Jump to content

Windys overgrep


ragnars

Recommended Posts

En kontroversiell tittel, men jeg prøver endog. Når Draco gikk konkurs i 1992 overtok Windy merkenavnet , formene og alle rettighetene.

Dette siden Trygve Hegnar satt som eier av begge fabrikkene.

Hvordan har så Windy forvaltet Draco navnet, det som i sin tid var europas og norges største båtbyggeri, og som fortsatt etter interessen å dømme er et av landets mest populære båtmerker. (Når Draco var på topp var f.eks. Windy knapt en parantes og lå nede med brukket rygg... )

Skandaløst spør du meg, de prøvde riktignok med noe Oceancraft greier men det er omtrent omvendt eksempel av at bilmerket Daewoo nå heter Chevrolet...!.

 

Hvorfor kan ikke Windy sette igang en Draco linje/produksjon? Formene til flotte og delvis moderne modeller som 22 Topas, 25 Crystal, 27 Sterling, 34 Zircon/Opal finnes.

Hva er Windy redde for?, -produktkanibalisme, intern konkurranse?.

Direktør Knut Heiberg Andersen sier til sitt forsvar,- gi meg 30 mill. 30 mann og vi skal sette i gang.

Dette tror jeg mindre på, tror de er mest redde for å svekke Windy. Selg derfor heller merket Windy. Gi fra dere rettigheten til andre entusiaster. La ikke dette fortsatt populære merket råtne bort.

Egentlig uforståelig at Windy lar en slik sterk merkevare bli ødslet bort på den måten. Det finnes helt sikkert 20-30 dyktige båtbyggere utenfor Nedenes som kan dette faget og som mer en gjerne vil sette igang. Finansieringen ordner seg i rike Norge, og vær sikker,- slik båtmarkedet er nå vil en ny Draco linje bli en suksess.

Når f.eks.Sun 33, Skilsø 33, Riviera 925, Flem 34 etc. er såpass populære skal jeg garantere at det blir lang ventetid på en ny 34 Opal.

Kvitt dere med kynsimen og selg Draco merket Windy. Bidra til flere arbeidsplasser i norsk lystbåtindustri.

Link to post

er såpass populære skal jeg garantere at det blir lang ventetid på en ny 34 Opal.

Akkurat 34 Opal/Zircon er allerede solgt til NB. Den nye NB 1140 bygger på dette skroget.

Men er ellers helt enig med deg, ufattelig at et så sterkt merkenavn som Draco blir lagt i grus.

Mener også å huske at det var noen stridigheter mhp. rettigheter med Jan Herman Linge. Mulig

at dette er endel av årsaken ?

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post

Vel, nå var det vel en grunn til at Draco i sin tid gikk konkurs da. Folk ville ikke ha produktet lenger til den prisen de forlangte. Hva skulle ha endret seg idag ettersom etterspørselen nå skulle være så høy? Nei, her stoler jeg mer på Hegnars forretningsteft. Er det penger å hente på Draconavnet vet nok han å utnytte det.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vel, nå var det vel en grunn til at Draco i sin tid gikk konkurs da. Folk ville ikke ha produktet lenger til den prisen de forlangte.

Med forbehold om at jeg husker rett, skjedde konkursen på samme tidspunkt som hele markedet falt fullstendig sammen. Scand båtene har vel egentlig alltid vært populære, men også de unngikk døden såvidt det var, inklusive diverse andre selskaper innen lystbåtindustrien........

Link to post

Har registert at Draco har nærmest en magisk interesse. At Windy har hatt det samme er ikke så vanskelig å skjønne. Gode sjøbåter med gode sjøegenskaper og vakre linjer kombinert med solid kvalitet må bli suksess.

 

Dracoene har både gode sjøegenskaper og god kvaliteter, men ingen kan vel påstå at dette er vakre båter! (joda vet jeg provoserer en del nå :wink: ). Synes heller ikke at noen av løsningene heller var spesielt vellykede med en f.eks. den rare"halv andreetasjen" osv. Kan så noen gi meg svaret på hvorfor disse båtene ble og er så innihampen populære???

