Jump to content

Windys overgrep


ragnars

Recommended Posts

Hadde Windy 27 cc fra 1988-94, kjenner kvaliteten, og forstår hvorfor de fortsatte med merke

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8312/windy_27.jpg

Bilde

 

 

Flott skute(fant bilde på Windy, vår hadde litt andre fargekomb.

 

Tror vi må innse at det går over til færre produsenter, som spesialiser seg. Det er som

resten av norsk industri. Man MÅ velge hvor en skal være god.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

Mulig at jeg tar feil men jeg syns at jeg engang har hørt at Seeco båtene er en videre utvikling

av gamle Draco former er det tilfelle :confused::confused::flag::sailing: (flere symboler enn ord)

Seaco blir i dag produsert i de gamle lokalene til Draco ved Flekkefjord. Han som driver Seaco arbeidet for Draco. Seaco navnet harsten samme skift som dracos men D og R er byttet ut med S og E, så det er nok noen likheter. Jeg kjenner ikke til at formene skal være de samme.

 

Jeg synes det er trist at Draco er gått ut som merke, håper det vil komme tilbake. Draco er tross alt ett begrep når det gjelder båter, og det forundrer meg litt at det ikke skulle kunne være god butikk å bygge båter med samme navn i dag. Nå er det vel Askeladden som innehar den posisjon som Draco hadde tidligere og samtidig er den største og mest dynamiske båtprodusenten i Norge.

 

Har hatt 21 sc, '87 modell tidligere, kjempebåt. Mener du kan få denne og 23 SC fra Polar i Grimstad. Begge meget vellykkede modeller med gode sjøegenskaper. De vil da hete Polar og ikke Draco, men dekor forøvrig er lik. Sikkert mulig å få den uten Polar logo også for den saks skyld. :smiley:

Link to post
  • 10 år senere...

Nå er det 10år siden jeg så denne tråden første gang og ikke vet jeg om Bitteliten lurer enda,men jeg gjør det.

 

I stedet for å spekulere er det vel bare å ringe Windy om man lurer? 

 

Jeg tror etter 10 år med grubbling at svaret på om det kunne gått rundt om man hadde startet Draco igjen er: Ja !

Ja, fordi jeg tror at det passer med livsfasen til mange, de som var12 år og stirret opp på en uoppnåelig Draco 21.... og drømte om en slik i mange år... slike minner sitter i... det er nettopp det som gjør "merkevarebygging" så viktig og gode "merkevarenavn" så utrolig mektige..

 

Jeg skulle gjerne støttet Norsk industri og kjøpt en Norsk båt til ungene også. Selv om den hadde kostet litt mer enn andre. tror det er mange andre som også tenker i de baner.

 

Håper noen får tak på Draco navnet og gjør noe godt med det.... :flag:

Link to post

Enig, dette er polakkbåter som like gjerne bært et annet navn. I forhold til hvor sterkt merke Draco var på 80-tallet, synes jeg de nye "dracoene" hører hjemme i samme polakk-kurven som bl.a. nordkapp. Tilsynelatende fancy deisgn-løsninger utenpå, men elendig polakkbåt så snart en skal utføre arbeid på "innsiden". Var om bord i en ny Draco nylig ifm. installasjon av en vinsj. Kan ikke si jeg er spesielt imponert...

Link to post

Kanskje måten å videreføre navnet i dagens marked?

Min personlige mening er at det er grisetøffe båter utvendig (litt retro).

Men innvendig?.. Ser ut som en båt som burde koste 200k ny og ikke 1+ mill.. (men nå er ikke jeg spesielt fan av bowrider).

Det designet de har utvendig, med interiøret til windy og kvaliteten til Ibiza så hadde vi vært der?

Link to post

Jeg er litt i målgruppen (vokst opp da Draco var steintøfft). Jeg liker ikke de nye, dessverre :-(. Det er litt sånn derre Fjord over de.

