Jump to content

Erfaring med henting av båt fra utlandet?

Jan Øivind

Recommended Posts

Hei, er det noen her inne som har erfaring med henting og evt. Kjøp av båt i Karibien eller andre fjærntliggende plasser(fra Norge)? Prosess for å finne ut om båten er i god stand ect. Vil jo bli en gigantisk bomtur å fly ned bare for å finne ut at båten mangler både det ene og det andre. Om jeg skulle gjort noe sånt, så vil jeg gjerne være bombesikker på at evt båt ikke har noen skjulte feil og mangler. Og så blir det turen hjem, det er jo ikke en liten svipptur akkurat, her må det mye planlegging til, ting skal klaffe. Ville jo også være greit med en eller to erfarne seilere som kunne blitt med, vil ikke si jeg har erfaring eller kunnskap nok til å gjennomføre en sånn tur solo. Vil det være lettere å få noen til å seile den til Norge eller transportere den? Kostnader? 

Kom gjerne med erfaringer og innspill rundt dette temaet da jeg grubler litt over å kjøpe båt der nede pga større tilgjenghet på båter og meget attraktive priser sammenlignet med her hjemme. 

Jeg hentet en del brukte båter fra USA på begynnelsen av 2000 tallet...

Jeg fant båter på yath world.com, mailet marinaen de lå i...fikk en grov oversikt på tilstanden derfra...og sendte så en uavhengig takstmann for å gå igjennom den båten jeg hadde bestemt meg for...funket veldig greit...

I USA var det lett å få tak i uavhengige takstmenn for å sjekke båtene der borte, vet ikke hvordan det er i karibien.....

Finn noen objekter der nede, hør med marinaene om de har takst folk...

Jeg regner med du har oversikt på CE merking, avgifter etc...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Ida Marie III skrev 6 minutter siden:

Jeg hentet en del brukte båter fra USA på begynnelsen av 2000 tallet...

Interessant...

Hvordan løste du transport over Atlanteren (og hvem  sto for det, selger eller kjøper).

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Mizar skrev 1 minutt siden:

Interessant...

Hvordan løste du transport over Atlanteren (og hvem  sto for det, selger eller kjøper).

Hadde den gang som nå en god del kjente innen shipping...

Båtene gikk under dekk fra USA til Europa...og som dekkslast fra Europa (Amsterdam) til Bergen...

Frakt til utskipingshavn, pakking etc...ble organisert av takstmannen der borte..

Han ordnet også utregistrering/avregistrering av båtene fra USA...

Den gang var det selvkontroll på CE merkng/godkjenning...betalte 1000 Euro til en adresse i Brussel..om jeg husker rett, for CE merkingen...men slik er det ikke lengre...

Fikk også godkjent privat tollager til CE merkingen var i boks...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...