Link to post

Du tenker nok veldig på den gamle "klinkerbygde" linjen du Swande. Ok ,-Litt gammeldags kanskje. Men -Draco har også lagd mange vakre båter. Den linjen de begynte med fra ca. 1989 kan ingen klage over. Sjekk ut 34 Zircon f.eks. eller 25 Crystal. 30 og 25 foten fra 70-80 tallet med den spesielle "flybridgevarianten kan sikkert diskuteres, men de var forut for sin tid den gang, og tenk all den plassen en slik løsning frigjorde. Hvilken 25 foter kan matche dette av dagens modeller? Skal vedde på at det er like god plass som i en 29 Nord Star eller Polar/Biam 820

 

Desverre var Dracos problem at de holdt for lenge på den gamle design linjen. De burde startet allerede under jappetiden 84/85/86 og ikke ventet til da Norge gikk på Ræva i 89. At Draco gikk konkurs var intet sensasjonelt.

Gadd vite hvilket båtbyggeri som ikke var fullstendig i knestående i perioden 89 -93. Selv Windy var i ferd med å gå samme vei, men klarte seg takket være en sterkere merkevare på eksportmarkedet.

 

Draco tapte ikke fordi folk ikke lenger ville ha båtene. Problemet var at Windy og Hegnar ikke maktet kostnaden med å holde liv i to knestående merker. Draco ble ofret. Sett fra Hegnars side var det kanskje riktig den gang, men å la merket ligge å dø slik markedet ser ut i dag syntes jeg virker å være et dårlig valg.

 

Jeg skal ikke starte med oppliving av Dracos båter som noen her på siden anbefaler meg, men kan ikke skjønne annet enn at dette merket med tanke på all interessen måtte ha blitt en suksess.

Dessuten er jo retro bølgen over oss.

 

Hvorfor Draco er så populære?. Hvorfor kjører "alle" Golf og Corolla? Godt spørsmål, men det ligger noe udefinerbart charmerende i hele båtens utstråling. Båtene har kvalitet, særpreg og meget gode sjøegenskaper. Floskler kanskje , men noe av dette må det ha vært siden de var landets mest solgte merke på 70 og 80 tallet. (Forøvrig -eier ikke Draco, men gjorde det for en del år siden)

Link to post

.....Dracoene har både gode sjøegenskaper og god kvaliteter, men ingen kan vel påstå at dette er vakre båter! (joda vet jeg provoserer en del nå :wink: ). Synes heller ikke at noen av løsningene heller var spesielt vellykede med en f.eks. den rare"halv andreetasjen" osv. Kan så noen gi meg svaret på hvorfor disse båtene ble og er så innihampen populære???

Skjønner ikke hva du mener....Draco ikke pent?????? :smash:

Pris og tilgjengelighet er nok gode grunner. + at nok veldig mange, tydeligvis etter hva jeg ser på sjøen hver sommer, mener båtene både er pene, med gode løsninger og velfungerende.

På den annen side, jeg har heller ikke skjønt det der med den "halve etasjen". Pent er det hvertfall ikke!

Link to post

Hvis jeg husker riktig var det importører i utlandet som ville ha Windy-navnet også på Draco-båtene. Dette fordi Windy var et sterkere merkenavn 'utenriks'. Jeg tror dette var årsaken til at Hegnar & Co valgte å kalle alle båtene sine for Windy. Enklere og billigere å bygge ett merkenavn enn to forskjellige for samme konsern.

 

Når det gjelder Draco-båtene har jeg selv hatt en Draco 21 SC -87 modell. Vi var veldig godt fornøyd med båttypen. Den har gode løsninger og høy kvalitet. Selv har jeg mest sansen for 21, 23 og 24 foteren til Draco. Alle disse har etter mitt skjønn gode løsninger og jeg liker designet. Spesielt 24 Styling er en romslig båt til å være bare 24 fot.

 

Vi kunne faktisk være interessert i å kjøpe en av disse, nyere enn -86 modell (hel frontrute), hvis vi fant et svært pent og godt vedlikeholdt eksemplar, gjerne med en moderne dieselmotor (m/ferskvannskjøling)!

Link to post

Dracoene har både gode sjøegenskaper og god kvaliteter, men ingen kan vel påstå at dette er vakre båter! (joda vet jeg provoserer en del nå :wink: ). Synes heller ikke at noen av løsningene heller var spesielt vellykede med en f.eks. den rare"halv andreetasjen" osv. Kan så noen gi meg svaret på hvorfor disse båtene ble og er så innihampen populære???

