Jump to content

Orca Navigasjon, både app og komplett plotter, erfaringer?

TrikkerN Lønning

Recommended Posts

• 2 måneder senere...

Jeg lastet ned gratis-appen til Orca……. Litt for å teste…

jeg er online…….sjøkartet kommer fram men virker veldig gammelt og unøyaktig…

må man betale/abonnere for å få nye kart ?

båten ligger langt opp på land……

Den yttre piren/breakwater med en fyr mangler

Mangler info om dyp inne i havnen

er det noe innstillinger jeg skall gjøre, for å få flere detaljer

screenshoot fra Orca resp Navionic

IMG_1402.png.ad39a720166be4376c827879cdd1ddbe.png

IMG_1400.png.a912586a790f0b1b222d32b188c1e6ea.png

S/Y Gunga Din

Har satt dybden til 9m ingen forskjell…….o fortsatt ligger båten på land o piren savnes……

piren er minst 10 år, den er med i en pilot bok jeg har…….den er trykt 2014

oppe på øya Salamina….ligger veiene ute i vannet.

jeg mistenker att det er noe galt med det grekiske kartgrunnlaget eller att Orca ikke grejjer å lese det riktig

Kanskje grekerne solgt noe gammelt ræl til Orca 😂

(i Sverige/Danmark ser det riktig ut !)

IMG_1403.png.c163b728edb8258a455807801bac8a2d.pngIMG_1404.png.a024a7f8dc65bbcce22835526c6eab03.pngIMG_1405.jpeg.3504ffe54ad35d702236ec355f62de4e.jpeg

S/Y Gunga Din

Det er helt OK……skall sjekke Swe/Dan

Men jeg tror det mangler nye ‘kart’ her i Hellas….tror det mangler bedre kart over havner…..

så tillsv stoler jeg ikke på Orca her……

har kikket litt på Orca-Swe…….

ser ut som det mangler navn på fyrer……

det går heller ikke å klikke på en fyr eller bro for å få opp mer info……..hvilken VHF kanal broen lytter til

på en del plasser står det VHF-kanaler rett i kartet…….kikket på bron i Sotekanalen

liker selve layouten på kartet og de hvite ledende sektorene på fyrene….

S/Y Gunga Din

Har lenge tenkt å skrive om mine erfaringer med Orca. De er ikke gode. Det betyr ikke nødvendigvis at systemet ikke er godt, men at det ikke er intuitivt for meg, og at jeg aldri finner ut hva som er brukerfeil. I seg selv fortjener dette etter min mening dårlig karakter - slike hjelpemidler skal være lette å forstå.

Mitt oppsett er Display 2 med SIM, Core1 og ladeholder. Jeg hadde Raymarine vind/temp/fart og autopilot som er koblet på Core via SeaTalk. Her ligger muligens noe av problemet - noen ganger lurer jeg på hvilket kompass som bestemmer, f eks. 

Jeg har kalibrert kompasset på Core mange ganger, det holder ikke lenge. Retningspila peker en annen vei enn kursen, uavhengig av innstilling kompasskurs eller baugretning. Den kan ikke brukes til å gå mot et punkt på land eller mellom skjær. Den reagerer seint på kursendringer i krypefart. 

Den gjør absurde rutevalg. Rett gjennom havbruk, bak innerste brokar, helt oppi fjæresteinene, helt umotiverte ekstrasvinger. Vedlagt noen eksempler, har ikke bilder av de verste.

Den nekter derimot tvert å ta meg gjennom trafikkerte skipsleder, og insisterer på å gå rundt Reksteren i stedet for mellom Reksteren og Tysnesøy. Har flere lignende eksempler fra godt merkede leder. Jeg bruker ikke rutevelgeren. Systemet virker ustabilt, og må ofte slås av og bootes opp igjen.

Klagelista er faktisk enda lengre. Det eneste jeg er rimelig fornøyd med så langt, er "sjødyktigheten" som er langt bedre enn andre nettbrett. Den går ikke varm i sol, synes bedre i sol, og tåler regn, sludd og sjøsprut. Det var hovedgrunnen til hele kjøpet. Rent navigasjons- og kartmessig har jeg aldri hatt bedre system enn ipad med Navionics.

