EIRINA Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Mulig at jeg tar feil men jeg syns at jeg engang har hørt at Seeco båtene er en videre utvikling av gamle Draco former er det tilfelle (flere symboler enn ord) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 (redigert) Hadde Windy 27 cc fra 1988-94, kjenner kvaliteten, og forstår hvorfor de fortsatte med merke https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8312/windy_27.jpg Flott skute(fant bilde på Windy, vår hadde litt andre fargekomb. Tror vi må innse at det går over til færre produsenter, som spesialiser seg. Det er som resten av norsk industri. Man MÅ velge hvor en skal være god. Redigert 3.Januar.2006 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Boywonder Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Skjønner ikke helt problemet... Hvis det fremdels produseres Draco under andre navn, hvorfor ikke bare sette et "Draco" merke over det nye navnet? Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
h2o Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Mulig at jeg tar feil men jeg syns at jeg engang har hørt at Seeco båtene er en videre utvikling av gamle Draco former er det tilfelle (flere symboler enn ord) Seaco blir i dag produsert i de gamle lokalene til Draco ved Flekkefjord. Han som driver Seaco arbeidet for Draco. Seaco navnet harsten samme skift som dracos men D og R er byttet ut med S og E, så det er nok noen likheter. Jeg kjenner ikke til at formene skal være de samme. Jeg synes det er trist at Draco er gått ut som merke, håper det vil komme tilbake. Draco er tross alt ett begrep når det gjelder båter, og det forundrer meg litt at det ikke skulle kunne være god butikk å bygge båter med samme navn i dag. Nå er det vel Askeladden som innehar den posisjon som Draco hadde tidligere og samtidig er den største og mest dynamiske båtprodusenten i Norge. Har hatt 21 sc, '87 modell tidligere, kjempebåt. Mener du kan få denne og 23 SC fra Polar i Grimstad. Begge meget vellykkede modeller med gode sjøegenskaper. De vil da hete Polar og ikke Draco, men dekor forøvrig er lik. Sikkert mulig å få den uten Polar logo også for den saks skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2006 Del på Facebook Svart 3.Januar.2006 Skjønner ikke helt problemet... Hvis det fremdels produseres Draco under andre navn, hvorfor ikke bare sette et "Draco" merke over det nye navnet? Fordi de som eier varemerket ikke er interessert i at det skal brukes på en måte som ikke er i deres interesse Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.September.2016 Del på Facebook Svart 30.September.2016 Nå er det 10år siden jeg så denne tråden første gang og ikke vet jeg om Bitteliten lurer enda,men jeg gjør det. I stedet for å spekulere er det vel bare å ringe Windy om man lurer? Jeg tror etter 10 år med grubbling at svaret på om det kunne gått rundt om man hadde startet Draco igjen er: Ja ! Ja, fordi jeg tror at det passer med livsfasen til mange, de som var12 år og stirret opp på en uoppnåelig Draco 21.... og drømte om en slik i mange år... slike minner sitter i... det er nettopp det som gjør "merkevarebygging" så viktig og gode "merkevarenavn" så utrolig mektige.. Jeg skulle gjerne støttet Norsk industri og kjøpt en Norsk båt til ungene også. Selv om den hadde kostet litt mer enn andre. tror det er mange andre som også tenker i de baner. Håper noen får tak på Draco navnet og gjør noe godt med det.... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 30.September.2016 Del på Facebook Svart 30.September.2016 Er det ikke i gang igjen? http://www.draco.no Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 30.September.2016 Del på Facebook Svart 30.September.2016 Takk Dreuf, da kan du tenke deg hvor godt jeg har sove de tre siste åra... Sitér dette innlegget Link to post
TimJ Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Er det ikke i gang igjen? http://www.draco.no Har det greiene der virkelig noe med Draco å gjøre? Sorry, men jeg synes det er helt grusomme båter som jeg ikke ser igjen noe av de gamle gode Draco'ene i.Jeg har selv en 24 styling, og jeg er så utrolig fornøyd med båten! Både plass, egenskaper i sjøen men også designet:-) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Enig, dette er polakkbåter som like gjerne bært et annet navn. I forhold til hvor sterkt merke Draco var på 80-tallet, synes jeg de nye "dracoene" hører hjemme i samme polakk-kurven som bl.a. nordkapp. Tilsynelatende fancy deisgn-løsninger utenpå, men elendig polakkbåt så snart en skal utføre arbeid på "innsiden". Var om bord i en ny Draco nylig ifm. installasjon av en vinsj. Kan ikke si jeg er spesielt imponert... Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Kanskje måten å videreføre navnet i dagens marked? Min personlige mening er at det er grisetøffe båter utvendig (litt retro). Men innvendig?.. Ser ut som en båt som burde koste 200k ny og ikke 1+ mill.. (men nå er ikke jeg spesielt fan av bowrider). Det designet de har utvendig, med interiøret til windy og kvaliteten til Ibiza så hadde vi vært der? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Jeg er litt i målgruppen (vokst opp da Draco var steintøfft). Jeg liker ikke de nye, dessverre :-(. Det er litt sånn derre Fjord over de. Jeg har snakket litt med noen kompiser og vi har fallt for et litt ukjent merke: Cormate. Gode gud, de er flotte båter! Masse "sånn-skal-jeg-ha-engang" faktor :-) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Napoli Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Cormate! Det er designet sitt av en båt det! Det skal jeg ha neste gang (eller gangen etter - eller gangen etter det igjen - hvis økonomien tillater det).... Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
dieselfan Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 ca 110% enig. Nå er jo ikke Egil Ranvik noen "hvemsomhelst" da. Får tunnel-syn hver gang jeg ser noe han har designet. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2016 Jeg er litt i målgruppen (vokst opp da Draco var steintøfft). Jeg liker ikke de nye, dessverre :-(. Det er litt sånn derre Fjord over de. husker båtbladene tidlig på 80-tallet , da hadde alltid Draco annonse på baksida med hele modellspekteret - samme gjennomførte design på samtlige. Kan også styre meg litt for dagens mote med loddrett baug - vi får vel tidsnok se om det er et forbigående fenomen ... (Men påstås jo at det skal ha sine fordeler mtp lengre effektiv vannlinjelengde..?) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
adeneo Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 (redigert) Cormate er flotte båter, fantastisk design av Hydroliftgründer Ranvik, men dessverre også med fantastisk pris og "made in poland" klistremerke med på kjøpet. De nye Dracomodellene er en skam, og et dårlig forsøk på å dra noen ekstra kroner inn i kassen til Windy i nedgangstider. Både Kåre og Jan Herman vrir seg nok i sine respektive graver av det grusomme designet, kun påhengsmotor og bowrider. Kun bowrider, så noe så grusomt som bowrider, denne Hegnar har jo ikke et snev av samvittighet.. Nå er jo Draco og Windy også produsert i Polen, og man kan ta og føle på kvaliteten av polsk håndverk dersom man legger et par millioner på bordet. Når det kommer til trådens tittel, så var det vel ikke akkurat noen overgrep. Kåre døde jo tragisk i 1983, og Draco med ham. Hans kone Vibeke forsøkte å drive bedriften videre i noen år, og fikk til og med inn Trygve Hegnar som deleier(44%) i 1984. Hegnar kjøpte kort tid etter også opp Windy, men da det norske båtmarkedet kollapset fullstendig i 1987 gikk det raskt nedover. I 1992 ble Draco levert til skifteretten, og konkursen var et faktum. Hegnar fikk på mystisk vis klørna i rettighetene og tok over Draco, med unntak av noen design og former som Linge hadde krav på, som vel endte opp som bål. Han har selv uttalt at banken ville Windy skulle ta over Draco, og at det ikke fantes andre kjøpere, men at de likevel betalte alt for mye, uten at jeg vet prisen? Windy fortsatte dog produksjonen av Draco helt frem til 2002, når den siste Draco Oceancraft ble produsert. Til å begynne med produserte også Windy båtene Draco 2200 Topaz , 2500 Crystal og 2700 Sterling, men det ble aldri satset særlig mye på Draco, det var Windys egne båter som hadde hovedprioritet. Draco ble nok mest kjøpt opp for å slippe at noen andre tok over merkenavnet og fortsatte konkurransen med Windy. Kåre og Vibeke i den første Draco'en, "Kalosjen" Redigert 2.Oktober.2016 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 2.Oktober.2016 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2016 Adeneo - En fin liten historieleksjon som jeg virkelig synes Kåre fortjener. Håper særlig mange unge leser dette. Det er en viktig del av norsk historie og det ga inspirasjon til mange andre. Tilsammen et viktig bidrag til norske arbeidsplasser og norsk anseelse ute i Europa. Dette var banebryterne og viktig (beklager meg men å fly rundt å fange pokemon er ikke like godt bidrag.... det er nedbrytende å se siv'ing'er springe rundt på jobben med sin iphone å gjøre nytte for seg å lære opp neste generasjon) Ivar - helt enig, Kåre og teamet var også gode på brosjyrer og måten de inntok båtmessene i nord-europa på imponerte vel de fleste. Når jeg dro fram denne 10 år gamle tråden var det først og fremst "det ekte" Draco designet jeg hadde i tankene. Jeg forsøker å ikke uttale meg for sterkt på forumet om ting jeg ikke liker fordi jeg respekterer at noen liker og har nytte av en bowrider og ser ikke verdien av å snakke den løsningen ned men blant mine venner og kjente er nok alle enige med Adeneo om den løsningen.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.