Jeg får vel bare henge meg jeg da som akkurat har kjøpt meg en med rar halv andreetasje. :lol: Kan hende vi som har en sånn en har skjønt noe. Muligens at det er kjempeplass nede i salongen og i tillegg eget soverom innenfor badet. Ståhøyde i cabinen. Eller at man får litt flybridgefølelse når man sitter der oppe og ratter og samtidig sitter bak vinduene uten vind som blåser skummet ut av ølboksen. Fint å sitte der i regnevær også med kalesjen på og stadig like høyt oppe. Jeg vet ikke jeg. Bare noe jeg tenkte på i farten.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Men nå er den plassert på vinterlageret (snufs...) Synes selv at Draco er utrolig flotte båter! Har selv et forhold til Draco 25tc. En slektning av meg kjøpte en slik ny på slutten av 70 tallet (mener det var i 79) for 180000,- Solgte den igjen to år etterpå til en "pappagutt fra Bærum" for 120 000,- Helt utrolig hvor mye man tapte på båt dengangen! Det jeg husker best var faktisk "mini flybridgen" som gjorde at man hadde en utrolig utsikt/oversikt, og at man kunne se ned på de andre båtene (hehehe) På den tiden var dette faktisk av de absolutt flotteste båtene som lå på brygga i Tjøme! Nå har jo situasjonen endret seg litt...

Blir forøvrig siste sesongen min på dette strekket av glomma, da jeg flytter inn i nytt hus på Opstad over jul. Med egen strandlinje og brygge blir det nå Glomma nord for funnefoss, opstadåa og storsjøen som gjelder! :cheers:

Link to post
  • 1 måned senere...

Jeg må si meg helt enig med trådstarter her. Å la et så sterkt navn som DRACO ligge dødt i alle disse årene er for meg meingsløst.

 

Men for å dra dette litt lengre ser jeg at også oceancraft ser ut til å sakte men sikkert bli borte noe jeg også syntes er veldig trist.

 

I begynnelsen hadde vi en hel range med veldig sjødyktige sjæregårdsjeeper fra oceancraft.

fra 15fot til 25. (515/570/610/620/700/701/760/761) alle flotte båter. i dag er det bare de store og dyre igjen noe jeg synter er trist.

 

Se på markedet i dag, Goldfish og gozzi har veldig bra merkenavn og gode salgstall.

Jeg mener at de gamle oceancraft skrogene fortsatt kan hamle opp med disse nye flotte båtene.

 

Så hvorfor ikke???

Link to post

Så hvorfor ikke???

I stedet for å spekulere er det vel bare å ringe Windy om man lurer? Adm dir er Knut Heiberg Andersen. Markedssjef er Karl Audun Skretteberg. Begge er hyggelige og de kan sikkert svare. Og om interessen deres er stor nok kan dere kanskje kjøpe formene og rettighetene også og starte opp selv?

 

Mitt tips er at Windy har begrensde ressurser som alle andre virksomheter, og at de må konsentrere seg om det de har som strategiske mål. For meg som utenforstående ser det vel mer ut til at de satser mot større båter enn mindre båter. De lanserer 52 og 53 i år,og det snakkes om en ny 46.

Link to post

Om jeg skal tippe tror jeg nok mye av årsaken til at det ble satset på Windy og ikke på Draco er at Windy - selv med brukket rygg - hadde et langt sterkere merkenavn utenfor Norge.

 

I mine øyne er Windy i dag landets eneste verft som kan matches med de beste. Sverige har for lengst passert oss mht å bygge båter som kombinerer design, finish og sjøegenskaper med et knallsterkt varemerke.

 

Ganske trist egentlig for en båtbyggernasjon, med en av europas aller lengte kystlinjer.

Redigert av Ole-Jacob (see edit history)
Link to post

Om jeg skal tippe tror jeg nok mye av årsaken til at det ble satset på Windy og ikke på Draco er at Windy - selv med brukket rygg - hadde et langt sterkere merkenavn utenfor Norge.

Knut Heiberg Andersen var markedssjef i Draco før han ble adm dir i Windy. Og vi må vel alle kunne si at Windy har en viss suksess med det de har gjort de siste 10 årene :rolleyes:

fra

 

Bilde

 

til

Bilde

OG 58'en er det produsert mer enn 10 stk av på et par år.

 

Nye Windy 52 blir vist på Sjøen for Alle

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...