Det presiseres nok en gang at jeg ikke vet hva som skyldes brukerfeil. Jeg har lenge tenkt å kontakte Orca brukerstøtte for å nulle ut alt og begynne på nytt under veiledning, men har støttet meg på nettbrett og andre midler og utsatt det. Man har annet å drive med på tur.

PXL_20240319_113254917.jpg

PXL_20240810_140352563.MP.jpg

PXL_20240611_112508884.jpg

PXL_20240618_071903273.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Gunga Din skrev On 29.9.2024 at 11.39:

har kikket litt på Orca-Swe…….

ser ut som det mangler navn på fyrer……

det går heller ikke å klikke på en fyr eller bro for å få opp mer info……..hvilken VHF kanal broen lytter til

på en del plasser står det VHF-kanaler rett i kartet…….kikket på bron i Sotekanalen

liker selve layouten på kartet og de hvite ledende sektorene på fyrene….

bumper denne…..

er Orcas-karten klikk-bare………får det ikke til å funke ?!

alltså att man får opp ekstra info om en fyr eksempelvis eller VHF-kanal / tlf-nummer til en bro.

ytterligere ett spm

ved seiling i tidvann….. jeg ser ikke strøm-piler eller aktuell dybde ved en viss tidpunkt

S/Y Gunga Din

Rune.f skrev On 2.9.2024 at 0.08:

Dette ble jo akkurat som jeg trodde, her skal det ikke foreslås rimelige løsninger....eller BT.

Google litt rundt denne varmeren, de brukes mye !! til oppvarming av div i mange land, de er pålitelige, det ligger også mye videoer der disse er plukket i atomer å sammenlignet med de "orginal utgavene", de er tilnærmet 100% like.

Jeg målte begge de jeg har hatt med infrarød varmepistol, du finner ikke ett punkt som er varmere enn 50gr selv om du måler direkte på motor.....å hvorfor er det nødvendigvis tryggere å ha en som koster 20000kr ? om du er redd for integrert tank så forleng slangen å flytt den da.

JEG ville sove trygt med denne ombord i båten, plasser den på en trygg plass....ikke vanskelig å finne noe litt tryggere enn under førersetet der mange båtforhandlere monterer dieselvarmeren.

Jeg hadde en stående en hel vinter i garasjen, tok av slangen fra tanken å forlenget den med 50cm å koblet til en 10l tank, den sto på 18gr hele vinteten, startet å stoppet perfekt, men forventet jo dette, dere tenker bare ikke over att det meste som koster 4-5× å har ett fint merkenavn ofte er produsert i kina eller andre land i østen, se feks hva som står bak på den dyre Garmin'en osv, som regel kina.

Jeg har spart mye i mange sammenhenger med å tenke litt utenfor boksen.

Nei den yter ikke 8kw, den yter 2kw, men ved å feks gå inn på you tube/andre plasser så finner du ut att du...om du vil....kan omprogramere via displayet med fjernkontrollen til å øke effekten, det går rett å slett ut på å øke antall innmatinger av olje på pumpen.

Dessuten får du alle deler for noen få kr om noe skulle skje, du får også kjøpt løse slanger å dyser for kostnaden av en Pepsi max om du vil legge opp flere :)

Men det er selvsagt opp til hver enkelt hva pengene skal brennes opp på :)

1200kr er ikke mye å satse, plutselig så er det jo ett godt kjøp også.

Uansett, lykke til med å få varme i båten din:thumbsup:

Steihy skrev On 29.9.2024 at 16.29:

Har lenge tenkt å skrive om mine erfaringer med Orca. De er ikke gode. Det betyr ikke nødvendigvis at systemet ikke er godt, men at det ikke er intuitivt for meg, og at jeg aldri finner ut hva som er brukerfeil. I seg selv fortjener dette etter min mening dårlig karakter - slike hjelpemidler skal være lette å forstå.

Mitt oppsett er Display 2 med SIM, Core1 og ladeholder. Jeg hadde Raymarine vind/temp/fart og autopilot som er koblet på Core via SeaTalk. Her ligger muligens noe av problemet - noen ganger lurer jeg på hvilket kompass som bestemmer, f eks. 