Jeg har snakket litt med noen kompiser og vi har fallt for et litt ukjent merke: Cormate. Gode gud, de er flotte båter! Masse "sånn-skal-jeg-ha-engang" faktor :-)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post

Jeg er litt i målgruppen (vokst opp da Draco var steintøfft). Jeg liker ikke de nye, dessverre :-(. Det er litt sånn derre Fjord over de.

 

husker båtbladene tidlig på 80-tallet , da hadde alltid Draco annonse på baksida med hele modellspekteret - samme gjennomførte design på samtlige. 

Kan også styre meg litt for dagens mote med loddrett baug - vi får vel tidsnok se om det er et forbigående fenomen ...

(Men påstås jo at det skal ha sine fordeler mtp lengre effektiv vannlinjelengde..?) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Cormate er flotte båter, fantastisk design av Hydroliftgründer Ranvik, men dessverre også med fantastisk pris og "made in poland" klistremerke med på kjøpet.

 

De nye Dracomodellene er en skam, og et dårlig forsøk på å dra noen ekstra kroner inn i kassen til Windy i nedgangstider.

Både Kåre og Jan Herman vrir seg nok i sine respektive graver av det grusomme designet, kun påhengsmotor og bowrider. Kun bowrider, så noe så grusomt som bowrider, denne Hegnar har jo ikke et snev av samvittighet..

Nå er jo Draco og Windy også produsert i Polen, og man kan ta og føle på kvaliteten av polsk håndverk dersom man legger et par millioner på bordet.

 

Når det kommer til trådens tittel, så var det vel ikke akkurat noen overgrep. Kåre døde jo tragisk i 1983, og Draco med ham.

Hans kone Vibeke forsøkte å drive bedriften videre i noen år, og fikk til og med inn Trygve Hegnar som deleier(44%) i 1984.

Hegnar kjøpte kort tid etter også opp Windy, men da det norske båtmarkedet kollapset fullstendig i 1987 gikk det raskt nedover.

 

I 1992 ble Draco levert til skifteretten, og konkursen var et faktum.

Hegnar fikk på mystisk vis klørna i rettighetene og tok over Draco, med unntak av noen design og former som Linge hadde krav på, som vel endte opp som bål.

Han har selv uttalt at banken ville Windy skulle ta over Draco, og at det ikke fantes andre kjøpere, men at de likevel betalte alt for mye, uten at jeg vet prisen?

Windy fortsatte dog produksjonen av Draco helt frem til 2002, når den siste Draco Oceancraft ble produsert.
Til å begynne med produserte også Windy båtene Draco 2200 Topaz , 2500 Crystal og 2700 Sterling, men det ble aldri satset særlig mye på Draco, det var Windys egne båter som hadde hovedprioritet.
 
Draco ble nok mest kjøpt opp for å slippe at noen andre tok over merkenavnet og fortsatte konkurransen med Windy.
 
 

Kåre og Vibeke i den første Draco'en, "Kalosjen"

kalosjen-1-2_med.jpeg

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Adeneo - En fin liten historieleksjon som jeg virkelig synes Kåre fortjener. Håper særlig mange unge leser dette. Det er en viktig del av norsk historie og det ga inspirasjon til mange andre. Tilsammen et viktig bidrag til norske arbeidsplasser og norsk anseelse ute i Europa.

Dette var banebryterne og viktig (beklager meg men å fly rundt å fange pokemon er ikke like godt bidrag.... det er nedbrytende å se siv'ing'er springe rundt på jobben med sin iphone å gjøre nytte for seg å lære opp neste generasjon)

 

Ivar - helt enig, Kåre og teamet var også gode på brosjyrer og måten de inntok båtmessene i nord-europa på imponerte vel de fleste. 

 

Når jeg dro fram denne 10 år gamle tråden var det først og fremst "det ekte" Draco designet jeg hadde i tankene. Jeg forsøker å ikke uttale meg for sterkt på forumet om ting jeg ikke liker fordi jeg respekterer at noen liker og har nytte av en bowrider og ser ikke verdien av å snakke den løsningen ned men blant mine venner og kjente er nok alle enige med Adeneo om den løsningen....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...