkel innstilling og ingen bug. 

Her er et bilde fra langt hyggeligere forhold på hjemturen, da vi kunne spise rødspette i cockpit mens vi seilte gennaker i medvind, sol og flatt vann forbi Christian Radich midt i Skagerak. 

IMG_4013.jpeg.362e7ab0113e7678afc26dc958a839e8.jpeg

Hei,

Har tatt i bruk Orca med Orca Core og en iPad pro i min båt. Jeg har en Raymarine Evolution EV-100 autopilot som snakker med Orca via NMEA2000. Jeg har to utfordringer med oppsettet som jeg lurer på om noen her kan svare på:

• Når autopiloten skal ta en nokså brå sving på en rute som kjøres så henger den seg opp på spørsmålet om jeg vil endre kurs. Jeg kan trykke så mange ganger jeg vil på ja, men spørsmålet kommer bare igjen og igjen. Dette skjer bare på kursendringer som er over et visst antall grader - hvor mange grader har jeg ikke klart å finne ut av.
  • Er det mulig å få autopiloten til å kjøre ruter fra Orca uten å mase om disse kursendringene?

Jeg har stilt samme spørsmål i Orca forumet på Facebook, men ikke fått noe svar.

På forhånd takk for hjelpen!

/Baard

/Baard

Baard skrev 13 minutter siden:

Hei,

Har tatt i bruk Orca med Orca Core og en iPad pro i min båt. Jeg har en Raymarine Evolution EV-100 autopilot som snakker med Orca via NMEA2000. Jeg har to utfordringer med oppsettet som jeg lurer på om noen her kan svare på:

• Når autopiloten skal ta en nokså brå sving på en rute som kjøres så henger den seg opp på spørsmålet om jeg vil endre kurs. Jeg kan trykke så mange ganger jeg vil på ja, men spørsmålet kommer bare igjen og igjen. Dette skjer bare på kursendringer som er over et visst antall grader - hvor mange grader har jeg ikke klart å finne ut av.
  • Er det mulig å få autopiloten til å kjøre ruter fra Orca uten å mase om disse kursendringene?

Jeg har stilt samme spørsmål i Orca forumet på Facebook, men ikke fått noe svar.

På forhånd takk for hjelpen!

/Baard

Send en forespørsel inne i Orca på iPad’n. De pleier å svare ganske kjapt. 

Baard skrev 35 minutter siden:

Skal gjøre det, men var ute etter om noen med Raymarine pilot her opplever det samme......

Men å ha lest flere har opplevd dette. Men lure også på om en måte å fikse det på har blitt nevnt. Men mange tråder å gå gjennom for å finne det på Facebook.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

• 1 måned senere...
Offshore6000 skrev for 2 timer siden:

Hei. Fungerer det med hvilket som helst nettbrett. Har alle “kompass“ og gps slik at kart holder kjøreretning og possisjon om man deler wifi fra telefon. Eller må mann ha nettbrett med 4g ?

Ja, så lenge nettbrett har egen gps. Det er noe mer upresis gps i telefon og nettbrett, men det blir samme som med andre navigasjonsapper. Kjøper du Core får du en veldig presis gps, og blir i tillegg uavhengig av gps innebygget i nettbrettet. 

Du må nok ha betalt abonnement for å få offline kart (dvs. du mister viktig navigasjonsdata uten dekning, med gratisversjonen).

Deler for øvrig noen erfaringer her. 
Skagen Race 2024, med ca halvparten fullførte (i hvertfall i shorthandklassene hvor jeg seilte) bød på forhold som gjorde touch-skjerm uegnet. Det var vått og humpete, og jeg har tørket saltvann inne i båten i uker etterpå. 

Orca Display 2 har deaktivering av touch, og tre fysiske knapper gir mulighet for zoom inn/ut og bytte mellom nord opp/kurs opp. Jeg hadde imidlertid ikke skrudd av valget for Android, som gir tilgang til andre apper ved sveip fra toppen (kjekt med andre apper, Victron, Navionics etc, men lite kjekt i rådende forhold med brytende sjøer over plotteren). Så plotteren gikk bananas, og det var ganske irriterende. Ikke var det forhold for å forske for mye på det underveis heller (les: sjøsyke). 

Etterpå har jeg skjønt hvordan android deaktiveres, det ble bedre men det er fortsatt behov for at folkene bak Orca fjerner all touch. Dette fordi langt trykk på instrument gir adgang til en redigeringsmeny jeg ikke vil ha under slike forhold, og jeg opplever at dette aktiveres av vanndråper. 

Ellers er jeg godt fornøyd, og ville nok ikke byttet til annen plotter. Men jeg tenker å montere gamle Display 1 med lading over luka, så har jeg både backup og instrumenter/kart fra posisjon under sprayhood.  

15 hours ago, Offshore6000 said:

Fungerer det med hvilket som helst nettbrett. Har alle “kompass“ og gps slik at kart holder kjøreretning og possisjon om man deler wifi fra telefon. Eller må mann ha nettbrett med 4g ?

For frittstående Ipad må du velge en med mobildatastøtte (3G/4G) da det kun er de som har GPS. Android-brett har vel alle GPS såvidt jeg vet.
Dersom du derimot også kjøper Orca Core er det ikke nødvendig å ha GPS i brettet, da brukes GPS fra Core.

mvh, Arne
www.tiarora.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...