Jump to content

ZF 400 Elektronisk gir / gass styring, går nesten ikke i revers


Gerhard

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har ZF 400 Elektronisk gir / gass styring, en motor og to styreposisjoner. Oppe på fly virker det helt fint, men nede er det ikke så lett å få den i revers. Den skal jo gå i revers når spaken er i bakre "hakk". Det gjør den ikke, men hvis jeg tar spaken enda lenger bakover så går den i revers. Da har den begynt å øke turtallet, så det er jo ikke så bra.

 

Jeg gjorde ett forsøk på å åpne den, men fikk ikke til det engang. Det var to skruer på hver side, så trodde jeg den skulle være løs. Kanskje jeg bare må ta i litt mer? Jeg har mulighet til å løsne 4 skruer under, men det virker ikke riktig?

 

 

 

1479095430_2021-04-1016_14_46.jpg.f4e444ec2b8d2fe2c8a57ed2048840f4.jpg2041607731_2021-04-1114_07_29.jpg.57c22103834baa68b50dc1f302f30515.jpg

 

Jeg har funnet en Manual på 240 sider, men jeg har ikke funnet problemet beskrevet der.

 

Jeg håper noen av dere kjenner denne. Hvordan kan dette justeres?

 

Gerhard

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nå ha skudd den helt løs og plukket den fra hverandre
Noter deg hvor kablene står TA BILDE
Kan være så enkelt som noe irr som gir dårlig kontakt en plass :yesnod:
Spray med noe elektro-cleaner  og alle elektriske kontakter/ potmeter hvis det er åpent
Anbefaler å gjøre båten strømløs før arbeidet påbegynnes i tilfelle rottefelle
så ikke noen ledninger kommer mot hverandre med strøm på og kortslutter
:rolleyes:


Kjenner ikke til saken din men generelt er sjøluften ikke helt snill med sånt selv om det står inne i båten ;-)


 

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Finnes det en kalibreringsprosedyre for denne tilsvarende som for VPs elektroniske spaker?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

 

Mix skrev On 13.4.2021 at 18.47:

Du er sikker på at du ikke er i trolling mode ?

Trolling skal gi tilbakemelding med blink i LED og det er det ikke. Hva er Trolling mode? Sluregir? Det har jeg ikke.

 

Brigg skrev On 13.4.2021 at 7.09:

Finnes det en kalibreringsprosedyre for denne tilsvarende som for VPs elektroniske spaker?

Ja, det er nok riktig. Når jeg tenker meg om, og det skal man jo, så har jeg vært med på å lage software til et tilsvarende system for skip, og der brukte vi en kalibreringsprosedyre.

 

Det er beskrevet i manualen at det kan være feil i kalibrering, men jeg finner ikke noen kalibreringprosedyre.

 

Men...

Det var litt sånn i fjor vår også, men så ble det bra. Nå ser det ut som det har blitt bra i år også. Kanskje den eneste som hjelper er å bruke båten hele vinteren.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...