Jeg har kalibrert kompasset på Core mange ganger, det holder ikke lenge. Retningspila peker en annen vei enn kursen, uavhengig av innstilling kompasskurs eller baugretning. Den kan ikke brukes til å gå mot et punkt på land eller mellom skjær. Den reagerer seint på kursendringer i krypefart. 

Den gjør absurde rutevalg. Rett gjennom havbruk, bak innerste brokar, helt oppi fjæresteinene, helt umotiverte ekstrasvinger. Vedlagt noen eksempler, har ikke bilder av de verste.

Den nekter derimot tvert å ta meg gjennom trafikkerte skipsleder, og insisterer på å gå rundt Reksteren i stedet for mellom Reksteren og Tysnesøy. Har flere lignende eksempler fra godt merkede leder. Jeg bruker ikke rutevelgeren. Systemet virker ustabilt, og må ofte slås av og bootes opp igjen.

Klagelista er faktisk enda lengre. Det eneste jeg er rimelig fornøyd med så langt, er "sjødyktigheten" som er langt bedre enn andre nettbrett. Den går ikke varm i sol, synes bedre i sol, og tåler regn, sludd og sjøsprut. Det var hovedgrunnen til hele kjøpet. Rent navigasjons- og kartmessig har jeg aldri hatt bedre system enn ipad med Navionics.

Det presiseres nok en gang at jeg ikke vet hva som skyldes brukerfeil. Jeg har lenge tenkt å kontakte Orca brukerstøtte for å nulle ut alt og begynne på nytt under veiledning, men har støttet meg på nettbrett og andre midler og utsatt det. Man har annet å drive med på tur.

PXL_20240319_113254917.jpg

PXL_20240810_140352563.MP.jpg

PXL_20240611_112508884.jpg

PXL_20240618_071903273.jpg

Enig med deg ang. rutevalgene. Jeg har kjørt dette systemet ett års tid nå. Liker mye av det, og ikke minst muligheten for å integrere det opp mot resten av NMEA-nettverket på en enkel   måte. Jeg har lukket båt og flere gamle android-skjermer liggende, så nå som jeg har installert ny maskin og lager nytt dashbord kommer jeg til å sette inn 3 skjermer. Da er det kjekt å kunne bruke orca-systemet til forskjellige formål, f.eks. ha alle tanker, strøm og motordata på en skjerm (jeg dropper alle analoge instrumenter) og f.eks. to forskjellige oppløsninger på kart på de andre skjermene (evt. navionics eller annet på den ene skjermen). Det er mye bra jeg liker ved systemet, men er lei av at det kommer nye oppdateringer absolutt hele tiden. Jeg bruker båten ukentlig og synes det er en konstant jag etter nye oppdateringer hver gang jeg starter systemet. Hadde heller foretrukket færre og mer gjennomtenkte oppdateringer, men alt i alt har jeg fortsatt troa på systemet. Sammenliknet med en elendige Axiom-plotteren med Lighthouse kart synes jeg Orca-systemet er langt bedre, men autorute-funksjonen kan de bare ta vekk til de kommer med noe bedre. Jeg innbiller meg at denne funksjonen var bedre før. Nå fungerer den ikke over hodet...  

Har brukt autorute hele sesongen å det har fungert helt topp. 

Å det er ikke så mye oppdateringer at det er et problem i min verden.

Når noen utvikler et nytt system, så tar det lang tid å få ting perfekt. Når det i tillegg skal bygges ut med nye funksjoner, så vil det komme oppdateringer jevnt over. Husk også på at mange oppdateringer kommer etter ønske fra folk via deres facebook gruppe, hvor folk kommer med ønsker samt hva de mener er feil.

Har kjørt dette systemet som hoved navigasjon i 3 sesonger nå, å fortsetter med det.

Har kun Axiom grunnet wifi radar som trenger den for å fungere.

Axiom er rene søppel i forhold til Orca, er nå min mening.

Har også alt av motor/tank instrumenter via nmea nå. Har Display 2 i tillegg som er knall bra i en varme båt med sollys. Har så en Ipad pro12,9 i tillegg som brukes ved behov.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Steihy skrev On 29.9.2024 at 16.29:

Kan du ikke velge  COG for retningsvektor? Garmin plotteren min viser både COG blå og HDT svart

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...